Går han rent? *film*

Sv: Går han rent? *film*

En eloge till matte som lyssnar på pålle:bow:

sedan är jag intresserad av att höra vad equi gjort och sagt?
mitt sto ser nämligen likadan ut i gången bak som din gjorde på filmerna, stel och styvbent, men inte synbart halt. Jag väntar nu på att vet. ska avsluta sin kiropraktik-utbildning så hon kan knaka min häst, hon kände igenom henne för någon månad sedan och hittade en ordentlig låsning i ryggkotorna från korset en bit ut i svansen som mest troligt uppkommit pga trauma

så vad sa din equi? :)
 
Sv: Går han rent? *film*

Hon kommer på torsdag! :) ska försöka hinna sätta ut en jämförelsefilm imorgon, är på jobb nu...
 
Sv: Går han rent? *film*

Bara en liten parentes, det kan ju också vara att man tagit för lite i trakten om hovarna upplevs för raka. :) Kallisar växer ofta mycket i trakterna, vad jag hört/upplevt.
Samma sak om man gör tvärtom och kapar ner i trakten, då måste man fixa bra överrull i tån också.
 
Sv: Går han rent? *film*

Nu har equiterapeuten behandlat kalle. Jag kunde inte vara hemma så hon skrev ner det väsentligaste - ska maila för mer info. Hon är finsk så min översättning är lite si och så. Men iaf: kalle har överrörliga bakknän. Höger lår/höft lite 'irriterat' - sambon kände där hon visade,ett darrande i muskeln som saknades på vä sida. Ländrygg lite förskjuten till höger,rättades till. Också lite spänd. Låsningar på båda sidor av övre nacke. Klättring och bommar rekommenderar hon,ej öppna och sluta tills vidare. Behöver bygga muskler. Kommer på återbesök i sept. Såå vad tror ni? Ska jag bara rida på?måste koncentrera oss på att gå avslappnat. Sadeln passar inte mej till hundra,tappar balansen i tid och otid. Men jag har en ny på lån. Ska rida lektion på sö i den. Tömköra över bommar funderar jag på. Rida ut i skogen skjuter jag upp just nu - dör av myggattack. Körning? Ska som sagt maila henne ännu om mera åsikter/tankar.
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag skulle definitivt rekommendera tömkörning både på bana med bommar och i naturen där det finns backar och underlag som kräver att hästen får lyfta på tassarna. Skulle ha skippat ridning helt de första veckorna och sett vilket resultat arbetet från marken ger.

Hoppas att det går bra. :)
 
Sv: Går han rent? *film*

Tömkörning i skogen tänkte jag på, men som sagt går det inte nu just. Vet inte hur ni har det men i våra skogar (och överallt) är det en invasion av mygg. Hjälper knappt med medel på varken häst eller mej:devil: men kanske det lugnar ner sig snart.

Tänkte testa köra honom istället. Han är inkörd och gillar det vad jag förstått :)
 
Sv: Går han rent? *film*

Har hästarna alldeles bredvid en liten bäck = MYGG och KNOTT i mängder.
Flusa + ultrashield hjälper OK.

Men det finns ju insektstäcken som man kan använda när man rider, kan något sånt fungera?
 
Sv: Går han rent? *film*

Hej!
Du kanske fått bra svar redan men då jag tittade på filmen i hagen såg jag att han gick ett kortare steg med ena bakbenet. Tror inte det har något att göra med att han är barfota utan något annat. En häst som ömmar pga av ömma sulor brukar inte då dåligt på bara ett ben.
 
Sv: Går han rent? *film*

Vilket bakben tänker du på?equiterapeuten hittade en "irritation" som hon kallade det på hö baklår. Ländryggen var förskjuten åt höger, men rättades till. Läste i en tråd om SI-leden att problem med denna kan ge låsningar i nacken på båda sidor om de gått med det länge - det hade han (låsningar alltså). Hon tyckte att jag skulle träna över bommar och helst klättra för att aktivera baken, också knäna då som var överrörliga bak. Återkommer i september.

Träningen just nu består av mesta dels skritt; i skogen, framför kärra, promenader på hårt underlag. Iom torka så är alla vägar sgs hårda så att rida ut i terräng i hårdare tempo än skritt lyckas inte så bra just nu. På bana har jag inte ridit så mycket. Vi försöker hitta en samspel, vilket inte är så lätt. Märkte att han framförallt i trav tippar inåt i vä varv. Kan vara jag som är sned också. Har själv problem med svanken och stela muskler.
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag kan inte se någon form av hälta, men det är svårt att uttala sig då hästen skulle behöva trava på lite bättre och friare (inte på töm). Prova att lägg ut filmer där du mönstrar hästen rakt fram och på volt vid longering.
På din beskrivning låter det definitivt som om hästen behöver skos. Hästen hade ju konstaterat tunna sulor, så har du tänkte rida i kuperad terräng med grusvägar m.m. kan inte jag se någon annan lösning än att han får på sig skor.
Han hade nog inte mått dåligt av att tappa några kilo heller...Med tanke på fångrisken..
 
Sv: Går han rent? *film*

Kalle blev skodd med sula för 4 v sen, samt kortare tå. Tappat kilon har han gjort, nästan 100 kg sen vi köpte honom ;) Bild på honom finns i bantartråden. Vad han behöver nu är ordentligt med muskler.

Jag kan sätta in en video på honom nu efter 1 st behandling (kommer som sagt igen - samt funderar på att ta ut massör mellan), bantning och med skor, det ni såg var ju före. Har bytt ut en del av höet (som är blötlagt) mot lucern, samt går hästen inte på gräs. Just för att minimera fångrisk då han var överviktig. Han är ju lättfödd så även om han är smalare nu så kan han lätt falla tillbaka...
 
Sv: Går han rent? *film*

Säger som många andra sko hästen och börja rid den ordentligt så går den ner i vikt och fångrisken minskar.
Att tassa omkring med ömma hovar ger spänningar och en ovillig häst.
 
Sv: Går han rent? *film*

Om du läser t.ex mitt svar strax före ditt får du svar på dina frågor:angel:
 
Sv: Går han rent? *film*

När kommer videon ?

Mia nyfiken hur han nu ser ut efter du skott honom ;)
 
Sv: Går han rent? *film*

Jag var ut igår och försökte filma. Men det var runt 28 grader gassande sol och pållen var inte direkt pigg på att göra ngt annat än att sova i värmen :angel: Ska ut på en ridtur nu, ska försöka filma igen innan han går in till natten.

Mejlade även med equiterapeuten (endast min sambo var hemma då hon var här) och frågade upp mer om Kalle. Hon sa att han behöver mycket motion. Låsningarna har kommit efter att han kompenserar sina överrörliga knän fel. Hans knän och bakben behöver alltså stärkas. Hon tyckte att jag hade en underbar häst, vilket jag också har :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 275
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
929
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 081
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 121
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp