Går i hundköpartankar men är velig kring vilken ras

davido

Trådstartare
Jag har lyckats förvilla mig genom att kolla runt så mycket att jag har svårt att se åt vilket håll jag bör gå så tänkte se om andra hade tankar som kunna bryta låsningen.

Bakgrund
  • Jobbar hemma
  • Har stort tålamod och är konsekvent
  • Bor i lägenhet, ca 50 trappsteg upp. Inga problem att bära hundvalp och unghund.
  • Finns stort skogsmotionsområde och lite grönytor som kan användas till träning iaf i långkoppel
    Ute och går ca 2 timmar per dag, morgon, lunch, middag, kväll
  • Inga hundrastplatser på lämpligt avstånd
  • Ingen bil
  • Närhet till brukshundsklubb
  • En del helger och somrar spenderas på ej inhägnad större skogstomt med en granne. Är mycket barn, bad och spring.
Raser
Uppväxt med och passar springer spanielar. Passat goldens och boxrar genom åren. Tagit hand om bortsprungen rottweiler (mycket snäll väluppfostrad hund, därav på listan. Gillar dem.).

Tittar på
  • Labrador retriever, svart. (vit/gul känns lite för "slöa", spanielarna har lurat och sprungit häcken av de goldens och mitt intryck är att goldens och gula labbar är snarlika. Bruna verkar vara mer jaktinriktade i aveln än de svarta.)
  • Springer spaniel (har extremt mycket energi, svårt att få till bra spårträning kanske i området)
  • Rottweiler (trappor jobbiga?, kanske för mycket vakt?)
  • Staffordshire bullterrier (lite små kanske, och också mycket energi.)

Vilken kan passa av dessa? Och om inte dessa vilka andra raser kan jag titta på utifrån informationen?
Och om förslag tipsa gärna om kennel.

Jag har lyckats förvilla mig genom att kolla runt så mycket att jag har svårt att se åt vilket håll jag bör gå så tänkte se om andra hade tankar som kunna bryta låsningen.

Bakgrund
  • Jobbar hemma
  • Bor i lägenhet, ca 50 trappsteg upp. Inga problem att bära hundvalp och unghund.
  • Finns stort skogsmotionsområde och lite grönytor som kan användas till träning iaf i långkoppel
  • Ingen bil
  • En del helger och somrar spenderas på ej inhägnad större skogstomt med en granne. Är mycket barn, bad och spring.
Raser
Uppväxt med och passar springer spanielar. Passat goldens och boxrar genom åren. Tagit hand om bortsprungen rottweiler (mycket snäll väluppfostrad hund, därav på listan. Gillar dem.).

Tittar på
  • Labrador retriever, svart. (vit/gul känns lite för "slöa", spanielarna har lurat och sprungit häcken av de goldens och mitt intryck är att goldens och gula labbar är snarlika. Bruna verkar vara mer jaktinriktade i aveln än de svarta.)
  • Springer spaniel (har extremt mycket energi, svårt att få till bra spårträning kanske i området)

Vilken kan passa av dessa? Och om inte dessa vilka andra raser kan jag titta på utifrån informationen?
Vad vill du göra med hunden?

Har en springer och enligt din lista tycker jag den skulle passa dig ifall du är villig att köra något på bruksklubben. Tycker att en springer är nöjd om den får använda skallen utan att det nödvändigtvis måste vara spår. Dessutom är det ganska enkelt att få den att använda nosen hemma. Vi kör nosework hemma med eucalyptus. Ja det är en massa energi! Men det är kul också. Det jag gör med min hund är löpträning, springa fritt i skogen några dagar i veckan, nosövningar hemma/ nosework. Sen har vi gått kurs i både rally och nosework. Utöver det promenerar vi 2h per dag. Han ligger helt utslagen bredvid mig just nu så funkar fint för honom! Även värt och nämna att han var lika nöjd i vår lägenhet som i vårat hus med trädgård som vi bor i nu. ☺️

Kan även tänka mig att staffen kommer passa dig bra baserat på vad du skrivit. Även om staffen behöver en hel del upplever jag inte att de individer jag känner behöver använda huvudet lika mycket som min springer så värt att tänka på om det är något som du inte vill lägga ner en del tid på.

Jag undrar också vad du vill göra med hunden utöver promenader och att den ska vara sällskap. Jag har en "vanlig" labrador (dvs inte jaktavlad) och han blir inte nöjd med bara det utan måste få använda huvudet också. Vi kör nosework, enklare personspår, trickträning och lite apportering.

Jag har aldrig hört talas om att bruna labbar skulle vara mer jaktinriktade. Min erfarenhet är den rakt motsatta. De tråkigaste labbarna jag har träffat har alla varit hårt showavlade bruna. Det har börjat komma mer jaktavlade på senare år men de är fortfarande inte särskilt vanliga.

Att gula skulle vara slöare är inte heller nåt jag känner igen. Det är individen och vilken härstamning den har som avgör vilken slags hund du får, inte färgen. Min är svart men har mycket gult bakom sig och är då verkligen inte slö. Tvärtom, för smart för mig så jag får tänka mycket utanför boxen när det gäller träningsmetoder.

Är du orolig för att få för mycket energi i hunden så är det säkrare att välja en vuxen omplacering istället för valp. Alla raser du listar brukar vara rätt livliga i ung ålder... eller hela livet.

Precis som irrbloss skriver ovan så om energin är något du oroar över och inte tycker är positivt så är en springer inte för dig. Valptiden och unghundstiden är minst sagt intensiv.

Bakgrund
  • Jobbar hemma
  • Ingen bil
Raser

Tittar på

Vänd på frågan.
Vilken ras skulle välja det liv du nämner?

Du beskriver ett liv som få av raserna du radar upp är nöjda med?

TS, vilken typ av mentalitet är det du gillar? Om du radar upp det så blir det lättare att föreslå raser som kan passa. :)

Jag förstår om du inte tilltalas av renodlade sällskapshundar som dom i grupp 9 men det finns ju raser utanför den kategorin som också kan vara rätt nöjda med fysisk motion och enklare hjärngympa, både små och stora modeller.

Bakgrund
  • Jobbar hemma
  • Ingen bil
Raser

Tittar på

Labrador

Även jag undrar hur du tänkt aktivera hunden förutom dagliga promenader. Om det bara är promenader som kommer att erbjudas som aktivering skulle jag stryka alla raser förutom möjligtvis staffen från listan.

Även en fetlabbe mår ju bra av att få göra något mer än promenader även om den är nöjd med det, om det absolut är en retriver upplever jag golden som mer nöjda med bara promenader. Dom är generellt tråkigare än labradorer.

Hade jag inte läst din lista på raser hade jag föreslagit en shih tzu eller Lhasa apso otroligt vänliga små hundar som faktiskt är nöjda med att bara promenader och vara med i vardagen :)

Även en fetlabbe mår ju bra av att få göra något mer än promenader även om den är nöjd med det, om det absolut är en retriver upplever jag golden som mer nöjda med bara promenader. Dom är generellt tråkigare än labradorer.

Lite onödigt att kollektivt kalla dom för fetlabbar, tycker jag. Vikten är ändå en ägarfråga och det går alldeles utmärkt att hålla en icke jaktavlad labbe i fint hull. Men jag vidhåller att TS isåfall bör titta efter en omplacering. Sådär lugna och mysiga som charmar många, det blir dom oftast inte under de första två-tre åren.

Men obs att jag då menar en från en uppfödare som har inriktningen mellanaktiv familjehund. Renodlad showlabbe kan jag inte rekommendera, främst för att det är vanligt med hundar som brister i följsamhet och samtidigt är väldigt hårda i skallen. Resultatet blir en stor, stark och mycket bångstyrig hund. Inte alls en lättsam och samarbetsvillig kompis som rasen ska vara.

Huruvida goldens är tråkiga är en smakfråga så det tänker jag inte uttala mig om, men jag tycker att det är alldeles för vanligt med överdrivet veka och rädda exemplar och kan därför inte rekommendera rasen. Gillar man det där goa, glada och trygga så är labbe ett säkrare kort rent generellt.

Lite onödigt att kollektivt kalla dom för fetlabbar, tycker jag. Vikten är ändå en ägarfråga och det går alldeles utmärkt att hålla en icke jaktavlad labbe i fint hull. Men jag vidhåller att TS isåfall bör titta efter en omplacering. Sådär lugna och mysiga som charmar många, det blir dom oftast inte under de första två-tre åren.

Men obs att jag då menar en från en uppfödare som har inriktningen mellanaktiv familjehund. Renodlad showlabbe kan jag inte rekommendera, främst för att det är vanligt med hundar som brister i följsamhet och samtidigt är väldigt hårda i skallen. Resultatet blir en stor, stark och mycket bångstyrig hund. Inte alls en lättsam och samarbetsvillig kompis som rasen ska vara.

Huruvida goldens är tråkiga är en smakfråga så det tänker jag inte uttala mig om, men jag tycker att det är alldeles för vanligt med överdrivet veka och rädda exemplar och kan därför inte rekommendera rasen. Gillar man det där goa, glada och trygga så är labbe ett säkrare kort rent generellt.
Okej showlabbar då. Tycker ändå dom verkar roligare mentalt än dito goldens.

Det gamla vanliga lydnad, apportering och spår. Beror lite på hundens intresse också. Så har det iaf varit med spanielarna. Ingen skyddsarbete om det är en rottweiler. För långt bort med den klubben.
Tänkte att då jag nämnde brukshundsklubb kan man ju anta att det inte bara är promenader.

Promenader var bara att visa att jag är ute ur huset en massa så har tid att göra saker. Men 1-2h ren träning kan jag få till per dag. Beror ju på hund vad de orkar koncentrera sig på över tid.

Promenader var bara att visa att jag är ute ur huset en massa så har tid att göra saker. Men 1-2h ren träning kan jag få till per dag. Beror ju på hund vad de orkar koncentrera sig på över tid.
Men vad Gillar du då? :D Jag har fortfarande inget grepp om det. Är springern bara med för att du är uppväxt med dem eller tycker du om dem?
Spontant på listan tänker jag labbe (eller en pigg golden eller flatte, den sista med reservation för hälsan), särskilt med tanke på att den ska kunna vara lös och glad med spring och barn.

Men vad Gillar du då? :D Jag har fortfarande inget grepp om det. Är springern bara med för att du är uppväxt med dem eller tycker du om dem?
Spontant på listan tänker jag labbe (eller en pigg golden eller flatte, den sista med reservation för hälsan), särskilt med tanke på att den ska kunna vara lös och glad med spring och barn.
Ska ts ha labbe får hen nog läsa på lite först, det är nämligen riktigt ont om bruna jaktlabbar

Ska ts ha labbe får hen nog läsa på lite först, det är nämligen riktigt ont om bruna jaktlabbar
Just den biten må vara (fast här i UK finns det ändå en del upplever jag. :) ), jag svarade bara utifrån listan. Några nya raser är ju svåra att tipsa om med informationen som finns.

Liknande trådar

• Rasernas hällsotillstånd.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• OS-trådar?

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Specialsök (Röd kong)
  • Oseriös avel 2025

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat