Går inte att fånga i hagen

Moa092

Trådstartare
Hej!
Jag behöver verkligen hjälp😣
Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han skulle senare ridas av min mamma som vill komma tillbaka till ridningen och såldes som en ”åka häst” men börja ridas av mig. Problemet är att jag inte ens har kunnat rida honom, gå med honom, longera honom eller någonting, han är omöjlig att fånga i hagen, springer runt och vänder in rumpan mot alla som går in i hagen, även fast man bara kommer in för att ge godis utan något grimskaft osv.. livrädd för precis allting, väldigt rädd om sin bakdel och går man för nära markerar han tydligt. Allt detta var typ raka motsatsen till hur ägaren beskrev honom. Men även ett problem som är väldigt stort på våran gård är att han får PANIK om någon häst går iväg, även fast han har hästkompisar kvar i hagen. Han skenar runt, skriker, hoppar runt och har varit nära att braka igenom staketet. Han blir rädd för allting känns det som, jag är van vid lite mer problemhästar men jag har fullt upp med dom jag redan har och denna kille vågar jag tyvärr inte låta min mamma ta hand om helt själv. Vi har honom på prov i några dagar till och undrar ifall jag ska lämna tillbaka honom men jag undrar vad ni tycker?...

Förstår självklart att en häst kan ändras under en flytt men känns som om detta är ett för stort problem för att min mamma själv ska kunna lösa.

ända gången som det går att få in honom är när dom andra går in, och det tänkte jag på i efterhand att båda gångerna vi var där så stod alla andra hästar också inne. Så kanske hade med att göra att han vägrade att komma in om inte dom andra kom in, dom sa även att han alltid ville vara ” i mitten” vid insläp/utsläpp.

Men vad tycker ni är det bästa beslutet, jag vill hans bästa!❤️
 
@Moa092 om hästen är tänkt till din mamma och ni känner att detta är för stort problem för henne att hantera och ni ändå har hästen på prov så varför inte lämna tillbaka och hitta en häst som är mer lämplig. När ni progress fick ni vara med och hämta i hagen då? Om inte se till att ni får vara med på varje moment med en eventuell annan häst och framförallt att din mamma är med i all hantering.
 
Jag hade lämnat tillbaka, hästen fungerar ju inte alls till det ni vill ha den till i dagsläget. Visst kan det ta tid för den att landa, men det var ju inte en sådan start ni tänkt er?
Det kan lugna sig, visst. Men jag tycker det låter som det finns ett grundproblem som är onödigt att ta på er.

Det finns hästar som kommer vara helt okej om än lite smånervösa direkt när de kommit och det ger ju en mycket bättre start för er.
och som någon skrev, se till att vara med på varje del kring hästen vid provridning.
Ta in från hagen, borsta, sadla osv.
 
Konstig fråga kanske men är det en nordsvensk med lite speciell färg? Sett en som sålts flera gånger av olika personer som jag vet betett sig sådär..
 
Jag tror att det är bäst att ni lämnar tillbaka den eftersom ni har möjlighet till det. Leta efter en annan häst som verkligen passar din mamma. Den här verkar inte göra det tyvärr.
 
Hej!
Jag behöver verkligen hjälp😣
Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han skulle senare ridas av min mamma som vill komma tillbaka till ridningen och såldes som en ”åka häst” men börja ridas av mig. Problemet är att jag inte ens har kunnat rida honom, gå med honom, longera honom eller någonting, han är omöjlig att fånga i hagen, springer runt och vänder in rumpan mot alla som går in i hagen, även fast man bara kommer in för att ge godis utan något grimskaft osv.. livrädd för precis allting, väldigt rädd om sin bakdel och går man för nära markerar han tydligt. Allt detta var typ raka motsatsen till hur ägaren beskrev honom. Men även ett problem som är väldigt stort på våran gård är att han får PANIK om någon häst går iväg, även fast han har hästkompisar kvar i hagen. Han skenar runt, skriker, hoppar runt och har varit nära att braka igenom staketet. Han blir rädd för allting känns det som, jag är van vid lite mer problemhästar men jag har fullt upp med dom jag redan har och denna kille vågar jag tyvärr inte låta min mamma ta hand om helt själv. Vi har honom på prov i några dagar till och undrar ifall jag ska lämna tillbaka honom men jag undrar vad ni tycker?...

Förstår självklart att en häst kan ändras under en flytt men känns som om detta är ett för stort problem för att min mamma själv ska kunna lösa.

ända gången som det går att få in honom är när dom andra går in, och det tänkte jag på i efterhand att båda gångerna vi var där så stod alla andra hästar också inne. Så kanske hade med att göra att han vägrade att komma in om inte dom andra kom in, dom sa även att han alltid ville vara ” i mitten” vid insläp/utsläpp.

Men vad tycker ni är det bästa beslutet, jag vill hans bästa!❤
Låter som att ni är alldeles för oerfarna för en sån häst. Jag har haft en häst som var precis så som den ni beskriver.
Jag hade alltid grimman på i hagen med en liten tamp som man kunde hålla tag i. Sen tränade jag metodiskt på att fånga in den. Fodrade aldrig i hagen och gav alltid mat inne och lät henne stå inne minst en timme innan jag gjorde annat. Efter ett tag blev hon lätt att fånga.
Så har man kunskap och strategi så går det. Är man däremot osäker så eskalerar sånt beteende hos hästen för den lär sig att det lönar sig att hota.

Tur att ni har prövotid då är det ju bara förklara läget och lämna tillbaka innan ni förvärrar beteendet!
 
Hej!
Jag behöver verkligen hjälp😣
Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han skulle senare ridas av min mamma som vill komma tillbaka till ridningen och såldes som en ”åka häst” men börja ridas av mig. Problemet är att jag inte ens har kunnat rida honom, gå med honom, longera honom eller någonting, han är omöjlig att fånga i hagen, springer runt och vänder in rumpan mot alla som går in i hagen, även fast man bara kommer in för att ge godis utan något grimskaft osv.. livrädd för precis allting, väldigt rädd om sin bakdel och går man för nära markerar han tydligt. Allt detta var typ raka motsatsen till hur ägaren beskrev honom. Men även ett problem som är väldigt stort på våran gård är att han får PANIK om någon häst går iväg, även fast han har hästkompisar kvar i hagen. Han skenar runt, skriker, hoppar runt och har varit nära att braka igenom staketet. Han blir rädd för allting känns det som, jag är van vid lite mer problemhästar men jag har fullt upp med dom jag redan har och denna kille vågar jag tyvärr inte låta min mamma ta hand om helt själv. Vi har honom på prov i några dagar till och undrar ifall jag ska lämna tillbaka honom men jag undrar vad ni tycker?...

Förstår självklart att en häst kan ändras under en flytt men känns som om detta är ett för stort problem för att min mamma själv ska kunna lösa.

ända gången som det går att få in honom är när dom andra går in, och det tänkte jag på i efterhand att båda gångerna vi var där så stod alla andra hästar också inne. Så kanske hade med att göra att han vägrade att komma in om inte dom andra kom in, dom sa även att han alltid ville vara ” i mitten” vid insläp/utsläpp.

Men vad tycker ni är det bästa beslutet, jag vill hans bästa!❤
Lämna tillbaka honom. Det är fel häst utifrån era önskemål och det finns definitivt en mängd andra bra hästar som skulle passa er bättre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 921
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp