Bukefalos 28 år!

Går inte fram vid longering

R

Royal_Horses

Jag får inte min unghäst att gå fram när jag ska longera. Han är inte rädd för piskan och jag vill ju inte stå och slå på honom. När jag föser honom springer han ett par varv men fryser sen fast. Det är inga problem att leda honom runt men efterssom jag är själv blir det lite problem att gå vidare från det. Han har annars bra respekt och flyttar sig undan mig.
Testade att släppa in hans kompis och då sprang han ett par varv innan han stannade bredvid mig och såg på när hans kompis travade och galopperade runt mig. Hjälp! Hur ska jag göra?
 
Sv: Går inte fram vid longering

det är inte honom du skall slå på. Du får börja med att ha såpass kort lina att du kan nå honom med pisken om du behöver peta till honom. Börja med att skritta o göra halt skritta o göra halt. Läng linan och börja trava. Trava o sakta av flera gånger. Trava bara kanske ett halvt varv i början. Vill han sakta av innan du vill det skall du smälla med pisken bakom honom. Det är en reaktion du är ute efter. När han fortsätter att trava - mycket beröm. Han kollar dig om han verkligen behöver göra detta....
 
Sv: Går inte fram vid longering

Även om jag smäller bakom honom med pisken rör han inte en min. Han står lugnt och ser sig omkring som om inget hänt.
 
Sv: Går inte fram vid longering

Det är viktigt att du står i rätt position när du longerar så du inte med kroppsspråket bromsar hästen.
Ta hjälp av någon som kan visa dig.

Med tanke på att det är en ung (grön?) häst så börja med en pyttevolt för att få hästen att förstå att den ska gå runt dig. Fös ut den med spöet om den inte vill lyssna.
Det är viktigt att du Ser när hästen är påväg att stanna så du kan vara där och få fram den INNAN den stannar.
Jätteviktigt med din position!!

Och börja såklart med skritt tills det sitter och den förstår att den ska gå på volt, samt tills du lärt dig hålla rätt position.
 
Sv: Går inte fram vid longering

Jag har longerat en hel del förut på duktiga och känsliga hästar så när hästen kan kan jag.

Jag ska testa att göra en ännu mindre volt än jag har gjort och se om det funkar. Ett problem är ju att han inte har det minsta respekt för spöet, hur tränar man upp det?
 
Sv: Går inte fram vid longering

Problemet är att den här hästen kan ju inte. Har du haft någon till hjälp i början att leda runt hästen? Kanske han inte har förstått idén. De flesta hästar brukar vilja vara till lags om de bara knäcker koden.
 
Sv: Går inte fram vid longering

Ok, läste igen och såg att du varit själv. Någon möjlighet att kunna få hjälp. På min unghäst behövdes det bara en gång. Han hade den originella idén att det var mycket trevligare att stå med mig därinne och mysa.
 
Sv: Går inte fram vid longering

Skulle varit frågetecken efter andra meningen.
 
Sv: Går inte fram vid longering

Fast att du kan longera vana hästar innebär ju inte att du står i rätt position - då skulle du ju inte ha det här problemet.
Vi hade en superkänslig unghäst på skolan jag gick och där fick man verkligen lära sig att inte vara en millimeter bakom, för då stannade hon.
Du måste läsa av hästen så du ser var du ska stå. Kanske du måste vara helt bakom hästen till en början.
Har du ingen som kan hjälpa dig så är det extraextra viktigt att du verkligen läser av hästen och ser till att smacka på den (i rätt position) innan den hinner börja stanna eller sakta ner.

Det viktigate är ju att hästen respekterar Dig i longeringen. Om du inte kan fösa ut den med kroppsspråket så blir det ju svårt att fösa ut den med "en liten pinne".
Spöet är ju bara till som en förlängningsarm och ska egentligen inte behövas öht, så fokusera inte på det.
Det är ju inte det som är problemet, utan det är HUR du longerar som är problemet.
Är det så att hästen absolut inte går framåt när du står bakom, så dör den inte av att du petar den på rumpan med spöet.
Jätteviktigt även där att du gör det i rätt tid och inte två sekunder efter att den börjat stanna.
 
Sv: Går inte fram vid longering

Det har varit vana och duktiga hästar ;P När jag råkat komma fel har det bivit tvärnit eller gasen i bott. Och jag tycker jag redan gjort precis som du säger. Har flertalet böcker hemma som jag kollat igenom för att se om jag gjort något fel men kan inte hitta något som jag gör fel. Jag har liksom stått bakom honom. Både med spö(longeringsspö) och utan. Jag har föst, jag har använt spöet och petat på honom, jag har smackat och hållit på. Släppte in hans kompis vilket jag också hört brukar vara ett säkert kort men icke. Saken är ju den också att jag inte kan fösa innan han stannar efterssom han aldrig ens kommer igång.
 
Sv: Går inte fram vid longering

Jag håller med Vita N angående positionen. Även om det du gör fungerar på andra hästar så har du ju problem nu och då måste du försöka på ngt annat sätt. Hur gör du när du "föser" och vart tittar du då? Ta det väldigt långsamt och ge hästen tid att förstå vad du vill.
 
Sv: Går inte fram vid longering

Först stod jag i mitten ( i drivande positon) och efterssom det inte funkade har jag också testat att stå bakom, och nej. Han står still, i mina ögon är han cool lugn. Jag har gjort allt från att bara svänga i longerlinan/ pisken till att smacka och låta, vifta i rmarna m.m.
Har dock hittat ett sätt att få honom gå fram; pickar med spöet på hans rumpa tills han tar ett par steg, beröm och upprepa. Det kommer nog dock ta en jäkla lång tid om man ska göra på detta viset men det verkar som det är det enda jag förstår.
Man skulle nästan kunna tro att han är bortskämd och aldrig lärt sig hästspråk men han har gått i hingstflockar sen han var bebis och är inte bortklemad på något vis.
 
Sv: Går inte fram vid longering

men om du är säker på att du gör rätt så använd pisken. Ett lätt rapp så hästen lär sig att den ska framåt.
 
Sv: Går inte fram vid longering

Håller med älgen. Är du så säker på att du gör rätt - ge häsetn en smäll med spöet (Man behöver ju inte ta i allt man har för att de ska reagera), sen vet den vad spöet betyder och det problemet är ur vägen.
 
Sv: Går inte fram vid longering

kl

Jag hade nog börjat med att löslongera i en inhängnad, typ rundkorall (har man ingen kan man enkelt sätta upp en med stolpar och tråd). Då kan du lättare få hästen att förstå att han ska springa runt dig, utan att du behöver trassla med lina och spö. Använd ett långt rep som du vevar snett bakom honom i drivande position - sluta så fort han rör sig frammåt (du ber honom röra sig och när han svarar rätt så ger du eftergift, dvs slutar driva). Om han inte reagerar kan du slå med repet i marken nära hans bakdel i en jämn rytm, och så fort han rör sig frammåt så slutar du. När du vill att han ska öka farten är det samma sak som gäller, dvs du ber honom öka genom att driva på med repet, och slutar så fort han avarar korrekt. Så länge han inte svarar fortsätter du bara. De brukar förstå rätt så snabbt vad det handlar om.

Om du har honom lös kan du lättare arbeta med ditt kroppsspråk och lättare förflytta dig dit du vill, vilket är en enorm fördel.

Jag skulle inte gå på och slå till hästen med pisken bara för att han inte förstår/vill röra rig frammåt. Pisken är ett bra hjälpmedel vid ridning och träning från marken för att förtydliga något för hästen och vara ryttarens förälngda arm, inte för att slå. Om du nödvändigtvis måste " peta till hästen" för att du tror att han bara är istadig, så tycker jag att det är bättre att slänga ut repet så att det bara nuddar bakdelen, dvs ingen hård smäll men tillräckligt för att hästen ska bli förvånad och reagera (oftast räcker det dock att man slänger repet med en hård smäll i backen precis vid bakhovarna för att hästen ska hoppa till och röra sig frammåt). Så har jag gjort vid enstaka tillfällen med hästar som har hotat på ett aggressivt sätt (dvs sparkat mot mig ett flertal gånger eller stegrat mot mig och viftat med frambenen).

//Julia
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
854
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 159
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp