Går inte upp i vikt

Bullen22

Trådstartare
Nu får jag snart panik!
Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken.
Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven och trygg,lugn och härlig..
Vi har haft henne i 8 månader och får inte upp henne I vikt.
Vi gjorde analys på höet och la upp foderstat med hippolog direkt, men fick inte upp henne, så kontaktade annan hippolog,la om fodret men fick inte upp henne då heller..
Nu famlar jag i mörkret och med det blivit desperat.
Nu får hon 12 kilo hösilage om dagen,men tror inte hon äter allt i hagen (går med en hagkompis och är låg i rang mot honom).
Hon får 3 hinkar med lusern om dagen och 1 hink med mineraler,vitaminer, salt,myoplast osv.
Idag fick jag höra att stallkompisarna funderar på att skicka in en anmälan!!!
Jag gör allt i min makt.
Men nu känner jag att jag tar hästen till veterinären igen.
(Hade henne där i julas i annat ärende och då va allt bra med kommentaren "hon behöver äta upp sig lite bara")..
Vi har dragit ner på ridningen så hon ska ta sig lite eftersom hon är så het I ridningen, så hon "bränner" väl allt då..
Går promenader med henne 3ggr i veckan.
rids 2-3 dagar och vilar 1-2 dagar helt..
Hon är så trygg,mysig och lugn och visar inte på något sätt att hon inte mår bra.
blank i pälsen, pigg blicken, kjelig och go...
Hjälp mig, ni som kan.
Bokar tid till veterinär, men kanske någon som har erfarenhet av detta och vet något som skulle kunna hjälpa??
 
Nu får jag snart panik!
Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken.
Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven och trygg,lugn och härlig..
Vi har haft henne i 8 månader och får inte upp henne I vikt.
Vi gjorde analys på höet och la upp foderstat med hippolog direkt, men fick inte upp henne, så kontaktade annan hippolog,la om fodret men fick inte upp henne då heller..
Nu famlar jag i mörkret och med det blivit desperat.
Nu får hon 12 kilo hösilage om dagen,men tror inte hon äter allt i hagen (går med en hagkompis och är låg i rang mot honom).
Hon får 3 hinkar med lusern om dagen och 1 hink med mineraler,vitaminer, salt,myoplast osv.
Idag fick jag höra att stallkompisarna funderar på att skicka in en anmälan!!!
Jag gör allt i min makt.
Men nu känner jag att jag tar hästen till veterinären igen.
(Hade henne där i julas i annat ärende och då va allt bra med kommentaren "hon behöver äta upp sig lite bara")..
Vi har dragit ner på ridningen så hon ska ta sig lite eftersom hon är så het I ridningen, så hon "bränner" väl allt då..
Går promenader med henne 3ggr i veckan.
rids 2-3 dagar och vilar 1-2 dagar helt..
Hon är så trygg,mysig och lugn och visar inte på något sätt att hon inte mår bra.
blank i pälsen, pigg blicken, kjelig och go...
Hjälp mig, ni som kan.
Bokar tid till veterinär, men kanske någon som har erfarenhet av detta och vet något som skulle kunna hjälpa??
Vill tillägga att tänder är kollade och masktest gjort. Bajset är normalt och man hör magen arbeta om man lyssnar.
Jag glömde skriva att hon även får pavos Daily fit-kakor och olja varje dag.
 
Jag kan inte svara på det eftersom det är tredje hösilget vi har nu efter första analysen och i övrigt har jag tappat greppet eftersom jag är desperat nu och förmodligen ger henne för mycket/fel😪
Bokat tid till veterinär nu, måste ha hjälp
 
Jag kan inte svara på det eftersom det är tredje hösilget vi har nu efter första analysen och i övrigt har jag tappat greppet eftersom jag är desperat nu och förmodligen ger henne för mycket/fel😪
Bokat tid till veterinär nu, måste ha hjälp
Okej, så du har ingen analys på hösilaget ni har nu? Då är det inte så konstigt att det är svårt, det kan ju vara jättedåliga värden så att hästen knappt får i sig något alls.

Går det att få i hästen mer än 12 kg? Äter den mer inne? Om det är tveksamt hur mkt den äter i hagen kanske den skulle behöva gå in lite tidigare så den får mer tid inne i boxen för att äta.
1,5 kg lucern är inte så mkt heller. Går det att få i den mer eller vill den inte äta mer än så?
Vissa hästar behöver man ge koncentrerat kraftfoder så att de får i sig mkt näring på liten mängd.

Veterinärbesök är ju bra, men det kan lika gärna vara att den inte får i sig tillräckligt eftersom fodret är oanalyserat och kan vara hur dåligt som helst..
 
Krafft Muscle Up är ett bra proteinkoncentrat, det behöver du inte ge så stor mängd av som lucerne. Du skulle kunna komplettera och ge det utöver lucernet. Har du tillgång till havre? Om hästen inte blir koko i huvudet av det så är det bra för att öka MJ.
Olika sportfoder brukar ligga lite högre i MJ annars.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte du behöver boka tid till veterinär om du inte har analys på höet. Vad ska veterinären göra/säga då tänker du? Det enda jag kan tänka mig är att utreda för magsår, men steg ett i detta läget borde vara att ha koll på vad din häst faktiskt får i sig.
 
Jag tycker inte du behöver boka tid till veterinär om du inte har analys på höet. Vad ska veterinären göra/säga då tänker du? Det enda jag kan tänka mig är att utreda för magsår, men steg ett i detta läget borde vara att ha koll på vad din häst faktiskt får i sig.
På sätt och vis håller jag med dig men samtidigt inte.
Analys är jättebra och jag förordar det i alla sammanhang men när det kommer nya partier av grovfoder hela tiden så kan det bli mer eller mindre omöjligt att ha fungerande analyser och då framförallt om det är storbal av sialge där man måste ta prover från flera balar innan man kan få ett någorlunda säkert resultat. Ett annat problem är att om TS trattar i sin häst betydligt mer mat än vad övriga hästar på stället får och den ändå är mager på nivå djurskyddsfall, vilket jag tolkar det som iom att stallkompis tänker anmäla, så känns det inte bara som om det är felaktig foderstat som är problemet.
 
På sätt och vis håller jag med dig men samtidigt inte.
Analys är jättebra och jag förordar det i alla sammanhang men när det kommer nya partier av grovfoder hela tiden så kan det bli mer eller mindre omöjligt att ha fungerande analyser och då framförallt om det är storbal av sialge där man måste ta prover från flera balar innan man kan få ett någorlunda säkert resultat. Ett annat problem är att om TS trattar i sin häst betydligt mer mat än vad övriga hästar på stället får och den ändå är mager på nivå djurskyddsfall, vilket jag tolkar det som iom att stallkompis tänker anmäla, så känns det inte bara som om det är felaktig foderstat som är problemet.
Fast 12 kg hösilage och 1,5 kg lucern är ju inte några enorma mängder. Det måste ju vara ganska rejält krut i hösilaget för att det ska räcka till en häst som redan är tunn och behöver bygga upp kroppen igen.
Hästar är ju så olika, jättesvårt att jämföra vilka fodergivor som räcker. Framförallt om en häst har ett sämre utgångsläge..
 
På sätt och vis håller jag med dig men samtidigt inte.
Analys är jättebra och jag förordar det i alla sammanhang men när det kommer nya partier av grovfoder hela tiden så kan det bli mer eller mindre omöjligt att ha fungerande analyser och då framförallt om det är storbal av sialge där man måste ta prover från flera balar innan man kan få ett någorlunda säkert resultat. Ett annat problem är att om TS trattar i sin häst betydligt mer mat än vad övriga hästar på stället får och den ändå är mager på nivå djurskyddsfall, vilket jag tolkar det som iom att stallkompis tänker anmäla, så känns det inte bara som om det är felaktig foderstat som är problemet.

Det är sant, om den nu är så mager så är det ju förmodligen något som inte stämmer med hästen. Tänkte väl inte att det var riktigt så illa, men jag ser nu att man kan tolka det så. Samtidigt borde ju veterinären fråga om hur mycket näring hästen får i sig så det känns ju som en bra ände att börja i. Är hästen så pass mager att det är ett djuskyddsfall är det kanske lite annorlunda dock, men det känns ju väldigt extremt att TS isåfall ens motionerar hästen...
 
Till TS, du kanske kan överväga att köpa eget grovfoder om det är ett problem att ni hela tiden byter partier? Att byta foder ofta kan påverka hästens tarmflora och näringsupptag negativt så det är viktigt att foderbyten sker långsamt, speciellt på en häst som kanske är lite extra känslig.
 
Fast 12 kg hösilage och 1,5 kg lucern är ju inte några enorma mängder. Det måste ju vara ganska rejält krut i hösilaget för att det ska räcka till en häst som redan är tunn och behöver bygga upp kroppen igen.
Min häst var tunn när jag köpte den och gissningsvis pga stress åt den inte. Kunde pilla i den 12kg hösilage om dagen, fick den mer lämnade den jättemycket, åt typ 10 då istället. Man blir så trött på dem ibland.

Idag äter den 18-19 kg med god aptit och skulle kunna äta mer, men håller hullet bra.

Med det sagt, TS, man kan prova andra proteintillskott och komplettera med andra fodermedel. Min häst har svarat bra på kraffts sortiment. Nån period åt han vad som då hette groov 150 ihop med lite olja och soja. Andra perioder lucernpellets med betfor och olja. Men tänk på att inte fodra hästen som en kanin, självklart ska tarmen vänjas försiktigt men man behöver ge sitt kraftfoder i enheten kilo för att det ska vara lönt. Lucernet kan höjas om den äter upp, 1kg per måltid behöver inte vara för mycket. Händer ingenting på lucern kan man prova andra sorter, min har svarat bra på grönmjölspellets tex. Det är superlurigt med svårfödda hästar!

Åh, kom på nåt mer. Riskli är rätt bra att få upp dem i hull på också.
 
Okej, så du har ingen analys på hösilaget ni har nu? Då är det inte så konstigt att det är svårt, det kan ju vara jättedåliga värden så att hästen knappt får i sig något alls.

Går det att få i hästen mer än 12 kg? Äter den mer inne? Om det är tveksamt hur mkt den äter i hagen kanske den skulle behöva gå in lite tidigare så den får mer tid inne i boxen för att äta.
1,5 kg lucern är inte så mkt heller. Går det att få i den mer eller vill den inte äta mer än så?
Vissa hästar behöver man ge koncentrerat kraftfoder så att de får i sig mkt näring på liten mängd.

Veterinärbesök är ju bra, men det kan lika gärna vara att den inte får i sig tillräckligt eftersom fodret är oanalyserat och kan vara hur dåligt som helst..
Ja, jag tog analys på första, sen bytte vi och då ville jag ta analys på det, men stallägaren sa att vi bara hade några balar sen skulle det bli nytt igen.
I ärlighetens namn så tror jag inte det är så kraftigt.
Enl hovslagaren så trodde han det va "lösdrifts-hö"?? Vad det nu innebär??
Hon är inte glad i mat. Står o pillar I höet och äter sakta.
Hon får 6-7 kilo i boxen och jag mockar väl ut 1 kilo varje morgon.
Lunch o frukost, 3 kg i varje (fast då ihop med hagkompis)..
Nu ska vi byta stall också.
Pest eller kolera..
De har koll på foder i nya stalket och 3 sorters hösilage som de kan individanpassa.
Dyrare att stå där förstås, men jag vill det.
Jag lyckas ju inte här och vill inte att de ska börja prata.
Jag gör allt jag kan, hon får allt jag bara kan läsa på om eller bli lurad till o köpa men kan ju inte trycka ner maten i halsen på henne😥
Flytt är såklart stressande, så det övervägde jag också, men med ett bra tävlingsdags dör de har koll på foder och hade en plats ledig så såg jag det som ett kall...
Lusern äter hon bättre än hö.
Nu ger viven spann när vi tar in för ridning.
Efter ridning eller promenad får hon torr muslie med sojabönor och olja i.
På kvällen i boxen får hon två "hinkar" lusern. En i krubban ihop med alla mineraler och en på marken.
Olja även i båda där.
 
Till TS, du kanske kan överväga att köpa eget grovfoder om det är ett problem att ni hela tiden byter partier? Att byta foder ofta kan påverka hästens tarmflora och näringsupptag negativt så det är viktigt att foderbyten sker långsamt, speciellt på en häst som kanske är lite extra känslig.
Jo, jag har också tänkt på det.
Man visste ju inte att det skulle bli så här innan de började byta.
Då hade jag nog tagit ett annat beslut
 
Ja, jag tog analys på första, sen bytte vi och då ville jag ta analys på det, men stallägaren sa att vi bara hade några balar sen skulle det bli nytt igen.
I ärlighetens namn så tror jag inte det är så kraftigt.
Enl hovslagaren så trodde han det va "lösdrifts-hö"?? Vad det nu innebär??
Hon är inte glad i mat. Står o pillar I höet och äter sakta.
Hon får 6-7 kilo i boxen och jag mockar väl ut 1 kilo varje morgon.
Lunch o frukost, 3 kg i varje (fast då ihop med hagkompis)..
Nu ska vi byta stall också.
Pest eller kolera..
De har koll på foder i nya stalket och 3 sorters hösilage som de kan individanpassa.
Dyrare att stå där förstås, men jag vill det.
Jag lyckas ju inte här och vill inte att de ska börja prata.
Jag gör allt jag kan, hon får allt jag bara kan läsa på om eller bli lurad till o köpa men kan ju inte trycka ner maten i halsen på henne😥
Flytt är såklart stressande, så det övervägde jag också, men med ett bra tävlingsdags dör de har koll på foder och hade en plats ledig så såg jag det som ett kall...
Lusern äter hon bättre än hö.
Nu ger viven spann när vi tar in för ridning.
Efter ridning eller promenad får hon torr muslie med sojabönor och olja i.
På kvällen i boxen får hon två "hinkar" lusern. En i krubban ihop med alla mineraler och en på marken.
Olja även i båda där.
*tävlingsdags=tävlingsstall
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 739
Senast: mysboll
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 223
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp