Bukefalos 28 år!

går kanske inte..

sweep

Trådstartare
går det att ränka ut hur mycket min häst behöver och hur mycket han får just nu utan analys?

att det inte går att ränka exakt vet jag men på ett ungefär?

(tyvärr så går det inte att ta analys på höt eftersom det köpts på flera olika ställen. och jag kan inte ha eget hö)
 
Skriv upp vad du ger i hö och kraftfoder så kan man alltid gissa lite försiktigt på MJ i alla fall.

mvh Jessica
 
Ja, det går att räkna ut hur mycket han behöver. Men det går aldrig att räkna ut hur mycket han får. I år har värdena varierat väldigt mycket på höet i Sverige tycker jag att det verkar som. Men det finns ju ett medelvärde som man kan ta. Fast det kan ju hända att ditt hö som du har, har jättehöga värden eller tvärtom. Så det är ju väldigt svårt som du förstår. :)
 
just nu får han:
8 kilo hö
0,84 kilo krafft grund
0,42 kilo lusern
0,24 kilo betfor
(obs. jag har ingen bra våg utan har vägt i hink på hövågen så det är inte helt 100% säkert.. lite puls minus..)

vill du veta vad han gör för arbete oxå?
 
En väldigt grov gissning säger att din häst får mellan 60 och 80 MJ, beronde på om höt innehåller 6 eller 8 MJ per kg foder.

För att veta vilket behov han har så behöver man veta hur mycket han väger, hur han ser ut i hull, är han lätt- resp svårfödd och ungefär hur mycket rider du?

mvh Jessica
 
Kanske din häst har ett behov på runt 70 MJ, 5 % tillägg för ras och 25 % tillägg för arbete.

Mitt råd till dig skulle nog bli att ta bort Krafft Grunden tills hästen är i rätt hull och sedan öka lite försiktigt igen.

mvh Jessica
 
om jag tar bort maten så får jag ställa av honom för då orkar han inte med ridningen.

han är tjock "under" magen.. revbenen känner man lätt
 
Varför gör du inte en samlingsanalys på höet, så du får ordning på hans foderstat nån gång?

Eller köpa eget, analyserat hö?
 
hur ska jag kunna göra en samlings analys när det kommer nytt hö hela tiden?

det finns inte plats för eget hö (det är två som har det och nu finns det ingen mera plats)
 
De har väl bokat de höpartier som kommer in hela tiden?? :confused:

Den plats det hö du använder nu kan du ju använda till ditt eget hö isf? Be om plats för eget..?
 
nej dom köper upp från olika ställen när nytt hö behövs..

jag använder ridskolans hö och det är fullt på det loftet som jag dessutom inte går upp till
på andra sidan är det fullt av de andra som har

det är lite svårt att trolla fram egen plats bara sådär
 
Men prata och propsa för det då, eller att man köper in hö som redan är analyserat..? Det är ju din skyldighet.
 
det är typ bara jag som är intresserad av analys (en av dom som har eget hö har analys dock)

men det kanske blir ändrat efter jul (ridskolechefen ska sluta)
 
Ja, men du skrev ju i ett inlägg att han var tjock?!? :confused:

Om man känner revbenen på hästen så är den absolut inte tjock, utan snarare smal. Det verkar som om du tycker att hästen är bukig och det kan vara ett tecken på proteinbrist.

Står den på halm?

mvh Jessica
 
Han var himla söt. :D

Jag är inte så bra på att se på hästar på bild om de eventuellt kan tänkas ha proteinbrist eller inte, det är himla mycket lättare om man ser hästen "live" och kan känna på den, men det finns bilder på Ninas hemsida som visar hästar med proteinbrist.

Om det är så att du upplever din häst som något tunn över rygg och revben och kanske med lite för mycket mage så skulle jag nog i första hand rekommendera dig att prova lucernhack. Det borde inte vara några problem för dig att lägga till 1/2 till 1 kg på nuvarande foderstat.

mvh Jessica
 
han är lagom över revbenen, man känner dom så som man ska
men han har mage som är större än vad den ska
det är därför jag börjat ge lusern

(på ninas sida så har jag haft en av hästarna)
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 234
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp