Bukefalos 28 år!

Går under tygeln..

Z

Zuukii

Hmm väldigt längesen jag red och har nu införskaffat mig en medryttarhäst. Han är superlätt att få på tygeln men ibland går han för mycket..? hur får man honom att gå i rätt form?
 
Sv: Går under tygeln..

Mitt halvblod har en tendens att bli låg och hänga sig i handen på mig när hon tycker att det blir jobbigt/tråkigt. Då rider jag mycket tempoväxlingar, korta och länga för att få henne att bära sig själv. Lyfter man upp huvudet på en häst som blir låg så är det viktigt att man snabbt lättar i handen, annars ger man bara hästen vad den vill ha, nämligen något att hänga i för att slippa jobba. En annan metod som jag även brukar använda på träning är att rida med ett lite längre dressyrspö. när hästen börjar bli för låg så petar man honom/henne uppe på rumpan med spöet, inte hårt utan bara för att få hästen att aktivera bakdelen och på så vis avlasta framdelen och komma upp med hals och huvud. Lycka till med hästen!
 
Sv: Går under tygeln..

Menar du att han går under sig? En häst jag rider går väldigt lätt under sig fast tyglarna nästan blir helt slappa och händrena är väldigt mjuka, och då gäller det att driva fram honom mot handen och köra tempoväxlingar som föregående föreslog.
 
Sv: Går under tygeln..

Jag tolkar det som att du menar att hästen går bakom lod alltså med näsan in mot bogen.
Det är som övriga skriver mer drivning samt tempoväxlingar som kan hjälpa.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
830
Senast: tuaphua
·
Ridning jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att...
Svar
11
· Visningar
1 584
Senast: Lillo
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 887
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp