Garage på annans mark

Silencer

Trådstartare
Någon som är kunnig inom fastigheter?
Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage på mot att grannen stod för avstyckningen. Men nu när jag loggade in på "min fastighet" på lantmäteriets sida så ser jag att jag äger marken garaget står på. Lantmäteriets kartor borde väl vara tillförlitliga?
Finns inga avtal skrivna, eller servitut eller annat vad jag kan se.
Han som fick marken har sålt huset och flyttat men behållit det nya garaget. Jag har skrivit till honom och erbjudit mig att köpa garaget men inte fått något svar.
På marken som min far skänkte står även en gammal lada. Vems är ladan nu egentligen?
Den fd grannen struntade ju i att göra avstyckningen så borde inte ladan tillhöra mig?
Sen undrar jag om jag som ägare till marken kan ställa krav på vad för verksamhet som får bedrivas i det nya garaget. Dom hade loppis där en dag i veckan hela förra sommaren och jag tyckte det var väldigt störande med trafiken som blev förbi mitt hus varje söndag. Vill ju gärna ha lugn och ro...
Funderar på om jag kan ha rätt att kräva arrende för marken och för att dom använder min väg till sin verksamhet och därmed kanske få stopp på det. Men man vill ju inte göra sig ovän heller, men jag vill ju att min gård, mitt hem, ska vara min lugna sköna oas.
Dom sålde ju huset och flyttade. Då ska dom väl inte ha rätt att förpesta för mig som bor kvar?
Det bästa vore om jag bara kunde få dom att sälja byggnaden till mig. Kan man som markägare påverka på något sätt?
 
Någon som är kunnig inom fastigheter?
Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen /.../
Han som fick marken har sålt huset och flyttat men behållit det nya garaget. /.../
På marken som min far skänkte står även en gammal lada. Vems är ladan nu egentligen?
/.../
Funderar på om jag kan ha rätt att kräva arrende för marken ?
Funderar vidare...
Den som ursprungligen byggde garaget kunde antagligen inte få det sålt iom att köparen inte kan pantsätta den.

Gammal lada som står på din mark torde vara din lada :) Grannen ägde väl bara garaget som hen byggde?

Och ja, av allt jag begriper kan du kräva arrende för byggnaden. Du borde också kunna säga upp arrendet?
Dvs eftersom det inte verkar finnas ett skrivet arrendeavtal så bör ett sådant upprättas och sedan kan du säga upp det. @Alexandra_W - hohoooo!
 
Någon som är kunnig inom fastigheter?
Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage på mot att grannen stod för avstyckningen. Men nu när jag loggade in på "min fastighet" på lantmäteriets sida så ser jag att jag äger marken garaget står på. Lantmäteriets kartor borde väl vara tillförlitliga?
Finns inga avtal skrivna, eller servitut eller annat vad jag kan se.
Han som fick marken har sålt huset och flyttat men behållit det nya garaget. Jag har skrivit till honom och erbjudit mig att köpa garaget men inte fått något svar.
På marken som min far skänkte står även en gammal lada. Vems är ladan nu egentligen?
Den fd grannen struntade ju i att göra avstyckningen så borde inte ladan tillhöra mig?
Sen undrar jag om jag som ägare till marken kan ställa krav på vad för verksamhet som får bedrivas i det nya garaget. Dom hade loppis där en dag i veckan hela förra sommaren och jag tyckte det var väldigt störande med trafiken som blev förbi mitt hus varje söndag. Vill ju gärna ha lugn och ro...
Funderar på om jag kan ha rätt att kräva arrende för marken och för att dom använder min väg till sin verksamhet och därmed kanske få stopp på det. Men man vill ju inte göra sig ovän heller, men jag vill ju att min gård, mitt hem, ska vara min lugna sköna oas.
Dom sålde ju huset och flyttade. Då ska dom väl inte ha rätt att förpesta för mig som bor kvar?
Det bästa vore om jag bara kunde få dom att sälja byggnaden till mig. Kan man som markägare påverka på något sätt?
Lantmäteriets fastighetskarta är inte alltid rätt och har i sig heller ingen rättsverkan.

Jag antar att gåvan ligger längre tillbaka i tiden än 6 månader och då är min tolkning att den inte längre gäller om ingen avstyckning har sökts. Vill du ha juridiken bakom finns den att hitta i Jordabalkens fjärde kapitel.

Skriv inte ihop något avtal eller ens ett muntligt sådant utan hjälp av kunnig jurist, med ett avtal kommer en hel massa bestämmelser om besittningsskydd och annat som kan komplicera saken för dig.
 
Senast ändrad:
Här är jag. @Silencer

Det där kan bli oerhört knepigt.
Men om det var för länge sedan så kan det ha blivit så att marken av hävd tillhör din f.d. granne.
Det kan också bli ett trassligt avtalsfall av det hela.

Om jag var i TS kläder så skulle jag börja med att försöka att avhysa dem som har garaget.
Helt enkelt anse att de har lånat det och att jag nu vill ha det tillbaka då de inte längre bor där.
Och så får man pröva sig fram i rättssystemet för att undersöka om knuten går att lösa upp.

Om din far är död så faller alla muntliga avtal då de inte går att bekräfta.
Det kan vara din väg ur detta.


Men aldrig och absolut inte skriva något på det eller om det som kan tolkas som ett accepterande av något annat.
 
Han som fick marken har sålt huset och flyttat men behållit det nya garaget.
Kontrollera med Lantmäteriet om där finns en avstyckning.
Gissningsvis gör det inte det då garaget i det läget hade tillhört det sålda huset.
Sedan så avhyser du dem från din mark med hjälp av Kronofogden.
Där någonstans kommer du att få veta vad som gäller.
Men just nu så skall du anse att någon har ett garage på din mark och du vill ha tillbaka marken.
 
Byggnad på ofri grund, gamla muntliga arrendeavtal, gåvor med förbehåll som inte uppfyllts, sen en överlåtelse till tredje man - du blanda inte in mig, ska vara nåt rörigt kreativt bokförande som ska bara värre än det där då :S

;)

Skämt åsido - jag skulle i TS fall hoppa Buke även om Bukekompetensen är god och som redan föreslagits ringa Lantmäteriet. Och sen kontakta en duktig fastighetsjurist. Det lär vara snabbast, enklast och ffa säkrast i det där läget där det är så mycket andrahandsinformation och förändringar efteråt.

Vad gäller loppisen så får man ha loppis en söndagfm och grannarna får stå ut. Har man loppis varje söndag vecka ut och vecka in så har man endera flyttat från ett slott till en koja eller så lär man bedriva rörelse. Då får man inte störa grannarna hur som helst. Så just det finns rätt god möjlighet få hejd på oavsett utgången av "vems är marken och när är den dennes"
 
Och sen kontakta en duktig fastighetsjurist. Det lär vara snabbast, enklast och ffa säkrast i det där läget där det är så mycket andrahandsinformation och förändringar efteråt.
Jag har dåliga erfarenheter av fastighetsjurist.
Det blev oerhört dyrt och fel med formalian.
Den "Duktiga" juristen missade att upplysa om att uppsägningen av arrendeavtalet måste hänskjutas till arrendenämnden i rätt tid oavsett om man får svar eller ej.
Så motparten väntade bara ut tiden och svarade sedan att tiden hade gått ut.
Det blev 5 år till av ett alldeles för billigt arrende som borde ha upphört.

Numera så gör vi sådana saker själva med hjälp av Arrendenämndens hemsida.
Då så blir det i alla fall rätt.
 
Hände oss när vi köpte en fastighet. Skillnaden var förvisso att grannen olovligen byggt på marken. Vi erbjöd honom att flytta byggnaden vilket han inte ville så vi tog över byggnaden.

Testa först med att gå och prata med dem.

Tänk på dina barn. Finns ingen anledning att ge bort saker som är dina.
 
Jag har dåliga erfarenheter av fastighetsjurist.
Det blev oerhört dyrt och fel med formalian.
Den "Duktiga" juristen missade att upplysa om att uppsägningen av arrendeavtalet måste hänskjutas till arrendenämnden i rätt tid oavsett om man får svar eller ej.
Så motparten väntade bara ut tiden och svarade sedan att tiden hade gått ut.
Det blev 5 år till av ett alldeles för billigt arrende som borde ha upphört.

Numera så gör vi sådana saker själva med hjälp av Arrendenämndens hemsida.
Då så blir det i alla fall rätt.

Nu är det ju generellt ganska dålig idé att döma ut en hel yrkeskår på grund av en eller ett par dåliga representanter för den. Men det var inte dig jag tipsade om jurist utan TS. Ni har lite olika egen erfarenhet att luta er emot.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 026
Senast: tara
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 051
Senast: athena
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 225
Senast: Korven
·
Äldre Grannproblem... :( Kortfattat: Vi har ägt vår fastighet sedan 2004. Strax efter köp upptäckte vi att en del av grannfastigheten låg...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
20 591
Senast: 20032003
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp