Garanti vid köp av begagnad vara

G

Gul22

Funderar på något jag läste under tråden med köparen som ville ha tillbaka pengarna för bommen var av visade det sig.
Där stod att garantin inte gäller den andra ägaren.
Ofta läser man i annonser ... tex tvättmaskin ... " ... 3 års garanti kvar. "
Gäller inte det då eller är det enskilt från fall till fall?
 
Garantin för en ny produkt(fabriksgarantin) gäller för en vara ,oavsett vad ägaren heter, under garantitiden.
 
En bekant till mig köpte en ganska dyr sadel för några år sedan. Försäljaren skrev hennes namn på garantin och på garantisedeln stod att garantin gällde för köparen och inte vid vidareförsäljning (eller något i den stilen).
Jag ringde senare försäljaren och frågade om detta stämde och denne sa att garantin bara gällde för köparen.
Nu vet jag inte helt säkert om det är lagligt att göra så eller om de bara försöker... Men hur lång garanti som lämnas och om det lämnas i andra hand borde väl tillverkaren bestämma... Alltså inte lagstadgad garanti utan när det är 20 år på bommen och dylika saker...
 
En garanti eller en särskild utfästelse som det heter juridiskt gäller enligt min juridikföreläsare oftast ej vid överlåtelse. Det får man läsa i det finstilta på garantisedeln. Om en säljare lovar tre års garanti och "fabriksgarantin" inte gäller på grund av överlåtelsen är personen som säljer skyldig att stå för ev. garantiärenden själv.
 
:bow: Tackar för svaren. Det är alltså olika från gång till gång. Som vanligt inga regler utan undantag.
 
:bow: Tackar för svaren. Det är alltså olika från gång till gång. Som vanligt inga regler utan undantag.

Man har alltid möjlighet att reklammera ett fel i en vara. För att ett fel ska bli säljarens problem krävs dock att det är ursprungligt. Man har två år på sig och man ska reklammera utan dröjsmål när man upptäckt felet. Det är i korta drag regeln som finns.

Undantaget är garanti som jag ser det. Det är en mer eller mindre ovillkorlig utfästelse från säljarens sida där köparen inte måste visa på någon urspunglighet. Eftersom detta är en förbättring av villkoren bestämmer säljaren, hur länge och för vem utfästelsen ska gälla.

Klarare?
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 199
Senast: Nepenthe
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp