Gård-torka i NV skåne

Veronika

Trådstartare
Varför ska det vara så svårt att hitta en gård i NV skåne? Verkar som om alla vill ha hästgårdar nu för tiden, även de som inte pysslar med hästar :smirk: .
Jag är så :devil: trött på att bo i en rutten lägenhet men om man inte vill betala 3 miljoner så verkar det inte finnas något av intresse. Visst, man kan säkert hitta en avstyckad gård med 2 boxar o 4000 kvm tomt men hallå, man vill ju kunna ha lite hagar, plats för ridbana osv.
När man då dessutom har fast arbete och KAN ta lån (dock ej på hur mycket som helst, för man vill ju mer än att bara bo) så känns det extremt surt att det inte ens finns några objekt att titta på :mad: Jag och sambon har letat gård nu i över 3 år och hittat några tänkbara (längesen) men inte nåt sådär speciellt..
Någon mer som har reflekterat över denna gård-torka i Skåne?
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Jag är ju inte riktigt där än... Men om några år vill jag försöka hitta mig en gård i sydvästra skåne. Kollar runt lite nu, för skoj skull och kan bara hålla med dig.

3 - 4 miljoner får man ju lägga en "normal" gård i lagom skick.. HUTLÖST!! :eek:

Känns helt omöjligt att lösa....
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Dinosaur skrev:
3 - 4 miljoner får man ju lägga en "normal" gård i lagom skick.. HUTLÖST!! :eek:

Känns helt omöjligt att lösa....

Ja, jag fattar inte vad som hänt, för 6-7 år sen betalade min stallägare 650.000 för sin gård, inte mycket mark (6-7.000 kvm), risigt stall osv och skulle han sälja det nu skulle han få över 1,5 milj... Helt otroligt med så lite mark och ingen möjlighet att köpa loss mer heller.. Han har frågat mig om jag vill köpa den om det blir aktuellt för dom att sälja (dom har inga djur) men fasen vet om det är lönt för den lilla plätten mark där är :smirk:
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Just nu när räntorna är då låga är ju alla huspriser skyhöga. En etta i Malmö som kanske kostade 300 000 för 4 år sedan kostar idag 800 000.....

Kanke lugnar ner sig igen om räntorna stiger till normalläge..
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Håller med dig!
Ofta så finns det ju mysiga små gårdar med stall men med 2-4000 kvm tomt!
För inte så länge sedan såg jag en gård med 18 boxar och 1 ha mark.
Är det meningen att hästarna ska gå ute i skift då eller? :D

Själv letar jag inte gård men brukar kolla annonserna bara för att jag tycker det är skoj att drömma mig bort ibland. :love:
Tyvärr så är det väldigt svårt att hitta ett riktigt drömobjekt i nv skåne!
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Eftersom räntorna är så pass låga som de är just nu så tror jag att denna hus- och markbrist råder på många ställen. Själv har jag haft sagolik tur (rätt plats, rätt tillfälle osv) och har mitt på det torra - relativt nygyggt hus och strax över 2 ha alldeles egen mark. Förfogar även över intilliggande 1ha åkermark. Så jag har kunnat anlägga ridbana på 1000 kvm bakom garaget och har mera bete än vad hästarna hinner beta undan.

Gissa om jag håller hårt i mitt paradis... Mannen flyttade men jag inser att såna här ställen finns inte att köpa så jag lämnade själv kvar. Ett till plus är att det bakom huset går en å som efter en par minuter mynnar ut vid skärgården så jag har båten hemma på bakgården i egen båthamn. Perfekt hobby-paradis för mig!

Läste annars för något år sen här på buke om ett par som kört runt och tittat efter lämpliga husobjekt och från vägen sett sitt "drömställe", dock inte till salu. De lämnade en lapp i parets brevlåda och bad dem höra av sig om dom skulle vilja sälja och se, det ville dom! Ett äldre par som tyckte det blev väl mycket jobb med att ha eget hus. Minns inte alls vem här på buke det var som gjorde det här men denna häftiga grej (liksom att bara komma på tanken!) har stannat i minnet.
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

jo, kunde inte låta bli att titta runt lite och det var det bästa jag kunde hitta, det som verkade mest prisvärt
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

4 ha tomt var det. 1 ha = 1 hektar som är lika med 10 000 m2

Med andra ord fanns det 40 000 M2 till den gården dvs helårs hushållning för 8 hästar.
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Det lät riktigt bra!!

Frågan är vad haken är??
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

Stort renoveringsbehov? Mögel? Vad menas med "utanför" Hbg, 10 mil utanför? :angel:
 
Sv: Gård-torka i NV skåne

lisa skrev:
Stort renoveringsbehov? Mögel? Vad menas med "utanför" Hbg, 10 mil utanför? :angel:

vallåkra kvistofta, det tar nog ungefär 20 minuter in till hbg, och är ett naturskönt område. lovar menade inget illa när jag la in annonsen
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: cewe
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 318
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 229
Senast: _Taggis_
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 348
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp