Gardasil, FARLIGT!?

J

johannnnnaaa

Om en vecka ska min 13 åriga dotter vaccinera sig med gardasil (kan motverka livmoderhalscancer mm) är det tänkt, men jag börjar undra om det verkligen är så smart med tanke på att hon är ganska känslig mot läkemedel (tex tradolan och liknande) och efter att ha sett dessa börjar man undra!? :mad:

http://www.youtube.com/watch?v=yfU6y6KhEOI
http://www.youtube.com/watch?v=_13plsrydPY

Vad ska man tro egentligen, vill ju inte utsätta henne för fara!
Är det någon här som har låtit vaccinera sin dotter? Tankar om detta?
Blir ju rädd....:crazy:
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Tradolan och vaccin är helt olika saker.

Om många personer vaccineras så kommer enstaka att få bieffekter som kanske eller kanske inte har med vaccinet att göra.

Mina barn ska vaccineras, även min son. Även om det skulle finnas en yttepytteliten risk för biverkningar tar vi hellre den än att de ska få eller sprida livmoderhalscancer.

Cilla
läkare
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Jag var helt inne på att vaccinera min snart 17 åriga dotter men har ändrat mej.

Jag har läst en massa undersökningar och rapporter (jag googlade fram dem så jag kan tyvärr inte hänvisa med direkt länkar, det var dessutom ett tag sedan jag läste dem) och efter att ha läst dem och det faktum att vaccinet bara är verksamt i fyra år, man får alltså vaccinera om vart fjärde år enligt de rapporterna, så ändrade jag mej.

Min dotter är för tidigt född hon hade lindrigt hjärtfel som växte bort och har migrän, hon har också haft oförklarliga svimningar och är alltså något känsligare än snittet vilket sammantaget gjorde att jag inte vill utsätta henne för det här.

Jag har själv haft cellförändringar som 21 åring och blev glad när vaccinet kom eftersom det kändes som om det fanns något jag kunde göra för att förhindra att min dotter får gå igenom det helvete jag hade då.

När jag läste rapporterna slogs jag av hur lite vaccinet ändå skyddar, det var inte många procent som skiljde i vissa fall om man hade tagit vaccinet eller inte.

Jag trodde när vaccinet kom att det skulle fungera som andra vaccin, dvs. hindra sjukdomen helt eller göra den lindrigare men i dessa rapporter var det många som ändå hade fått sjukdomen:confused:

Givetvis blir man rädd när man läser om dödliga biverkningar:crazy: och frågan är ju hur säkert vaccinet egentligen är? och är det pga vaccinet eller hade det hänt ändå?
Det har ju inte funnits så länge och vad händer om man inte vaccinerar om?
Vad händer om man ändå får sjukdomen? Blir den som den skulle varit utan vaccinet? eller lindrigare eller värre?

Jag känner att med den informationen jag har läst mej till så kommer jag inte att vilja ge min dotter det här vaccinet, hon själv har också läst på och har bildat sig samma uppfattning som jag, att det här vill hon inte utsätta sig för.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Gardasil skyddar mot flera av de virus som oftast ger upphov till livmoderhalscancer senare i livet, inte mot själva livmoderhalscancern.

Fördelarna uppväger eventuella nackdelar.

En sjuttonåring kan det vara för sent att vaccinera.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Kan alltså även killar vaccinera sig? Hur fungerar det i så fall? Och varför skulle det vara för sent att vaccinera sig som 17-åring? Att det är för sent för mig är ju en sak (fyller 40 i höst), men en 17-åring är ju så ung?
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Många sjuttonåringar har sexdebuterat, även om föräldrarna inte vill tro/vet om det. Då kan de redan ha exponerats för viruset, vilket gör vaccination meningslös.

En tjej får ju viruset av en kille, i de flesta fall. Då tycker jag det är bra att min son är vaccinerad så att han inte sprider HPV.
Killar omfattas inte av rabatten utan man får betala fullt pris.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Ah, du menar så. Dvs sexdebut. Det tänkte jag inte på.

Är det belagt att killar inte sprider viruset ifall de vaccinerar sig? Jag är inte alls insatt i det här och sonen är ju bara tre knappt, så det kan ju hända mycket på vaccinationsfronten innan det är dags för hans del. Men om även män kan hjälpa till att hindra smittspridning, så är det ju intressant!
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Om man är vaccinerad är det mycket mindre risk för att bli smittad. Min son kommer alltså inte att få kondylom, som beror på HPV-infektion och som kan orsaka livmoderhalscancer.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Min dotter ville vaccinera sig efter att ha tänkt efter ett tag.
Först så kände hon sig som boskap.
Men efter att vi förklarat fördelarna och även att hon borde vänta med sexdebuten till efter sista sprutan så valde hon att vaccinera sig.
Hade det varit för sent så hade hon ju kunnat krypa ur.

Inga biverkningar fick hon heller.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Många sjuttonåringar har sexdebuterat, även om föräldrarna inte vill tro/vet om det. Då kan de redan ha exponerats för viruset, vilket gör vaccination meningslös.

En tjej får ju viruset av en kille, i de flesta fall. Då tycker jag det är bra att min son är vaccinerad så att han inte sprider HPV.
Killar omfattas inte av rabatten utan man får betala fullt pris.

Även efter att ha sexdebuterat är de ide att vaccinera sig enligt det jag har läst, däremot skyddar det ju inte om man redan har smittats.
Men om två tidigare oskulder har haft sex är risken liten att de har smittats tidigare eller hur.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Gardasil skyddar mot flera av de virus som oftast ger upphov till livmoderhalscancer senare i livet, inte mot själva livmoderhalscancern.

Fördelarna uppväger eventuella nackdelar.

En sjuttonåring kan det vara för sent att vaccinera.

För mej uppväger inte nackdelarna fördelarna.


Men visst är det svårt när det är ett nytt vaccin, hade mina barn varit yngre så kanske jag hade tänkt annorlunda eftersom vaccinet då hade använts under en längre tid innan det var aktuellt för mina barn.
Det har ju hänt förut att man insett att det vaccin man tagit fram inte har varit tillräckligt och inte heller helt ofarligt.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Jag undrar om de sjukor som dess flickor fått egentligen är sexdebut-relaterade.
Kissing Desease, eller Körtelfeber som det ibland kallas, är t.ex. en sjukdom som kan ge tragiska komplikationer.

Och att någon skulle råka få någon sorts läskig sjukdom samtidigt med vaccinationen verkar ju rent statistiskt möjligt då så många vaccinerar sig.
En sjukdom som inte alls har med vaccinationen att göra utan bara råkade komma just då.

Undrar vilken vaccination som jag skulle kunna skylla minsta sonens Henoch Schönlein på?
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

*KL*

Och jag skulle om jag haft barn inte tvekat många stunder att vaccinera dem.

Helt enkelt bara för jag vet oron och skräcken när cellprovet avviker. Mitt gjorde det förrförra gången. Det togs om, samma sak. Remiss till gyn, där de tog HPV-virusprov och ÄNNU ett prov. Detta tredje prov var 'svårtolkbart', och HPV-testet var positivt...

BM och gyn sa idel lugnande ord, om 'du är så ung, det är nog bara ngt tillfälligt, kan bli så ibland med cellproven' och att 'OM det mot ALL förmodan skulle vara, så är det jättebra att vi upptäckte det i tid'. Det hjälpte inte.

Jag kan också vittna om LÄTTNADEN när provet som togs nu, två år efter de tidigare, kom tillbaka som 'helt normalt'.

Och, sen jag fick veta att jag var HPV-positiv just då iaf har jag faktiskt informerat ev sexpartners om det. Och blivit ganska RÄDD när jag insett att de flesta i min ålder (30+), inte har en ANING om vad HPV är. Inte heller visste jag innan cirkusen med cellförändringarna det. Aldrig haft kondylom eller för den delen någon annan STD. Ja förutom HPVviruset då, som enligt min BM är så vanligt att det är löjligt. Och just att det är så vanligt, men kan ge sådana otrevliga bieffekter, och inte behöver märkas av ALLS att man har sas, så skulle jag utan större tvekan vaccinera mina barn om jag hade några. Visst, det kanske inte skyddar, men man har gjort vad man kan.

Vad gäller biverkningsrisk så det finns med allt, inklusive receptfri alvedon.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

*KL*

Och jag skulle om jag haft barn inte tvekat många stunder att vaccinera dem.

Helt enkelt bara för jag vet oron och skräcken när cellprovet avviker. Mitt gjorde det förrförra gången. Det togs om, samma sak. Remiss till gyn, där de tog HPV-virusprov och ÄNNU ett prov. Detta tredje prov var 'svårtolkbart', och HPV-testet var positivt...

BM och gyn sa idel lugnande ord, om 'du är så ung, det är nog bara ngt tillfälligt, kan bli så ibland med cellproven' och att 'OM det mot ALL förmodan skulle vara, så är det jättebra att vi upptäckte det i tid'. Det hjälpte inte.

Jag kan också vittna om LÄTTNADEN när provet som togs nu, två år efter de tidigare, kom tillbaka som 'helt normalt'.

Och, sen jag fick veta att jag var HPV-positiv just då iaf har jag faktiskt informerat ev sexpartners om det. Och blivit ganska RÄDD när jag insett att de flesta i min ålder (30+), inte har en ANING om vad HPV är. Inte heller visste jag innan cirkusen med cellförändringarna det. Aldrig haft kondylom eller för den delen någon annan STD. Ja förutom HPVviruset då, som enligt min BM är så vanligt att det är löjligt. Och just att det är så vanligt, men kan ge sådana otrevliga bieffekter, och inte behöver märkas av ALLS att man har sas, så skulle jag utan större tvekan vaccinera mina barn om jag hade några. Visst, det kanske inte skyddar, men man har gjort vad man kan.

Vad gäller biverkningsrisk så det finns med allt, inklusive receptfri alvedon.

Jag kände precis som du innan jag verkligen hade läst igenom allt jag kunde hitta (ja det tog tid, flera dagar).

Mina cellförändringar opererades bort och pga komplikationer var jag sängliggande i tre månader efteråt, att jag sedan kände mej stympad och äcklad och var själv med två barn som då var 1,5 år och 3,5 år gjorde inte saken lättare precis.

Självklart är det inget jag önskar min dotter!!!

Men, det jag läste var ingen rolig läsning, det är inte ett virus som orsakar livmoderhalscancer utan väldigt väldigt många.

Min rädsla är att många inte kommer gå på cellprovstagningarna när de är vaccinerade eftersom de tror att de är skyddade, få läser nog så mycket som jag har gjort om vaccinet och inser dess begränsningar.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Dom ringde precis från ungdomsmotagningen och sa att dom tyvärr inte längre kan ge gardasil med rabatt längre då detta blivit indraget.

Vet inte varför men det låter ju lite skumt med tanke på att reklamen fortfarande går på tv :confused:

Det lutar faktiskt mot att i alla fall vänta något/några år för att se om det kommer nya rapporter, hittade detta från läkemedelsverket med :)

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=5249
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Jo, gardasil är ju på intet vis något mirakelskydd, risken finns ju fortfarande där, iom att det ju finns massor av olika HPV-virus. Men jag skulle nog (teoretiskt, jag har som sagt inga barn) vilja 'göra det som går' ändå. Det ökar ju inte risken sas.

Fast det måste verkligen kombineras med rejäl information, företrädelsevis i skolorna så inte bara de som vaccinerats får infon, både om vikten att ändå skydda sig, gå på cellprovskontroller och att det inte är något 'mirakelskydd'. Det anser jag är viktigt (informationsdelen) oavsett om det är med i högkostnadsskyddet eller ej och oavsett om man vacc eller ej.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Det där är "Publicerad: 2007-06-01" vilket är mer än 1½ år sedan.
Om det hade varit så där farligt så hade det varit indraget nu.

Försökstiden gick väl ut vid årsskiftet och nu är det tal om att alla skall erbjudas det i det ordinarie vaccinations-programmet.

Kolla in det senaste på http://hitta.socialstyrelsen.se sök på "hpv-vaccin"
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Har sett alltför mycket hemskheter relaterat till cervixcancer för att jag skulle våga låta bli. :cry:

Drar några ex: gravid kvinna (26 år ca) i v 17, måste abortera fostret pga sjukdomen, veckan därefter wertheimopereras hon (man tar bort RUBBET+lymfkörtlar).

25-årig kvinna, cervixcancer upptäcks i samband med förlossning, kvinnan dör efter 10 mån.

22-årig kvinna, stark barnönskan, cervixcancer upptäcks, Wertheimopereras.

(Och det var bara några...)


Det finns alltid människor som drabbbas av biverkningar av vaccinationer (och andra läkemmedel), men om man ser till hur många som får allvarliga biverkningar, relaterat till följderna av cervixcancer så är valet för mig lätt.
 
Sv: Gardasil, FARLIGT!?

Kan man kolla om man har blivit "smittad" med det viruset? För om man kan det, och inte blivit smittad så kanske det är en bra grej? För min del vore det toppen. :laugh: Måste läsa på lite. :D
 

Liknande trådar

Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 752
Senast: Varmblod90
·
Ridning Har en häst född 1987. Korsning och import Polen. Nu har jag börjat att få ner honom i vikt efter sommarbetet och börjat att fundera på...
Svar
10
· Visningar
1 615
Senast: c0pyright
·
Hästhantering Satt på Youtube och hittade den här videon där en minishettis leker med en shire...
2
Svar
29
· Visningar
4 710
Senast: amkm
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 166
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp