Bukefalos 28 år!

Gardasil? Ja eller nej?

Idas

Trådstartare
Eftersom de höjt åldersgränsen för Gardasil så är det billigare att ta det vaccinet även för mig nu.

När jag var och förnyade mitt p-pillerrecept senast frågade barnmorskan om jag funderat på att ta Gardasil, och om inte så borde jag göra det.

Jag har hört/läst mycket om att oväntade biverkningar uppkommit efter detta vaccin, men det kanske bara är myter? Vad har ni för erfarenheter? Skulle ni vilja ta vaccinet eller inte? Varför/varför inte?
 
Eftersom de höjt åldersgränsen för Gardasil så är det billigare att ta det vaccinet även för mig nu.

När jag var och förnyade mitt p-pillerrecept senast frågade barnmorskan om jag funderat på att ta Gardasil, och om inte så borde jag göra det.

Jag har hört/läst mycket om att oväntade biverkningar uppkommit efter detta vaccin, men det kanske bara är myter? Vad har ni för erfarenheter? Skulle ni vilja ta vaccinet eller inte? Varför/varför inte?

Det har ju funnits länge nu, i alla fall de senaste 10 åren?
Hade jag varit yngre (och inte haft mer än 1-3 partners) så hade jag nog inte tvekat att ta det.

För visst är det väl mest effektivt att ta det innan sexdebut, om jag inte minns helt fel?
 
Jag hade också tagit det om det hade funnits när jag var yngre. När jag var 22-23 frågade jag om det, men de tyckte inte att det var lönt för mig då, dessutom kostade det en tusenlapp/spruta.
 
Jag tog vaccinet när jag var typ 15-16 (och oskuld). Det var snälla sprutor också som jag minns det, inget som gjorde ont :p Har inte haft några biverkningar av det!
 
Jag lät inte vaccinera min dotter när det var aktuellt. För hennes del var det aktuellt innan den vaccinationen ingick i det allmänna vaccinationssystemet och jag var fullt beredd att betala själv innan jag hade läst på. Det är så enormt mycket biverkningar att jag inte längre var villig att ta risken när jag hade plöjt igenom en massa forskningsresultat. Att det är mycket biverkningar är absolut ingen myt. Det har till och med förekommit dödsfall som har kunnat sammankopplas med vaccinationen och tjejer har blivit svårt sjuka utav vaccination av gardasil.

Går man på sina cellprovstagningar som man ska så upptäcks idag de allra flesta cellförändringar i god tid och risken är dessutom stor att man känner en falsk trygghet och struntar i cellproverna och får cancer av någon av alla de andra virusen som man inte vaccinerar emot. För man ska vara medveten om att det är bara endel av de virus som kan ge cancer som man vaccinerar emot, de andra är man fortfarande oskyddad emot. Man ska också vara medveten om att när grundvaccineringen är gjord så måste man vaccineras igen vart femte år för att det ska vara någon ide att vaccinera alls eftersom vaccinet inte håller längre än så. För mig var det ingen tvekan när jag hade läst vilka biverkningar vaccinet faktiskt ger. Då har jag ändå haft svåra cellförändringar själv som väldigt ung. Jag var 21 år och fick tjata mig till ett cellprov eftersom de ansåg att jag var för ung för att kunna få cellförändringar men jag blödde när jag hoppade, nös eller hade samlag och då ville jag kolla upp det och nog hade jag lågt gångna cellförändringar som fick opereras bort. När till och med en av läkarna som var med och utvecklade vaccinet idag säger att det borde stoppas så är jag glad att jag inte utsatte min dotter för det giftet.

Jag kan tillägga att jag absolut inte är emot vaccinationer som sådana men de ska vara väl testade och man ska veta ur ett längre perspektiv vad som faktiskt händer. Jag tycker också att det är enormt dåligt att alla de biverkningar som faktiskt har uppkommit inte står med i fass men då hade väl ingen tagit vaccinationen så det är väl därför.

En snabbgoogling gav:
http://www.aftonbladet.se/halsa/article17925655.ab
http://newsvoice.se/2013/06/28/hpv-vaccinet-gardasil-ar-ett-forraderi-mot-allmanhetens-fortroende/

Googla gärna fram forskning om gardasil och dess biverkningar. Jag har tyvärr inte kvar länkarna längre då jag har bytt dator sedan dess.
 
Man ska också vara medveten om att när grundvaccineringen är gjord så måste man vaccineras igen vart femte år för att det ska vara någon ide att vaccinera alls eftersom vaccinet inte håller längre än så.

Stämmer inte. Man vet inte hur länge skyddet håller, det undersöks förstås allteftersom tiden går. Men man har inte börjat med några påfyllnadsdoser än mig veterligen, och Gardasil har använts i Sverige sedan 2006.

Att läsa på är oftast bra, men då måste man vara källkritisk också.

Man kan t.ex lika gärna googla fram den här sidan från Läkemedelsverket
http://www.lakemedelsverket.se/hpv
 
Jag har tagit vaccinet och inte heller haft några biverkningar. Dock tyckte jag att sprutorna gjorde riktigt ont, trots att jag brukar ha hög smärttröskel. :p
 
Tog den när jag var 16-17 gratis efter noga övervägande och research från pappas sida (läkare).
Inte märkt några biverkningar.
 
Jag fick cellförändringar i slutet av 2011 och har hela tiden haft det tills en konisering gjordes i slutet av maj i år. Tror inte vaccinet gör någon speciell insats för mig nu?
 
Jag tog vaccinet som ung, inga biverkningar.
Jo det finns någon som dött av vaccinet, pga allergisk reaktion. Det är därför man ska stanna kvar en stund efteråt precis som med alla vacciner.
 
Stämmer inte. Man vet inte hur länge skyddet håller, det undersöks förstås allteftersom tiden går. Men man har inte börjat med några påfyllnadsdoser än mig veterligen, och Gardasil har använts i Sverige sedan 2006.

Att läsa på är oftast bra, men då måste man vara källkritisk också.

Man kan t.ex lika gärna googla fram den här sidan från Läkemedelsverket
http://www.lakemedelsverket.se/hpv

Nu är jag inte uppdaterad eftersom det var 7-8 år sedan det var aktuellt och jag bara har läst artiklar som jag kommit över ändå sedan dess men då räknade man med att vaccineringen behövde göras om ungefär vart femte år för att vara på den säkra sidan. Hur länge väntar man med att fylla på då? Tills det börjar komma in larmrapporter om att vaccinerade ändå får HPV? Jag är iallafall glad att min dotter slapp vara med i detta experiment. Jag vill ha säkra vaccinationer och inte några som är på experimentnivå till mina barn. Självklart är jag källkritisk. Det var därför jag satt och plöjde igenom forskningsresultaten och inte avgjorde mitt beslut på andras tyckande och tänkande utan på fakta.
 
Nu är jag inte uppdaterad eftersom det var 7-8 år sedan det var aktuellt och jag bara har läst artiklar som jag kommit över ändå sedan dess men då räknade man med att vaccineringen behövde göras om ungefär vart femte år för att vara på den säkra sidan. Hur länge väntar man med att fylla på då? Tills det börjar komma in larmrapporter om att vaccinerade ändå får HPV? Jag är iallafall glad att min dotter slapp vara med i detta experiment. Jag vill ha säkra vaccinationer och inte några som är på experimentnivå till mina barn. Självklart är jag källkritisk. Det var därför jag satt och plöjde igenom forskningsresultaten och inte avgjorde mitt beslut på andras tyckande och tänkande utan på fakta.

Som med alla läkemedel som är relativt nya fortsätter läkemedelsföretagen med all säkerhet att forska på långtidseffekterna. De sitter knappast och bara väntar på larmrapporter, utan följer hela tiden upp med ny forskning på individer som blivit vaccinerade. Där följer man säkerligen HPV-infektioner, men det går ju också att titta på antikroppar och den vägen se om det är troligt att dessa personer fortfarande har skydd mot HPV. Jag vet ingenting om forskningen specifikt i detta fall, utan detta är mina tankar utifrån mina kunskaper om läkemedelsforskning i allmänhet. Och eftersom man tidigare gjort studier för att se på antikroppar som bildats så antar jag att man fortsätter med det även på längre sikt.

Sen blir det säkert aktuellt med boosterdos, men hur ofta och många vet man inte i nuläget.

Jag är säker på att du läste mycket bra fakta när du läste på, men t.ex artikeln i Aftonbladet tycker inte jag bidrar med bra fakta. Att en person fått ms efter att ha tagit sprutan säger ingenting om det finns ett orsakssamband. Människor drabbas av ms hela tiden, även utan vaccination innan. För att veta att det inte bara är ett tidssamband måste mycket större material än enskilda individer analyseras. Därmed inte sagt att du inte hittat bra fakta, men artiklar som den tycker inte jag är att sprida fakta.
 
Eftersom de höjt åldersgränsen för Gardasil så är det billigare att ta det vaccinet även för mig nu.

När jag var och förnyade mitt p-pillerrecept senast frågade barnmorskan om jag funderat på att ta Gardasil, och om inte så borde jag göra det.

Jag har hört/läst mycket om att oväntade biverkningar uppkommit efter detta vaccin, men det kanske bara är myter? Vad har ni för erfarenheter? Skulle ni vilja ta vaccinet eller inte? Varför/varför inte?

Tog min spruta när jag var 16 år och hade haft en sexpartner, så har redan ökad risk. Men valde att ta den ändå.
Inte haft några kända biverkningar :)
 
Jag har också funderat på detta nu, jag tog inte när vaccinet kom och de kom ut och gjorde det på skolan (gymnasiet), men nu har jag fått hemskickat att om man tar första sprutan innan årsskiftet så får man alla 3 gratis.

Gillar i teorin vacciner men bara om de kollats upp ordentligt. Tog t.ex. inte sprutan mot svininfluensa när det var aktuellt, nu känns det dock som att Gardasil är ganska välbeprövat?
 
Om det hade funnits när jag var yngre så hade jag förmodligen tagit sprutan. Jag vaccinerade mig mot svininfluensan också när det var aktuellt. Nu känns det mindre lönt i och med att sexdebuten är avklarad. Min lillasyster fick frågan när hon gick på högstadiet, hon tog den inte, men när det diskuterades i hennes klass var det massa snack om att en av tjejerna inte skulle få ta den (hon var den enda i klassen som hade haft sex, men hennes föräldrar visste inte om det, därav snacket), så jag antar att det inte gör någon större verkan om man inte är oskuld?
 
Jag har också funderat på detta nu, jag tog inte när vaccinet kom och de kom ut och gjorde det på skolan (gymnasiet), men nu har jag fått hemskickat att om man tar första sprutan innan årsskiftet så får man alla 3 gratis.

Gillar i teorin vacciner men bara om de kollats upp ordentligt. Tog t.ex. inte sprutan mot svininfluensa när det var aktuellt, nu känns det dock som att Gardasil är ganska välbeprövat?
Hur gammal är du?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 310
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 288
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 254
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp