pulkaskurk

Trådstartare
Ja nu är julen över och det har blivit dags att införskaffa lite nya fina gardiner främst till vardagsrummet men även till sovrummet och ev till köket också.

Jag behöver lite tips och ideér på fina gardiner och även kuddar till soffan i vardagsrummet.

Alla väggar är vita/ljusa, soffan är svartmelerad ganska modern, svarta och grå ramar till tavlorna, soffbord osv är i mörk ek och mattan är en grå ryamatta så jag behöver något som passar till det.

Sambon gillar färg och jag gillar lite mer dovt. Grönt går bort. Vill inte ha mönster i gardinerna utan enfärgade.

Det ska helst inte vara speciellt dyrt då jag hellre byter lite oftare när jag tröttnat...

Så tips på fina gardiner mottages tacksamt för just nu hittar jag ingenting :(
 
Sv: Gardiner

Jag brukar köpa tyg och sy egna, går superfort och enligt mig är det jätteroligt också.
Sist köpte jag billigt velourtyg från jysk (85 kr för 5 meter :eek:) och sydde jättefina till vardagsrummet. Jag gillar velouret för det är så fint fall i det.
 
Sv: Gardiner

Inga fler ideér ?

Jag har kommit på att jag vill ha relativt tunna ljusgrå gardiner i sovrummet, men de får inte vara genomskinliga...
Någon som vet vart man kan hitta? Går ju att sy själv men vill helst slippa det..

Färg på gardiner i vardagsrummet mottages gärna.. Jag har fått för mig babyrosa men sambon skriker rakt ut då konstigt nog :confused: :angel:
 
Sv: Gardiner

För ett par år sedan hittade jag enkla, snygga gardinlängde på Rusta. De var enfärgade och är lite halvgenomskinliga.
 
Sv: Gardiner

Själv ska jag ta en titt på Ellos, tydligen finns det mycket gardiner där.
Vi har ljus tapet med lila blommor i och en soffa i samma lila nyans, så våra tapeter ska nog bara vara ljusa tror jag.
 
Sv: Gardiner

Jysk kan ha mycket fint också, köpte mina köksgardiner där sist. I vardagsrummet har jag just nu tunna skira turkosa gardiner från Ikea. Tycker det är skönt med så mycket ljusinsläpp som möjligt. De ger också lagomt med färg i ett annars vitt-grått rum medd parkettgolv. Orkade inte byta ut dem över jul så jag kombinerade med en cerise julstjärna, blev jättefint! Nu byter jag ut den mot vit lampa istället.
 
Sv: Gardiner

Jag har iaf bestämt mig för ljusgrå gardiner i vardagsrummet och ljusrosa i sovrummet :)

Då är frågan VILKA?!?! Har hittat ett par snygga på Ellos som är grå, men jag vill inte gärna betala 1400kr för 4 längder i vardagsrummet :/
Vill även hitta kuddfodral och löpare i ljusgrått och rosa som passar till, och det var ju inte det lättaste om de ska vara samma färg.

Till sovrummet velar jag mellan dessa:

http://www.ellos.se/dv/1-Hem-Gardiner-Kanallangder/_/N-f89Z1z141xe?Nr=185519


http://www.ellos.se/dv/1-Hem-Gardiner-Hanklangder/_/N-f88Z1z141xe?Nr=330155
 
Sv: Gardiner

De översta :)

Lånar lite av din tråd om det är ok?
I vårat vardagsrum har vi en gräslig gammelrosa tapet (den är hemsk!) med en ännu gräsligare blommig bård :eek: Den ska bort men det har inte blivit av.
Men vill ändå kunna sätta upp lite nya gardiner när julgardinerna ryker. (nåja det händer helsvarta panelgardiner där nu, inte så mycket jul över det kanske)
Tips? Vad passar? Mer än vitt och svart?
 
Sv: Gardiner

Överväger att sy gardiner själv nu istället då det var betydligt billigare än att köpa färdiga..
+ att då får jag ju det tyg och det utseendet jag vill :)

Till vardagsrummet vill jag gärna ha öljettlängder, och det borde ju vara enkelt att fixa själv.
Men hur långt bör man sätta mellan öljetterna?
 
Sv: Gardiner

Nu verkar du ju kommit en bit på vägen men vill ändå tipsa om lila (om du gillar det) till rummet med svart/grått. Det har vi och jag älskar det!!

När jag skulle köpa lila gardiner till vardagsrummet (dock i förra huset men de funkar här också) hittade jag exakt rätt nyans och tyg på ikea. Dock var de tänka till väldigt mycket större fönster än vad vi hade och att de skulle va "vågiga" eller hur man nu ska säga. Delade dessa på 3 och vips så fick jag 6 panellängder av 2 gardiner! Lite jobb att sy men inte lika mycket som om du ska sy de helt och hållet! ;)

Ska leta så kommer här kanske en länk senare..
 
Sv: Gardiner

Ungefär dessa gardiner fast tyvärr inte den färgen. Men tänk dej att du delar en gardin i tre så får du mycket gardin för pengarna så att säga;)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80110274/#/80110274

Tack för bra tips :)



Gahh !!! Blit lite knäpp nu snart!
Var ned på stan en sväng å skulle köpa tyg/gardiner och inte hittar jag ett endaste dugg vare sig till vardagsrummet eller sovrummet...

Men till köket där jag inte skulle byta gardiner jo dit hittade jag ett jättefint tyg...

Blir knäpp på mig själv nu tror jag!
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: cewe
·
Hemmet Då var det dags att skaffa gardiner och idag får vi hjälp att sätta upp dubbla takskenor i båda rummen. Tanken är att ha en transparent...
2
Svar
21
· Visningar
1 706
Senast: Raderad medlem 19815
·
Äldre Jag har precis flyttat till större boende, efter att ha bott i diverse små lägenheter med enbart ett till två fönster. Nu har jag en...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: Eina
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 426
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp