sthu

Trådstartare
Hur sjutton ska vi få upp gardiner i de här fönstren?

I sovrummet är fönstret liksom infällt i snedtaket.
IMG_20190201_111854.jpg

Ber om ursäkt för kolsvarta bilder, det kanske inte går att se nåt?
 
Vill du ha gardiner i sovrummet kanske en stång som man klämmer in i smygen kan funka? Typ som en duschstång som man expanderar så den hålls uppe av bägge väggarna i ändarna. Om det går att begripa vad jag menar.

Syrummet hade jag låtit vara. Det är väl jättebra att ha massor av ljus där?
 
Vill du ha gardiner i sovrummet kanske en stång som man klämmer in i smygen kan funka? Typ som en duschstång som man expanderar så den hålls uppe av bägge väggarna i ändarna. Om det går att begripa vad jag menar.

Syrummet hade jag låtit vara. Det är väl jättebra att ha massor av ljus där?

Jag fattar :) det borde funka! Måste ha nåt i sovrummet så det går att dra för till natten. Persiennerna är kass..

Syrummet blir nog för svårt att få snyggt..
 
Om det ska vara bara till att utestänga ljus vid behov kan man sätta små ringar i hörn/kanter på en fyrkantig fållad tygbit och små spikar/krokar i karmen.

Farmor hade solskyddstyg på det sättet i ett söderfönster, som vi satte upp dagar som skulle bli för varma och vek ihop i en låda annars. Funkade jättebra.
 
Om det ska vara bara till att utestänga ljus vid behov kan man sätta små ringar i hörn/kanter på en fyrkantig fållad tygbit och små spikar/krokar i karmen.

Farmor hade solskyddstyg på det sättet i ett söderfönster, som vi satte upp dagar som skulle bli för varma och vek ihop i en låda annars. Funkade jättebra.

Mja, jag är lite för bekväm (och kort) för att ta upp och ner så då kommer det vara fördraget hela tiden.

Funderar på någon slags hissgardin kanske.
 
Mja, jag är lite för bekväm (och kort) för att ta upp och ner så då kommer det vara fördraget hela tiden.

Funderar på någon slags hissgardin kanske.
Farmors fönster satt ovanför en soffa. Tänkte inte på att det kan bli opraktiskt utan den. :laugh:

Visst gå det att måttbeställa rullgardiner så du kan få en som precis går att passa in där?
Jag hade så ogärna velat ha något som tar bort ljuset på dagen i de där fönstren.
 
Farmors fönster satt ovanför en soffa. Tänkte inte på att det kan bli opraktiskt utan den. :laugh:

Visst gå det att måttbeställa rullgardiner så du kan få en som precis går att passa in där?
Jag hade så ogärna velat ha något som tar bort ljuset på dagen i de där fönstren.

Ja jag vill ha allt dagsljus jag kan få, om inte annat för blommornas skull.

Ska kika på måttbeställda rullgardiner, det kanske funkar. Jag är bara så löjligt sysugen att det enda jag tänkte på var vanliga gardiner :angel:
 
Jag säger också takskena. Smal aluminiumkanal som skruvas och/eller sättlimmas upp i taket framför fönstret, tillkapad till precis rätt längd.
Men vill du maximera ljusinsläpp när gardinen är öppen så är nog rullgardin ett bättre val.
 
Ja jag vill ha allt dagsljus jag kan få, om inte annat för blommornas skull.

Ska kika på måttbeställda rullgardiner, det kanske funkar. Jag är bara så löjligt sysugen att det enda jag tänkte på var vanliga gardiner :angel:
Ikeas rullgardin går att kapa till lämplig längd vid behov
 
Ok puttar upp tråden igen.
I syrummet blir det olidligt varmt! Det är bara april så hur kommer det inte bli i sommar?
Jag tror att gardiner kan dämpa lite.

Vad tror ni? Hur sätter jag gardiner i de sneda fönstren och kommer det hjälpa (om än bara lite)?
 
Ok puttar upp tråden igen.
I syrummet blir det olidligt varmt! Det är bara april så hur kommer det inte bli i sommar?
Jag tror att gardiner kan dämpa lite.

Vad tror ni? Hur sätter jag gardiner i de sneda fönstren och kommer det hjälpa (om än bara lite)?

Takfönster är lättast med öljettgardiner. En stång uppe där öljetterna träs i, en stång därnere där man låter gardinen hänga igenom. Såg det senast i förrgår, hotellrum med fem takfönster täckta på det sättet.

28288


(detta kan vara en gardinskiss. Eller flyktplan från Alcatraz.)
 
Takfönster är lättast med öljettgardiner. En stång uppe där öljetterna träs i, en stång därnere där man låter gardinen hänga igenom. Såg det senast i förrgår, hotellrum med fem takfönster täckta på det sättet.

Visa bifogad fil 28288

(detta kan vara en gardinskiss. Eller flyktplan från Alcatraz.)
Kanske tyngder i nederkant som sträcker ut dem. Enligt TS bild finns inte utrymme för dem att hänga ut mer än minimalt under nedersta stången.
 

Liknande trådar

Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
620
Senast: Rosett
·
Hemmet Vi tänkte ha den här tapeten i hallen + ljusgul färg på en stor vägg i samma hall. Bilden är väldigt missvisande mot tapetens egentliga...
Svar
8
· Visningar
655
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 827
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp