Voeux

Trådstartare
Då var det dags att skaffa gardiner och idag får vi hjälp att sätta upp dubbla takskenor i båda rummen. Tanken är att ha en transparent vit gardin bakom och en grå framför. Sannolikt mörkläggning och sammet i sovrummet för ombonad känsla och kanske linne eller linne-liknande ljusare grå i vardagsrummet. Där är soffan redan så mörk och blaffig att sammetsgardin där skulle kännas lite too much? Tänker att man kanske vill ha en lite lättare gardin som väger upp?

Hur som helst så blir jag inte klok på måtten. Fönstren är breda och utrymmet där gardinen ska hänga, bredvid fönstret och inte in på det, är rätt små. I vardagsrummet är fönstret 2,34 cm och utrymmet bredvid 50 och 48 cm. I sovrummet är fönstret 180 cm och utrymmet bredvid 50 och 46. Vi vill ju ha en gardin som täcker hela fönstret om man vill dra för, gärna som täcker hela väggen om möjligt när vi drar för. Framför allt i sovrummet. Samtidigt vet jag inte om det blir för knökigt då att ”dra ihop” gardinen utanför fönstret när den är öppen?

I vardagsrummet tror jag inte vi kommer dra för den grå gardinen utan kanske bara den vita ibland, så där kan jag tänka mig att köpa smalare gardiner. Vi tänkte även ”vecka” gardinerna med tvåfingerkrok.

Vilken bredd borde vi köpa tycker ni? Det är 275 till tak så vi köper gardiner som är 3 meter och syr upp. Men just bredden känns klurigare..
 
76D93260-7AE9-42C4-A685-B25C9AB32141.jpeg
 
Jag tror att man kan trycka ihop gardinerna helt ok på sidorna i öppet läge.
Själv har jag ett liknande läge med brett fönsterparti i vardagsrummet och bara en smal remsa vägg på varje sida. Det landade i att jag fick sätta dubbla skenor, en dryg decimeter från varandra, med två längder i varje = fyra längder. Då får jag undan gardinerna helt i öppet läge samtidigt som fyra längder räcker fint för att täcka hela fönsterpartiet när man vill ha mörkt.
 
Det går åt ganska mycket tyg, mer än man tror. Jag brukar köpa flera längder så att man får tillräckligt totalt. Du vill ju ha minst 2 standardlängder (130 cm x2) på varje sida om fönstren fråndraget och ska du kunna täcka fönstret (dessutom med fingerkrokar, då kan du ju aldrig använda hela gardinens bredd eftersom den håller sig veckad) så behövs nog ännu mer.

Har man för lite gardintyg ser det väldigt fjuttigt ut.
 
Senast ändrad:
Det går åt ganska mycket tyg, mer än man tror. Jag brukar köpa flera längder så att man får tillräckligt totalt. Du vill ju ha minst 2 standardlängder (130 cm x2) på varje sida om fönstren fråndraget och ska du kunna täcka fönstret (dessutom med fingerkrokar, då kan du ju aldrig använda hela gardinens bredd eftersom den håller sig veckad) så behövs nog ännu mer.

Har man för lite gardintyg ser det väldigt fjuttigt ut.

Spännande! Ska se hur det blir när vi får upp det, men kan absolut hända att vi behöver mer gardin. Har köpt 140 cm nu på vardera sida.
 
Jag tror att man kan trycka ihop gardinerna helt ok på sidorna i öppet läge.
Själv har jag ett liknande läge med brett fönsterparti i vardagsrummet och bara en smal remsa vägg på varje sida. Det landade i att jag fick sätta dubbla skenor, en dryg decimeter från varandra, med två längder i varje = fyra längder. Då får jag undan gardinerna helt i öppet läge samtidigt som fyra längder räcker fint för att täcka hela fönsterpartiet när man vill ha mörkt.

Låter snyggt! Dryga 1 cm mellan skenorna alltså? Bra att veta, grabbarna håller på att mecka med det ute i vardagsrummet nu. Vi hade hoppats på mindre, eftersom rummen är ganska små och även första skenan måste ut en bit från väggen så tar det ju lite utrymme i anspråk. Men hellre att det faller snyggt och vi förlorar lite mer plats än vad vi trodde, än att de fastnar i varandra eller ligger mot fönstret.
 
Spännande! Ska se hur det blir när vi får upp det, men kan absolut hända att vi behöver mer gardin. Har köpt 140 cm nu på vardera sida.
Jag tror du behöver ha minst det dubbla😊
Dels kommer det inte gå att täcka dina stora fönster om du har gardinerna veckade med fingerkrok och så kommer det bli fjuttigt på varje sida.
 
Jag tror du behöver ha minst det dubbla😊
Dels kommer det inte gå att täcka dina stora fönster om du har gardinerna veckade med fingerkrok och så kommer det bli fjuttigt på varje sida.

Futtigt funkar ganska bra i vardagsrummet! Tror inte vi ska täcka de fönstrena ändå plus att det blir nog ganska snyggt med ett "lättare" intryck där. Men dit har vi inte ens hunnit handla ännu. Sovrummet där emot får vi kanske shoppa lite mer till :D Får kanske bli lite fredags shopping kombinerat med AW i morgon :p
 
Låter snyggt! Dryga 1 cm mellan skenorna alltså? Bra att veta, grabbarna håller på att mecka med det ute i vardagsrummet nu. Vi hade hoppats på mindre, eftersom rummen är ganska små och även första skenan måste ut en bit från väggen så tar det ju lite utrymme i anspråk. Men hellre att det faller snyggt och vi förlorar lite mer plats än vad vi trodde, än att de fastnar i varandra eller ligger mot fönstret.
En dryg dm, inte cm! :D Gardinlängderna är ju veckade när de är isärdragna, och behöver litet djup. Tror jag satte mina skenor 12-13 cm ifrån varandra, man vill ju inte ha dem längre isär än nödvändigt men som du säger ska det ju inte se bylsigt ut heller utan falla snyggt.
 
Futtigt funkar ganska bra i vardagsrummet! Tror inte vi ska täcka de fönstrena ändå plus att det blir nog ganska snyggt med ett "lättare" intryck där. Men dit har vi inte ens hunnit handla ännu. Sovrummet där emot får vi kanske shoppa lite mer till :D Får kanske bli lite fredags shopping kombinerat med AW i morgon :p
Ja testa, är ju bara att köpa mer annars om du vill 😊
 
En dryg dm, inte cm! :D Gardinlängderna är ju veckade när de är isärdragna, och behöver litet djup. Tror jag satte mina skenor 12-13 cm ifrån varandra, man vill ju inte ha dem längre isär än nödvändigt men som du säger ska det ju inte se bylsigt ut heller utan falla snyggt.

Menade såklart dm, inte cm :D
 
Nar jag hade dubbla gardin skenor hade jag nog snarare 4-5 cm mellan ... de var uppsatta av proffs som matte och donade, dock inte i Sverige.
Det blev dock snyggt och jag tror aldrig de tog i varandra
 
Nar jag hade dubbla gardin skenor hade jag nog snarare 4-5 cm mellan ... de var uppsatta av proffs som matte och donade, dock inte i Sverige.
Det blev dock snyggt och jag tror aldrig de tog i varandra
Det beror nog på vad man har för tyg och hur gardinerna sitter? De kan ju ta olika mkt plats.
1 dm har jag sett rekommenderats på många sidor.
 
Nu är de uppe! Det blev 7 cm mellan skenorna och verkar funka fint.

I sovrummet är det vita transparenta gardiner bakom och en mörkgrå sammetsgardin framför. Jag tyckte att sammetsgardinen räcker till och ser bra ut när den hänger vid sidan av fönstret. När vi drar för täcker den dock inte hela fönstret, vecken ser fina ut och allt men det blir en liten ljus springa på vardera sida av gardinerna som släpper in lite ljus. Vi vet inte ännu om vi vill göra nåt åt det eller inte. Det vi kan göra är att köpa 2 gardiner till och då skulle de täcka från vägg och över hela fönstret, men jag tror att det kommer att se lite knökigt ut vid sidan av fönstret. Jag gillar det som det är nu, och tyckte inte att det var för ljust i morse då det enbart är lite ljus som kommer in. Men vi får fundera, vi har det såhär så länge i all fall!

I vardagsrummet fick vi upp de vita gardinerna. De täcker fönstret om man drar för dem, dock går de inte ut till väggen men det spelar ingen roll eftersom vi kommer att köpa en yttre gardin och hänga där. I vardagsrummet tror jag inte vi kommer dra för den yttre gardinen, alls utan enbart den inre ibland för att bryta solljuset lite (söderläge). Tror det blir någon ljusgrå-beige variant, kanske i linne eller liknande material. Bilder nedan på hur det blev!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp