Gardinprojekt - tygval

Araminta

Trådstartare
Jag har en vägg i sovrummet som ser ut såhär (ursäkta, hopplös bild men var tvungen att dra mer persiennerna för att man skulle se något alls. )
20200628_185705.jpg


Väggen är totalt 3 meter bredd, varav 2 meter tas upp av fönster och balkongdörr. Väggbiten till vänster är en meter bred. Takhöjd är 2,45 m.

Min tanke är att sätta en gardinskena i taket och ha gardiner som fördragna täcker hela väggen och som samlas ihop över väggbiten till vänster när de är öppna.

Jag kan ingenting om tyger och undrar därför vad sömnadskunniga på Buke tror om det här tyget? Jag blev väldigt förtjust i mönstret men vet inte om linne/bommullsmix gör sig som gardiner (fall etc). Om inte, vad ska jag leta efter för tyger istället? Jag vill varken ha spetsfladdrigt eller sammetstungt utan något däremellan som faller snyggt och som inte blir korvigt när man samlar ihop det.
 
Jag har en vägg i sovrummet som ser ut såhär (ursäkta, hopplös bild men var tvungen att dra mer persiennerna för att man skulle se något alls. )
Visa bifogad fil 53402

Väggen är totalt 3 meter bredd, varav 2 meter tas upp av fönster och balkongdörr. Väggbiten till vänster är en meter bred. Takhöjd är 2,45 m.

Min tanke är att sätta en gardinskena i taket och ha gardiner som fördragna täcker hela väggen och som samlas ihop över väggbiten till vänster när de är öppna.

Jag kan ingenting om tyger och undrar därför vad sömnadskunniga på Buke tror om det här tyget? Jag blev väldigt förtjust i mönstret men vet inte om linne/bommullsmix gör sig som gardiner (fall etc). Om inte, vad ska jag leta efter för tyger istället? Jag vill varken ha spetsfladdrigt eller sammetstungt utan något däremellan som faller snyggt och som inte blir korvigt när man samlar ihop det.
Utan att ha känt på tyget så är det svårt att svara.

Det finns ju gardintyger. Varför inte titta på dem? De är ju designade att funka som gardiner och draperier.
Bumull/linne borde kunna bli ganska skrynkligt om man samlar ihop det? Plus att det där tyget är dyrt. Blir inte så roligt om det blir galet.

Googla gardintyger istället - eller gå in till en välsorterad tapetserare eller tygaffär.
 

Liknande trådar

Hemmet Då var det dags att skaffa gardiner och idag får vi hjälp att sätta upp dubbla takskenor i båda rummen. Tanken är att ha en transparent...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Senast: Raderad medlem 19815
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 423
Senast: Tjôta
·
Hemmet Hallen är fyrkantig, liten och trång. Hur kan man få den att se ut som att den är större? Riva väggar och så ska vi inte, även om det är...
Svar
5
· Visningar
4 931
Senast: ChristinA
·
Hemmet Funderar på att klä om/ sy överdrag till sofforna här hemma och försöker lista ut vad jag ska leta efter för tyg. Hittade ett beiget tyg...
Svar
4
· Visningar
2 039
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp