Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

H

horselife2000

Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev försäljning el köp.

Några skriker rakt ut när det gäller gårdsbesiktning, några tycker det är omotiverat med klinik bes.

Själv så tycker jag att en gårdsbesiktning fungerar utmärkt.
Men givetvis ska man sätta det i relation till hästen i fråga, köpeskilling, ekonomi osv!

För att räta ut några frågetecken.:idea:
En veterinär som gör en gårdsbesiktning(kommer till den plats där hästen står uppstallad) kan lika väl utföra en korrekt besiktning så som på klinik.
Dem använder sig av exakt samma underlag och papper som man använder sig utav på klinik, utställt av jordbruksverket.
Där skall vet känna igenom hästen, göra böjprov osv.

Förr i tiden ansågs gårdsbes som blaha blaha, vet intyget utgjorde inte alls samma punkter så som det gör idag.
Men nuförtiden är det exakt lika underlag som används både ute på fält och på station!

Det man bör göra dock när man tar gårdsbesiktning är att vara noga med att hästen böjs och får springa på ASFALT, så som den måste göra på kliniker, på betong då!
Ett hårt underlag iaf och inte på grusväg som kan vara sviktande och underminera ev markeringar.

Nuförtiden görs även utökad rörelse kontroll på gårds besiktningar precis som på kliniker.
Hästarna får då longeras i båda varv för att se ev avvikelser el markeringar!
Mkt bra!

En gårdsbesiktning kostar ca 1000-1500kr och då får man allt detta ingående, PRECIS LIKA EN KLINIK BESIKTNING, priset varieras endast pga tiden det tar att bes hästen(kan vara en orolig häst som tex tar längre tid att undersöka) samt ev resväg det har tagit för vet att köra ut.

En klinikbesiktning kostar otroligt mkt mer, ca 2500kr-3000kr.
För exakt samma undersökning plus att DU då får köra hästen dit till stationen vilket även det tar tid och kostar pengar.

Det finns inget som förklarar att man borde ta en klinik besiktning istället OM INTE du vill göra röntgen samtidigt vilket en vet i fält givetvis inte kan bistå med, utan detta görs då på stationen.

En fullständig röntgen undersökning plus sedvanlig vet besiktning kostar i dags läget 6500kr på en ATG klinik.
Hutlösa pengar!
Men givetvis mkt viktigt om man köper en dyrare häst el om man nu bara vill vara extra grund noga så är en röntgen en viktig del som kan spara en mkt huvudbry och pengar i framtiden.

Något man skall tänka på är att alltid försöka närvara vid en ev besiktning så att man kan vara med och fråga och se hur den genomförs.

Och som jag skrev i början så är allt beroende på ekonomi samt hästen i fråga.
Är det en häst för ca 20-50.000kr så räcker det absolut med vanlig besiktning.
Dyrare så kan det vara bra med en ev röntgen.
Sen är det en förhandlingsfråga mellan säljare samt köpare VEM som ska stå för kostnaden.

Försäkringsbolagen brukar ha bestämmelser för att försäkra in en ny häst med ny försäkring så som häst upp till=
0-30.000kr-ingen bes
30-100.000-gård el klinik bes
100.000- dyrare klinik bes inkl röntgen

Allt är sen givetvis beroende på vilken veterinär man får.
Jag har varit med om griniga jäkla veterinärer på kliniker som inte alls varit trevliga el ens verkat motiverade där slutnotan hamnat på flera tusen kronor.
Sen har jag varit med om jätte trevliga distrikts veterinärer som har varit oerhört kunniga och noggranna när dem kommit ut för att utföra besiktning.

Jag förstår inte meningen med att betala mer för en vara el tjänst som du kan få till billigare pris med exakt samma kvalitet!?
Om det skulle vara en skillnad på kvalitet, ja då givetvis får man ställa sig i relation till att betala för en sämre vara lite billigare el en ruskigt bra vara för mer pengar!
Men så är det inte i fallet gårdsbes vs klinik bes, inte i dagsläget iaf!

Jag har varit både säljare och köpare och säger återigen, allt beror givetvis på hästen.
Har den varit skadad tidigare så kan en klinik bes vara mkt bättre även om inte röntgen skall göras då dem har fler verktyg och medel som tex hakar och grepp vid hältutredning osv.

Alla ni som ska sälja el köpa häst...
Lycka till!:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Ang priset så är det så fel. Iaf här. Jag gav 1500kr för klinik besiktning (ATG) och samma pris om inte mer för gårdsbesiktning... DEtta utan röntgen.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Ang priset så är det så fel. Iaf här. Jag gav 1500kr för klinik besiktning (ATG) och samma pris om inte mer för gårdsbesiktning... DEtta utan röntgen.


Håller med ovanstående, klinikbes mitt fullblod på ATG klink för 1500kr i sep 2009.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Ang priset så är det så fel. Iaf här. Jag gav 1500kr för klinik besiktning (ATG) och samma pris om inte mer för gårdsbesiktning... DEtta utan röntgen.

Oj, det var mkt märkligt!
Min moster jobbar på en ATG klinik och därför reagerade jag då jag blev uppdaterad med priser för ca 2 veckor!
Givetvis kan det variera i landet på priser men det borde ligga rätt lika på om du säger nu att du gav 1500kr på en just ATG klinik!

Jag har själv sålt hästar förr och senast 1 år sedan så var vi in på klinik och det kostade mig 2400kr för en "vanlig" bes inne på kliniken i Bollerup!

Inte så att du fick "kompis" pris då?:angel:;)

Nej, skämt åsido.
Väldigt bra isf men tanken med inlägget är även att det inte är någon skillnad på gårds vs klinik utan att dem gör lika undersökning av hästen!:)
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Besiktade på Halmstad travet ATG klinik som hänger ihop med SLöinge Djursjukhus.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Håller med ovanstående, klinikbes mitt fullblod på ATG klink för 1500kr i sep 2009.

Mkt bra priser, får nästan ändra i mitt första inlägg priset på en klinik bes, men nu går det inte:) ändra knappen är borttagen pga att det gått för lång tid!

Men men, återigen så är det just för och nackdelar med gårds vs klinik och som det är idag så ingår och görs exakt samma utredning och undersökning av hästen på en gårds bes som på en klinik bes!;)
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag betalade 1450.- inkl moms för besiktning på ATG-klinik den 27 oktober 2009. Det var då en unghäst = inget böjprov = billigare.

Den 30 juni 2009 betalade jag 1390,95 inkl moms för en gårdsbesiktning (Distriktsvet), också unghäst utan böjprov.

Jag föredrar klinikbesiktning åtminstone om det är "lite" dyrare (> 50') hästar, eftersom de som jobbar där är hästproffs. De har också tillgång till all annan utrustning om man behöver undersöka ngt ytterligare, t ex ta en röntgenbild. Dessutom säger min hemmaveterinär att försäkringsbolagen lägger mycket mer vikt vid ett ua-intyg från klinik än dito från henne/distriktet, vilket kan vara mycket värdefullt vid en framtida tvist.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Gävle ATG och hästklinik telefon nr 026-12 60 68= 2200-2500kr för vanlig bes av häst(kollat 8 feb 2010)
Göra en vanlig besiktnings röntgen med 12 bilder inkl intyg= 4000kr

Blev konfunderad av era inlägg om pris, tänkte att "är jag helt ute och cyklar" så jag var tvungen att ringa upp en slumpvald ATG klinik och fråga om pris! =)
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Men då får du ju ringa distriktsveterinären också, och fråga vad en sån besiktning kostar...
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag betalade 1450.- inkl moms för besiktning på ATG-klinik den 27 oktober 2009. Det var då en unghäst = inget böjprov = billigare.

Den 30 juni 2009 betalade jag 1390,95 inkl moms för en gårdsbesiktning (Distriktsvet), också unghäst utan böjprov.

Jag föredrar klinikbesiktning åtminstone om det är "lite" dyrare (> 50') hästar, eftersom de som jobbar där är hästproffs. De har också tillgång till all annan utrustning om man behöver undersöka ngt ytterligare, t ex ta en röntgenbild. Dessutom säger min hemmaveterinär att försäkringsbolagen lägger mycket mer vikt vid ett ua-intyg från klinik än dito från henne/distriktet, vilket kan vara mycket värdefullt vid en framtida tvist.

Ja, det kan nog stämma!
1500kr för en klinik bes ua böjprov på unghäst!

En distrikts vet som kommer ut tar även betalt för resväg så det spelar givetvis en stor roll men det kostar ju även att hyra släp plus bensin pengar plus tid att åka TILL en klinik vilket gör att slutsumman att få en bes på klinik kostar mer rent generellt för LIKADAN tjänst!:laugh:

Men jag ringde som sagt nyss till ATG kliniken i Gävle och dem tar iaf nästan 2500kr för en vanlig bes!
Att halmstads Atg klinik bara tar 1500kr, ja grattis! :bump:

Sen stämmer det mkt väl att försäkringsbolag gärna tar ett klinik intyg bättre och vid högre summor på hästar som ska försäkras så är det praxis att det finns ett klinik intyg, men inte på "billigare" hästar!

Har dem godkänt ett intyg och inte gett några reservationer så får dem inte bojkotta ditt gårds veterinär intyg, detta kan dem även göra på ett klinik intyg!
Försäkringsbolag kan vara riktigt luriga om dem vill och inte känner för att betala ut ersättning!

Att dem är mer proffsiga på klinik, ja jo, det kan disk!
När man beställer vet bes hos tex distriktsvet så skickar dem bara sina "häst kunniga" el ska göra detta iaf!
Finns säkert undantag!

Jag hade en distriktsvet i Uppland förr som när min häst blev skadad så ringde jag jourhavande vet givetvis men han var "hästrädd" trots att han jobbat som vet i 30 år så jag fick åka långt till klinik med den stackars hästen. Bör tilläggas att jag anmälde vet till jordbruks verket!
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag ringde hallands djursjukhus.

1610 kr

Då gäller detta dessa kliniker: Halmstad, Slöinge, Vaggeryd och Bjertorp.

SÅ ni måste ha väldigt speciella priser där uppe;)
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Men då får du ju ringa distriktsveterinären också, och fråga vad en sån besiktning kostar...

Självklart!
1200-1500kr för en distriktsvet i gävleborg för en vanlig veterinär besiktning!:laugh:
Min mamma köpte ett hbl sto på 7 år för 2 veckor sedan, kostade 1460kr!
Böjprov inkl utökad rörelsekontroll i longering!
Vi var mkt måna om att veterinären skulle vara noggrann då vi skulle köpa hästen ifråga och använda som tävlingshäst till mamma!
Givetvis valde vi distrikts vet och vi var med under besiktningen!:)
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Har dem godkänt ett intyg och inte gett några reservationer så får dem inte bojkotta ditt gårds veterinär intyg, detta kan dem även göra på ett klinik intyg!

För oss som är näringsidkare och kan tvingas återta hästen pga dolda fel så kan det visst spela roll och göra skillnad.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag ringde hallands djursjukhus.

1610 kr

Då gäller detta dessa kliniker: Halmstad, Slöinge, Vaggeryd och Bjertorp.

SÅ ni måste ha väldigt speciella priser där uppe;)

Ha ha, att ni i södra delen alltid ska ha massa förmåner...bättre väder, mer tävlingar...och billigare priser nu oxå på besiktningar!:laugh:
Nej man får ta och flytta!:p
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

För oss som är näringsidkare och kan tvingas återta hästen pga dolda fel så kan det visst spela roll och göra skillnad.

Ja det är sant! Nästan vanskligt idag att sälja häst som näringsidkare!
Vilka historier man har fått läsa om!
Finns typ ingen rättighet alls utan köparen kan lämna tillbaka hur som helst!

:crazy:
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag skulle använda mig av klinik om det var dyrare häst jag skulle köpa. Men har blivit mer och mer anti distriktvet för när jag ska ha besikta min stora häst gjort det några gånger, ´då har det kommit ut folk som inte har någon större koll på häst utan som är mer inriktade på katter eller kossor. Så om man verkligen vill veta att det blir rätt så skulle jag nog åka till klinik för där är det veterinärer som då är inriktade på just häst.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag tycker du verkar ha väldigt dåligt på fötterna i dina motiveringar till gårdsbesiktning, att du är helt ute och reser i prisfrågan är ju bevisat (för oss blir det betydligt billigare att åka till klinik, vår resa med hästen är mycket billigare än distriktsveterinärens i egen bil), dessutom finns det betydligt bättre förutsättningar på klinik än de vi kan erbjuda i stallet. Det är bara början.

Ofta vill man ju titta närmare på någon förutsättning, och då ska man ändå kånka iväg till klinik, vilket alltså gör mer än dubbla kostnader. Att jag sedan arbetat med hästar, i stall med försäljning och VET varför man som säljare väljer gårdsbesiktning och jublar när köparen väljer gårdsbesiktning säger allt för egen del.
 
Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!

Jag ringde hallands djursjukhus.

1610 kr

Då gäller detta dessa kliniker: Halmstad, Slöinge, Vaggeryd och Bjertorp.

SÅ ni måste ha väldigt speciella priser där uppe;)

Var exakt vad jag fick betala i Vaggeryd för bes av en häst i höstas :) Vi köpte en unghäst i jan och gjorde endast gårdsbes, pga av väglaget kunde inte böjprov utföras och kalaset gick på 1350 kr trots detta :grin:

Jag väljer helt klart klinikbes i första hand där det finns tillgång till bra underlag och röntgen. Unghästar (0-2 år) för en mindre inköpssumma brukar jag nöja mig med en gårdsbes.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp