Gårdshund

Sesca

Trådstartare
Jag har en fantastisk gårdshund som är vaktig och avskräckande, men snäll om jag presenterar gäster. Gillar hästar men vallar inte, gillar sin familj, men kan vara själv ute, motionerar och aktiverar sig själv (10 ha) och alltid någon hemma och ofta ute. Nu är rasen så ovanlig att den knappt går att få tag på.

Så vad ska jag rekommendera när folk frågar? Viss storlek nödvändig och ingen brukshund. Leonberger?
 
Ta inte ansvar för andras hundval.

Det finns ingen hundras som garanterat inte jagar. Som garanterat både vaktar och är ofarlig för såväl vilsekomna scouter som grannar som kommer över för att de sett en rasad hage etc. Och som garanterar både gillar sin familj och som grejar att lufsa omkring själva.

Jag har bott på landet och sätt både fungerande och mindre fungerande "gårdshundar". Och en del som fungerade för ägarna men kanske inte alltid för omgivningen. Och olika syn på hundarna - allt från älskade och aktade kollegor till byrackor där man fick hota för att ägarna inte skulle låta dem självdö under en gran. Imnho Det har varit kombon miljö - ägare - hund snarare än hundras som avgjort
 
Ta inte ansvar för andras hundval.

Det finns ingen hundras som garanterat inte jagar. Som garanterat både vaktar och är ofarlig för såväl vilsekomna scouter som grannar som kommer över för att de sett en rasad hage etc. Och som garanterar både gillar sin familj och som grejar att lufsa omkring själva.

Jag har bott på landet och sätt både fungerande och mindre fungerande "gårdshundar". Och en del som fungerade för ägarna men kanske inte alltid för omgivningen. Och olika syn på hundarna - allt från älskade och aktade kollegor till byrackor där man fick hota för att ägarna inte skulle låta dem självdö under en gran. Imnho Det har varit kombon miljö - ägare - hund snarare än hundras som avgjort
Klart en poäng, eller flera. Det är bara många som frågar för han är så bra. Utom när matte ska rida för då blir han ledsen och han är för tung för att hänga med turbonisse nån längre sträcka. Då är det tur att grannarna inte bor så nära :)
 
Om de vill ha en hund som din så får du ju rekomendera den rasen. Hur vida Leonberger stämmer bra in ist är ju omöjligt för någon här att veta när du inte säger vilken ras du har.

Leonberger är ingen gårdshund ursprungligen Och heller ingen boskapsvaktare.

Vad är det för typ av hund folk frågar efter?
 
Jag har en fantastisk gårdshund som är vaktig och avskräckande, men snäll om jag presenterar gäster. Gillar hästar men vallar inte, gillar sin familj, men kan vara själv ute, motionerar och aktiverar sig själv (10 ha) och alltid någon hemma och ofta ute. Nu är rasen så ovanlig att den knappt går att få tag på.

Så vad ska jag rekommendera när folk frågar? Viss storlek nödvändig och ingen brukshund. Leonberger?
Jag hade en komondor som stämde in mycket väl på beskrivningen. Det är dock inte en ras för vem som helst, för de kan vara skarpa och försvarar verkligen sin flock (på två och fyra ben). Något jag tror gäller för många raser av denna typ av hundar. Extremt fascinerande att se hur komondoren direkt lärde sig känna igen personer vi presenterade. Helt ointresserad av jakt. Gick gärna ronden på gården. Det här var länge sedan (nära trettio år) och idag skulle jag absolut inte vågat ha en sådan hund om jag inte hade en mycket väl inhägnad tomt.
 
Jag har en fantastisk gårdshund som är vaktig och avskräckande, men snäll om jag presenterar gäster. Gillar hästar men vallar inte, gillar sin familj, men kan vara själv ute, motionerar och aktiverar sig själv (10 ha) och alltid någon hemma och ofta ute. Nu är rasen så ovanlig att den knappt går att få tag på.

Så vad ska jag rekommendera när folk frågar? Viss storlek nödvändig och ingen brukshund. Leonberger?
Vad är det för ras du har?
 
Det här med vaktande, avskräckande gårdshund…jag har svårt att se detta som enda kriterierna för att skaffa en hund.
Vad mer vill man ha en hund för och varför behöver man en vakthund?
Jag och den jag främst tänker på älskar hundar och har flera, men har av olika skäl vaktbehov. Min sover inne och hänger med mig ute flera timmar om dagen och på korta ridturer, men jag hade inte haft honom om jag inte haft vaktbehov utan bara mina spanieltikar. Roligare än larm och trevligare sällskap än vaktbolag.
 
Det här med vaktande, avskräckande gårdshund…jag har svårt att se detta som enda kriterierna för att skaffa en hund.
Vad mer vill man ha en hund för och varför behöver man en vakthund?
Kombon vakt och sällskap är inte enkel. De flesta brukshundar hade räckt för vaktbehovet, men jag vill ju inte hålla på med bruks.
 
Jag hade en komondor som stämde in mycket väl på beskrivningen. Det är dock inte en ras för vem som helst, för de kan vara skarpa och försvarar verkligen sin flock (på två och fyra ben). Något jag tror gäller för många raser av denna typ av hundar. Extremt fascinerande att se hur komondoren direkt lärde sig känna igen personer vi presenterade. Helt ointresserad av jakt. Gick gärna ronden på gården. Det här var länge sedan (nära trettio år) och idag skulle jag absolut inte vågat ha en sådan hund om jag inte hade en mycket väl inhägnad tomt.
Komondoren är nog för skarp i ett land med allemansrätt. Staketet håller nog honom inne men kanske inte folk ute. Fast mitt staket är snudd på allemansrättensvidrit. 😉
 
Komondoren är nog för skarp i ett land med allemansrätt. Staketet håller nog honom inne men kanske inte folk ute. Fast mitt staket är snudd på allemansrättensvidrit. 😉
Nej, det var lite det jag menade att det gäller hela denna grupp av hundar. De är för effektiva här.

Men kanske kan typ en berner sennen ge viss respekt? De är ju gårdhundar, men sällskapshundar idag.

Vi hade grannar för många år sedan som hade en newfoundland på tomten. Världens snällaste hund men ej hundkunniga vågade inte gå in när han var ute. En superglad borzoi eller irländsk varghund kan nog också vara ganska avskräckande.
 
Nej, det var lite det jag menade att det gäller hela denna grupp av hundar. De är för effektiva här.

Men kanske kan typ en berner sennen ge viss respekt? De är ju gårdhundar, men sällskapshundar idag.

Vi hade grannar för många år sedan som hade en newfoundland på tomten. Världens snällaste hund men ej hundkunniga vågade inte gå in när han var ute. En superglad borzoi eller irländsk varghund kan nog också vara ganska avskräckande.
Irländsk varghund ja, de är trevliga. Borzoi behöver väl jobba mer. BS och NF vaktar väl inte så bra innifrån, då får en ju ha en vavva som komplement om en vill veta om nån kommer på natten.

Min är snäll, en valpfamilj kom för tidigt och trodde det var en OES och gick in, han vallade dem till entrén och skällde där ;)
 
Till sällskap och ridturer kan du ta vilken sällskapsras som helst.
Det där med vakthundar är vanskligt. Och jag tycker det oftast är olämpligt och onödigt. Bättre med larm och kamera.
Fast inte lika effektivt. Vad ska jag göra om larmet går, ringa polisen? Det tar minst 40 minuter innan de kommer.
Jag vill inte att någon ska dö, bara kasta sig in i bilen och åka iväg. Och helst ha sett hunden på reket
 
Läste på hos SKK om din ras, för jag har inte hört talas om den tidigare. En ras som är slående lika i sätt och vakt är Tibetask mastiff, dom har jag själv tittat lite på med intresse.
De är JAG rädd för 😀 tycker de ser så läskiga ut. Mioritic är snällare än vad rasklubben säger, men ingen sank bernard och den har vakt.
 
De är JAG rädd för 😀 tycker de ser så läskiga ut. Mioritic är snällare än vad rasklubben säger, men ingen sank bernard och den har vakt.
Men då ska du titta på cao da serra da estrela, pelo comprido eller Estrela mountain dog, som de hette tidigare.
Dom har jag också varit intresserad av och besökt några uppfödare, men det är ett gäng år sedan nu så jag har ingen riktig koll på vart aveln har styrt någonstans.
Det är mycket trevliga hundar iallafall, inte så skarpa som en Tibbe och inte så mesiga som en Leonberger ;)
 
Om man vill att "folk" ska veta att där finns hund, och att den ska synas om någon rekar så borde - som andra varit inne på - vilket stor ras som helst duga. Och sedan väljer man en som man tycker är lagom trevlig och som inte utgör någon risk för trevligt folk som kommer till gården. Förutom de som nämnts så kanske St Bernhard eller Grand danois? Förutom berner sennen finns ju även grosser.

I min släkt finns/har det funnits ganska många rottweiler med liknande funktion. Men de kanske har mer skärpa än vad som önskas i de här fallen?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 071
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 270
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 551
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp