Gårdshund?

Pontevecchio

Trådstartare
Även jag kommer med fråga om vilken hundras som passar :)

Jag kommer bo och arbeta på en hästgård. Hunden ska funka med småbarn, andra hundar, katter och hästar. Ska funka lös och kunna följa med på ridturer.

Kommer vara ute mycket och motioneras en hel del.

Så vill ha en pigg hund som ändå kan vara en soffpotatis.

Vad har ni som bor på gårdar för hundras och vad hade ni rekommenderat/ ej rekommenderat?
 
Sv: Gårdshund?

Isländsk fårhund, stor hund i litet paket! Jagar inget och gården blir garanterat skat- och kråkfri. De är nämligen avlade för att skrämma bort rovfåglar från lamm!
Hänger med på ridturer så länge du inte galopperar i flera kilometer. Håller reda på var du är, du behöver inte ha 100% koll på var den är hela tiden, den springer inte bort.

Den skäller.... ser ut som en spets och låter som en. Alltid glad, älskar alla människor. Pratar mycket, gärna om ost och choklad, kan tjata sig till en kvällsmacka för att du inte orkar lyssna på gnorret längre. Personlig typ alltså.

Perfekt storlek att ha med, äter lite. Har inga massa medfödda defekter (vad jag känner till). Idealiskt om man bortser från skällandet!
 
Sv: Gårdshund?

Joppe%20huvud.jpg


En bild...
 
Sv: Gårdshund?

Ungefär i storlek som en finnspets, cirka 15-20 kilo. Finns både lång- och korthårig, fast jag gillar ju dom långhåriga bäst såklart!
 
Sv: Gårdshund?

jag tänkte direkt på dansk/svensk gårdshund... haha bara namnet talar väl för sig själv.... har inte träffat någon men det jag har läst verkar dom vara pigga små rackare som passar utmärkt på gård. dessutom jagar dom väl bort råttor och sånt ;)
 
Sv: Gårdshund?

hehe okej *tänker* en labrador då? om du är intresserad att köra lite bruks och låta hunden använda sin apporterarlust :)
 
Sv: Gårdshund?

Tar för en genomsnittlig Labrador ett par år innan du så självklart kan ha den lös slapp och ledig på gården. Bättre med någon vallhund eller utpräglad gårdshund. De flesta jakthundar får du lägga ned så mycket mer tid på sådant med.
 
Sv: Gårdshund?

Ser jättevacker ut din hund. Får kolla in den rasen närmre..

Filiduttan, vi har en labbe på gården sen innan. Hon stannar kvar men är väldigt skällig och vaktig.Kan tänka mig att det blir svårt att rida ut med en sådan?
 
Sv: Gårdshund?

Welsh corgi.Ska vara mycket snälla hundar tycker om alla djur som människor.Gå in på hundraser där kan du läsa om dom.Engelska kungahuset har en hel drös av dom :D
 
Sv: Gårdshund?

utpräglad gårdshund... hmmm rottis? ;)

vallhund: korthårig collie?

allt beror ju som på hur mkt tid du har och intresse att aktivera hunden, vallhundar har ju mkt energi, i alla fall de vallare jag haft. Och gårdshundar "vakthundar" är ju ofta väldigt skarpa och kräver mkt arbete/aktivering. En ras jag gillar som är ovanlig (min kompis har en, hon finns här också dock sällan) kuvaz det är ju en herdehund. kanske vore något?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 077
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
7
· Visningar
160
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 157
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 017
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp