Gårdsköp&driftskostnader

B

**BORTTAGEN**

Gårdsköp&driftskostnader

Vi funderar på att skaffa oss en gård för att driva en häströrelse och behöver skapa oss en uppfattning om priser för driftskostnader mm för att kunna göra en kostnadskalkyl. Jag undrar lite vad NI därute har för driftskostnader för era gårdar. Vad går el/uppvärmning på (ange även yta då)? Vatten? Försäkringar för fastighet?
Tar ni emot inackorderingar vitt i firma form eller svart? Vad beräknar ni i "vinst" för inackorderingar efter att foder/strö är betalt? Vi tänker oss full inackorderingar i attraktivt område utanför GBG. (hyra 3-4000)
Vi har även tänkt ta emot in och tillridningshästar. Vi funderar på att starta ett företag runt detta. Synpunkter?
Andra förslag eller kommentarer?

Tusen tack för all hjälp
/A
 
Re: Gårdsköp&driftskostnader

Det finns inte en chans att du kan få något begrepp om just era kostnader även om vi skriver här. Man måste göra en egen kalkyl på de egna premisserna.

Det bästa är att ta kontakt med någon som kan hjälpa till att räkna, LRF-konsult t.ex.

Det är så många faktorer som spelar in, allt från gårdens pris, lån-räntor. Hur färdigt är det, vad måste ni kosta på osv. Det är mycket redan innan man ens kan börja tänka på själva driften.

...men en sak kan jag i alla fall bidra med, bor du på rena landet har du gratis vatten ;)
 
Re: Gårdsköp&driftskostnader

Jaha du, och det tror du att vi kan bedöma.

Försäkringen på gården beror så mycket på gårdens kvalitet och läget att det får ni ringa till Länsförsäkringar i ert län och fråga om. Jag betalar 3500:- för gården och 2100:- för Villahem. Men det är ju en liten gård med ett litet stall och bara 5 boxar utan vattenkoppar.

Jag betalar 45.000:- i el per år och köper 1,5 kubikmeter eldningsolja för c:a 12.000:- till, vilket ger 56.000:- i kostnader för värme och el på 207 kvm boyta fördelat på 3 hus, pluss en liten uppvärmd sadelkammare och en kontorsbod typ fikabod. Det och räntorna är ju de stora utgifterna.

Några små utgifter är:
Snöröjning och vägunderhåll 7.000:-/år.
Sophämtning 3.000:-/år.
Slamtömning av avloppen 4.200:-/år.

Men de stora kostnaderna är ändå underhåll, reparationer och förbättringar av byggnader och staket.
 
Re: Gårdsköp&driftskostnader

Men Monica, jag klickade just in mig på din sida och tänkte "aha, här har jag varit förr!". Jag har halkat in på din sida förr när jag letade islandshäst inför min Skåneflytt och kommer ihåg just er p.g.a att jag är resgalen och alltid undrat hur man tids- och pengamässigt kan kombinera två så skilda intressen som hästar och resor (om man nu vill ha egen häst alltså - jag pratar inte ridresor eftersom jag reser med icke hästintresserade). :confused: :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp