Gårdssysslor..

cello

Trådstartare
Hallojsan!
Lite nyfiken på hur ni gör med sysslorna på gården. Ni som bor tillsammans med er partner, har ni hästintresset för er själva eller delar ni det med er andra hälft?

Hjälps ni åt med sysslorna eller är hästeriet er grej?
Här gör vi så att jag gör all daglig skötsel som fodring, mockning osv, men vi hjälps åt en del med allt runtomkring. Som stängsel, grusning osv.
Egentligen hade det känts bäst att göra allt själv, eftersom min man inte är intresserad av hästar (och inte så intresserad av jobbet kring dem ;) ) men det är samtidigt väldigt skönt att få hjälp med de större grejerna.
 
Sambon har hjälpt mig med de traktorrelaterade uppgifterna. Skrapa hage, ner med stolp, skottning, in med ny höbal osv. Resten har jag skött själv, förutom någon fodring.
 
Vi hjälps åt med allt praktiskt runt gården, sen är själva hästarna mitt intresse så han mockar inte eller så. Men staketjobb, gräsklippning, röjning, renovering, köra ut höbal i hagen med traktorn osv gör vi tillsammans. Vi har även får och höns så det är ju ofta inte jobb bara för hästarna så att säga. Även här kör min man oftast traktorn, den är rätt tungstyrd och jag når typ inte ner till pedalerna så det är helt enkelt smidigast att han gör de traktorrelaterade uppgifterna.
Nu har jag bara en privat häst, men när vi hade två hände det att han hängde med på en ridtur nån gång ibland. Det är mitt intresse och inte hans, men han är inte helt ointresserad så att säga heller.
 
Vi hjälps åt med allt praktiskt runt gården, sen är själva hästarna mitt intresse så han mockar inte eller så. Men staketjobb, gräsklippning, röjning, renovering, köra ut höbal i hagen med traktorn osv gör vi tillsammans. Vi har även får och höns så det är ju ofta inte jobb bara för hästarna så att säga. Även här kör min man oftast traktorn, den är rätt tungstyrd och jag når typ inte ner till pedalerna så det är helt enkelt smidigast att han gör de traktorrelaterade uppgifterna.
Nu har jag bara en privat häst, men när vi hade två hände det att han hängde med på en ridtur nån gång ibland. Det är mitt intresse och inte hans, men han är inte helt ointresserad så att säga heller.
Precis samma här, med traktorn. Det är synd, jag hade väldigt gärna kört den, men det är helt enkelt inte så smidigt när jag inte rintigt når fram till ratten och måste ställa mig upp med hela min tyngd på bromspedalen.. :D
 
Vi har hästarna som gemensamt intresse.Hjälps åt med de flesta sysslorna men jag mockar mer och som andra påpekat så krävs det lite styrka/tyngd o köra traktorn så det gör sambon.Sen har jag lättare att gå upp på morgonen så jag ger frukost och tar utsläppen och sambon som är kvällsmänniska tar insläppen och kvällsfodringarna
 
Hästarna är mitt intresse så den dagliga skötseln är mitt ansvar och jag gör den helst själv då jag gillar det. Men maken hjälper mig om jag behöver hjälp såklart.

Övrigt arbete på gården med renovering, ta hö, bygga hage, köra undan dynghögen osv osv gör vi ofta tillsammans. Och jag har inga problem med att köra traktor, det är lite olika vem av oss som tar den uppgiften.
 
Från början var det bara mitt intresse, men sambon hjälpte till att bygga stall, sätta staket, fixa med foder m.m.
Men efter några år började han själv på ridskola för att lära sig rida. Så nu har han själv 2 hästar. Vi hjälps åt med allt men han fixar nog mer med staket och tyngre grejer än jag. Däremot putsar jag nog mer sadlar än han. ;)
 
Hästarna är mitt intresse så jag tar hand om dem och alla andra djur på gården. Mest för att jag är den som styr och ställer med vad de ska ha, var de ska vara, vad jag vill med dem. Självklart tar han hand om allt detta när jag är borta.

Han kör traktorn för att det är en gammal variant där pedalen är tungtrampad och jag har ett trasigt knä......jag vill egentligen köra traktor. Älskar att köra stora grejjer. Det blir alltså han som tar in höbalar och kör skiten vi båda lastar.

Vi hjälps åt med allt annat på gården, dock har han mer energi och styrka så när jag ger upp så fortsätter han i många timmar efter. Han gillar dessutom att jobba själv och jag med sällskap så det blir en bra kompromiss.
Han är den som bygger snygga saker. Jag bygger fult (har typ ingen talang) och det är ju inte roligt för någon att ha fula saker.

Jag klipper gräset hela sommaren lång och han plogar.

Ibland kallar vi in alla barn och deras respektive om det är stora grejjer som ska göras. Vi slaktade höns härom helgen i 3-4 timmar och var ca 6 personer. Så, familjen hjälper när det är mycket.
 
Hästarna är mitt intresse så jag tar hand om dem och alla andra djur på gården. Mest för att jag är den som styr och ställer med vad de ska ha, var de ska vara, vad jag vill med dem. Självklart tar han hand om allt detta när jag är borta.

Han kör traktorn för att det är en gammal variant där pedalen är tungtrampad och jag har ett trasigt knä......jag vill egentligen köra traktor. Älskar att köra stora grejjer. Det blir alltså han som tar in höbalar och kör skiten vi båda lastar.

Vi hjälps åt med allt annat på gården, dock har han mer energi och styrka så när jag ger upp så fortsätter han i många timmar efter. Han gillar dessutom att jobba själv och jag med sällskap så det blir en bra kompromiss.
Han är den som bygger snygga saker. Jag bygger fult (har typ ingen talang) och det är ju inte roligt för någon att ha fula saker.

Jag klipper gräset hela sommaren lång och han plogar.

Ibland kallar vi in alla barn och deras respektive om det är stora grejjer som ska göras. Vi slaktade höns härom helgen i 3-4 timmar och var ca 6 personer. Så, familjen hjälper när det är mycket.
Ja men så himla dumt att de ska vara så tunga att köra de gamla traktorerna! Drömmen är en lite nyare, lite mindre och fyrhjulsdriven. Men tills den drömmen slår in får han fortsätta sköta den biten. Dvs antagligen för alltid. :cry: ;)
 
Jag gör mycket själv, men har behövt hjälp med att köra traktor och stor lastare. Nu har jag dock fått tillgång till en liten lastare som kommer att stå i ladan, med tillhörande skopa och balgrip så tanken är att jag i vinter ska lära mig att köra den. Jag vill gärna känna att jag klarar mig själv kring de enklare sysslorna (staket, mockning av ligghall, flytta hösilagebalar) men kommer även fortsättningsvis ta hjälp om jag behöver bespruta något bete eller annat som kräver mer utbildning och kunskap än vad jag har kring lantbruk.
 
Hästarna är mitt intresse, men sambon är intresserad av att jag ska må bra och att vi ska ha mycket tid ihop. Jag jobbar ju natt, så när jag sover på dagarna och han är ledig kan han mocka lösdriften och sådär bara för att vi ska få eftermiddagen och kvällen ihop. Annars hade ju jag behövt lägga tid på det också och det hade gett mindre tid för oss ihop. Sen är min sambo väldigt stark, vilket är bra när man ska sätta grimmor på föl, etc.

Han kan ta en promenad med hunden om jag bara ska skritta ut också, men han är inte jätteintresserad av att rida själv, trots att han får mycket uppmuntrans från flertalet män i vår umgängeskrets som rider.
 
Hästarna är mina och jag sköter dem. Sambon har inget hästintresse och vistas sällan i stallet för att greja med dem. Han tar dock ner en höbal varannan-var tredje vecka då det kräver styrka jag inte har och han hjälper till att mocka hagen en-två gånger/år med maskin och att mocka ur bäddarna.

Underhåll gör jag vad jag kan och sambon resten. Är man trasig så är man och hur gärna jag än hade velat så kan jag inte göra allt han kan. Det gäller inte bara stallet utan alla byggnader.
 
Den dagliga skötseln av hästarna sköter jag och dottern, med enstaka undantag.
Maken är inte ett dugg intresserad av hästarna, men han gillar (av outgrundlig anledning) att grovjobba på gården, tycker det är kul att stängsla och sånt. Så han sköter den biten, fast jag brukar få skruva i isolatorerna... 🤣
VI har ingen traktor, när vi behöver traktorhjälp hyr vi in någon av grannarna.
 
Hästarna är mitt intresse och jag gör stort sett all daglig markservice med dom. Han kan kvällsfodra, ta in och så om jag jobbar eller ber honom och det är aldrig några problem att få hjälp.
Allt annat runtomkring hjälper han gladeligen till med.
 
Vi gör nästan allt på gården tillsammans, vi har en liten flock av de på min profilbild också som är vårt stora gemensamma intresse. Vi delar varandras intressen och engagerar oss faktiskt ganska mycket i varandras hobbys.
Han är också hästintresserad, dock kanske inte samma brinnande intresse som mitt men han har ridit mycket förut. Vi delar dock på mycket vad gäller dem, kostnader, fodringar, tillsyn, skötsel, in och utsläpp (han släpper ut 90% av gångerna, jag mockar oftast), tränar hästarna tillsammans med mera. Vi åker oftast tillsammans när någon ponny ska till veterinär med mera. Den senaste ponnyn köpte vi ihop.
 
Vi har hästintresset och hästarna ihop och delar på sysslor efter dagsschema, humör och behov.
Jag jobbar 75% för att kunna lägga mer tid på stallet, vilket vi båda bestämde ihop för att vi skulle kunna sköta träningen av hästarna som vi ville. Så vardagar hamnar det mesta av markservicen på mig. Men i slutändan och utslaget överlag så tror jag att vi är ganska 50/50, bara att det inte blir någon sorts strikt minutenrättvisa dag för dag.
 
Hästarna är mitt intresse. När sambon var nykär var han dock ofta med i stallet och fast besluten om att lära sig rida. Han var duktig, startade till och med en pay and jump men slutade på topp där av någon anledning. Inte nykär längre antar jag. :rofl:

Väldigt skönt att han gjorde den där svängen på hästryggen ändå, nu vet han ju hur det är och vad det är som kan ta sån tid o.s.v. Nu gör jag i princip allt i stallet och på gården själv, men skulle jag be om hjälp någon gång så ställer sambon absolut upp. Kanske hellre med att slå i stolp än att mocka. ;)
 
Vi har tre hästar och två har vi köpt tillsammans. Jag sköter mockning, göra iordning mat, borstning, ridning. Han brukar fixa vattnet inne och ibland ute (ute gör jag när jag ändå håller på att mocka)
Han har ridit den ena ett par gånger runt på stallplanen. Ska blir mera är tanken.
Fixa hagar gör vi tillsammans.
Han tycker om att vara med i stallet men pysslet är inte lika roligt
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 810
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Fritid Har någon av er släktforskat? Jag har släktforskat av och till genom åren då jag har haft tid, och har hittat en del intressanta...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp