Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Gas/hö mage!?

S

SirWillgott

Hallå...Undrar om nån vet hur man får bort "hömage" på hästar? (också kallad Gasmage elr gräsmage)
min plutt har nämligen de..:angel:

S

SirWillgott

Sv: Gas/hö mage!?

putt putt...Inte NÅGON som kan nåt om detta?:o
De verkar väldigt konstigt:crazy:

B

Belliz

Jag vet inte om jag är ute och cyklar....men är inte hömage ett tecken på proteinbrist??!! Alltså hästen kan inte tillgodogöra sig födan på bästa sätt (bygga muskler) pga proteinbristen. Naturligtvis kan det även vara motionen som haltar efter men hur ser hästen ut i övrigt?? Är den tunn över ryggen? Revbenen syns dom? Har du i vinter analyserat ditt hö? Hur gammal är han/hon? Kan ju vara många faktorer som spelar in...
Som sagt jag kan ha helt fel!!! Det var mest en tanke.
Hoppas ngn annan har ngt förslag!

Kram!:crazy:

Om han går på bete är det ett ganska naturligt tillstånd, en eller två nätter inne med bara gammalt hö brukar driva ut vatten och gas som det handlar om:angel: :)

S

SirWillgott

Ok, jo han e 9år gammal och är jätte fin i övrigt:) Fint hull,bra muskulatur etc..han går på bete men ännu bara på dagarna..
han har ju inte VÄRLDENS hängmage ..utan bara lite bukig..(inte mask-bukik ,utan mer gas bukig:crazy: )
Vill liksom mest bara höra om det är någon som har nåt tips på foderstat,tillskott etc som kan ta bort de:angel:
ps.han rids ordentligt varje dag...

S

SirWillgott

Ok, får se om de gårbort nu under "hård träningen" i sommar:D
Tack för svaren!!:)

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5530 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Så här ser min häst ut nu? Vet inte vad jag ska göra!? Han får mycket mat, hö gräs men han blir inte tjockare? Det är en varmblod...
Svar
9
· Visningar
1 547
Foder&Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 568
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är en kille på 13 år och har ett problem, för ca 3 månader sedan så skulle jag rida lite i för väg ut på travbanan och...
Svar
3
· Visningar
399
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
1 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ledsen hund
  • Hundgårdar

Hästrelaterat

Omröstningar