Gas/hö mage!?

S

SirWillgott

Hallå...Undrar om nån vet hur man får bort "hömage" på hästar? (också kallad Gasmage elr gräsmage)
min plutt har nämligen de..:angel:
 
Sv: Gas/hö mage!?

putt putt...Inte NÅGON som kan nåt om detta?:o
De verkar väldigt konstigt:crazy:
 
Sv: Gas/hö mage!?

vet inte hur man skulle kunna tänka sig att få bort en mage annat än genom ev. begränsat bete och mer motion?
 
Sv: Gas/hö mage!?

Jag vet inte om jag är ute och cyklar....men är inte hömage ett tecken på proteinbrist??!! Alltså hästen kan inte tillgodogöra sig födan på bästa sätt (bygga muskler) pga proteinbristen. Naturligtvis kan det även vara motionen som haltar efter men hur ser hästen ut i övrigt?? Är den tunn över ryggen? Revbenen syns dom? Har du i vinter analyserat ditt hö? Hur gammal är han/hon? Kan ju vara många faktorer som spelar in...
Som sagt jag kan ha helt fel!!! Det var mest en tanke.
Hoppas ngn annan har ngt förslag!

Kram!:crazy:
 
Sv: Gas/hö mage!?

Om han går på bete är det ett ganska naturligt tillstånd, en eller två nätter inne med bara gammalt hö brukar driva ut vatten och gas som det handlar om:angel: :)
 
Sv: Gas/hö mage!?

Ok, jo han e 9år gammal och är jätte fin i övrigt:) Fint hull,bra muskulatur etc..han går på bete men ännu bara på dagarna..
han har ju inte VÄRLDENS hängmage ..utan bara lite bukig..(inte mask-bukik ,utan mer gas bukig:crazy: )
Vill liksom mest bara höra om det är någon som har nåt tips på foderstat,tillskott etc som kan ta bort de:angel:
ps.han rids ordentligt varje dag...
 
Sv: Gas/hö mage!?

Min är oxå havande:D

Men det är ju naturligt.
Det går ner fort när man rider.
 
Sv: Gas/hö mage!?

Ok, får se om de gårbort nu under "hård träningen" i sommar:D
Tack för svaren!!:)
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: Murray
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
967
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp