Gasa på unghäst? Utbilda en gungbräda.

Blandrastik

Trådstartare
Jag har en ny häst, femårigt sto, rörligt men väldigt grön och efter i utbildningen. Hon går framförallt inte fram för skänkel. Hon är heller inte loss i sidorna. Problem som gäller typ de flesta.
Nu hade jag möjligheten att få se en riktigt bra tränare i aktion för ett par veckor sedan. Hennes lösning för unghästar var väldigt tydlig. "Gasa!" Inget att snacka om, unghästen, i det här fallet också en grön femåring med ruggig potential den skulle FRAM!

Senare fick jag se en annan känd tränare uppmana sina elever att "skälla på hästen" när den inte tog skänkel. Att skälla på innebar att man på ett brutalare sätt gav hästen tre golfsvingar med dressyrspön i baken och "sparkade på" i bästa ponnystil. Här var hästarna lite äldre, men budskapet lika klart om än brutalare. Plattan i mattan bara.

Sen tränare nr 3, också välkänd sa nåt helt annat. "Hästen kan inte gå fortare än vad den är lösgjord". Så här gasades ingenting. Överlag såg ju det här trevligare ut, men frågan är ju om du kan få ut halsen på hästen genom att bara lösgjöra?

Min nya då. Hon är glapp som en gungbräda i lekparken. Antingen så forcerar hon iväg, biter tag i bettet, går över tygeln. Då ställer jag igenom och försöker skapa stöd. Då släpper hon och antar formen av en sjöhäst ungefär. Jag lyfter fram handen och försöker gasa, det går till en viss gräns. Antagligen för att hon inte är loss. Jag försöker jobba mycket med serpentiner där hon varierar med med gungbrädan över tygeln, bakom hand, tillbaka till över osv. Målet är en utsträckt hals som jag kan erbjuda stöd.
Hur gör du när du utbildar en unghäst? Försöker du gasa? Eller är det bara loss i sidorna först och främst? Eller nåt annat?
 
Nummer ett är att dom ska vara lydig på hjälperna. Säger man fram så ska det hända direkt! Men det innebär inte ponnysparkar och rappa på dom. Visst kan man behöva använda spöet lite försiktigt några gånger, då brukar dom förstå ganska fort. Samma sak, ibland får man ta tag i dom ordentligt en eller två gånger för att dom ska vara lydig att tillbaka också.
 
Jag har en ny häst, femårigt sto, rörligt men väldigt grön och efter i utbildningen. Hon går framförallt inte fram för skänkel. Hon är heller inte loss i sidorna. Problem som gäller typ de flesta.
Nu hade jag möjligheten att få se en riktigt bra tränare i aktion för ett par veckor sedan. Hennes lösning för unghästar var väldigt tydlig. "Gasa!" Inget att snacka om, unghästen, i det här fallet också en grön femåring med ruggig potential den skulle FRAM!

Senare fick jag se en annan känd tränare uppmana sina elever att "skälla på hästen" när den inte tog skänkel. Att skälla på innebar att man på ett brutalare sätt gav hästen tre golfsvingar med dressyrspön i baken och "sparkade på" i bästa ponnystil. Här var hästarna lite äldre, men budskapet lika klart om än brutalare. Plattan i mattan bara.

Sen tränare nr 3, också välkänd sa nåt helt annat. "Hästen kan inte gå fortare än vad den är lösgjord". Så här gasades ingenting. Överlag såg ju det här trevligare ut, men frågan är ju om du kan få ut halsen på hästen genom att bara lösgjöra?

Min nya då. Hon är glapp som en gungbräda i lekparken. Antingen så forcerar hon iväg, biter tag i bettet, går över tygeln. Då ställer jag igenom och försöker skapa stöd. Då släpper hon och antar formen av en sjöhäst ungefär. Jag lyfter fram handen och försöker gasa, det går till en viss gräns. Antagligen för att hon inte är loss. Jag försöker jobba mycket med serpentiner där hon varierar med med gungbrädan över tygeln, bakom hand, tillbaka till över osv. Målet är en utsträckt hals som jag kan erbjuda stöd.
Hur gör du när du utbildar en unghäst? Försöker du gasa? Eller är det bara loss i sidorna först och främst? Eller nåt annat?
När de är så gröna tänker jag inte så mycket på varken lösgjordhet eller lydnad, jag rider ut och leker fram bjudning och stöd på bettet.
 
De jag ridit/rider in/utbildar är travhästar varmblod/kallblod med helr olika temperament. Men något jag alltid har fokus på är gas å broms. Halter halter halter. Berömmet kommer inte när den stannat, utan när den stått lugnt för att sedan gå fram när jag ber. Är det en pigg häst fokuserar jag på att stanna, när dwn står någorlunda stilla(högre å högre krav efter hand) beröm och så får den går fram. Själv, av min erfarenhet är "segare" hästar ofokuserade. Likadant starka, överpigga, stressadd, osv. Men framförallt segare. Dessa voll jag ha kvick-får man en häst pigg om man sitt å smacka å bankar hela tiden? Nej.

Det gäller att väcka upp dem, halt mkt halvhalter. Tillbaka å så fram igen. Lyssnar den ej, vänd snävt åt mgt håll å begär samma sak igen..

Likadant som man får jobba med att få en häst lugn, samma sak för få den pigg.

Lyssnar hästen inte över huvudtaget, seg och inget är fel osv. Istället för sitta ett halvarv å driva, begär en gång, på med spöet en gång. Rid fram kort bit beröm när den går åå bra å sakta själv av. Präva igen, förhoppningsvis går den nu fram direkt. Funkar det ej efter några gånger bör man.lägga spöet åt sidan å hi
 
Jag har ridit in min häst att vara uppmärksam på vad jag ber honom göra. Dvs gasen var inte alltid där, men gick han fram så fick han genast beröm och eftergift. Det har gjort han väldigt, väldigt känslig för hjälperna.

Jag ber honom om något, t.ex. skänklar på. Då ska han svara genast med att öka = eftergift och jag slutar tjata och berömmer. I början behövde han bara reagera på skänkeln ett par steg, minsta ökning gav samma resultat. När han förstått och gått fram för skänkeln kunde jag be om mer, dvs hålla farten uppe längre eller öka ännu mer tills han gjorde rätt och fick beröm och eftergift.

Grejen är dock att han också lär sig att han inte ska tappa fart när jag väl ber han gå fram. Ber jag han gå fram, då ska han hålla den takten tills jag ber han sakta ner. I början fick man vara på med att sakta ner innan man märkte att han började bli trött, det skulle alltid vara min idé att göra något och jag skulle "hinna före hästen". För ja, alla hästar orkar inte trava längre stunder. Speciellt inte i början och speciellt inte om man är en häst som saktar ner när något är obekvämt eller fel (dvs min häst). Kraven ska alltid anpassa till hästens nivå, allt ska vara roligt och det ska vara tydligt vad jag vill och vad som leder till eftergift/beröm.
Blir han förvirrad eller om jag skulle be han bara gasa på/tjata med skänkeln hade han snabbt blivit arg, frustrerad eller lärt sig ignorera skänkeln (för han kan inte lista ut vad jag vill/han försöker göra sitt bästa men får ingen respons från mig). Jag vill ha en positiv häst som vill göra rätt och som hela tiden letar efter "det rätta svaret". Och det har jag fått, men det har krävts tålamod, en förståelse för hur min häst tänker och väldigt mycket uppmärksamhet från min sida. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nummer ett är att dom ska vara lydig på hjälperna. Säger man fram så ska det hända direkt! Men det innebär inte ponnysparkar och rappa på dom. Visst kan man behöva använda spöet lite försiktigt några gånger, då brukar dom förstå ganska fort. Samma sak, ibland får man ta tag i dom ordentligt en eller två gånger för att dom ska vara lydig att tillbaka också.
Jag har använt spöet "lite försiktigt". Men det är ingen större skillnad. Två upp, rusa, en ner, gå knappt fram.
 
När de är så gröna tänker jag inte så mycket på varken lösgjordhet eller lydnad, jag rider ut och leker fram bjudning och stöd på bettet.
Så kan det ju vara, inget att bry sig om. Men jag blir lite less på rusa en bit, ta tag, gå knappt fram, knäppa av. Ungefär tjugo meter av varje. Försökte rida i skogen, men alla stenar hoppar upp och biter henne i haserna. Då beter hon sig som i ridhuset plus hoppsasteg vänster och småhopp höger.
 
Jag hade fortsatt att rida i skogen, men jag gör ju iofs knappt något annat.

Så som du beskriver din häst hade jag fokuserat på framåtbjudning och inte lösgjordhet. Om hästen går framåt, jobbar genom kroppen och du får stöd i handen kan hästen senare bli lösgjord. Att jobba med lösgjordhet i det läget känns bakvänt. Utan framåtbjudningen får du ju ändå inget stöd i handen.

Min häst är iofs 7 år, men jag har inte tävlat honom så han kan väl också anses grön. Men jag tycker att hans sportiga modell gör att han inte alls har samma behov av lösgörande arbete som min andra häst av mindre sportig modell. Vi har börjat jobba mer och mer med skolor, men det hade känts omöjligt utan ett jämnt stöd i handen och hästen framför hjälperna.
 
Så kan det ju vara, inget att bry sig om. Men jag blir lite less på rusa en bit, ta tag, gå knappt fram, knäppa av. Ungefär tjugo meter av varje. Försökte rida i skogen, men alla stenar hoppar upp och biter henne i haserna. Då beter hon sig som i ridhuset plus hoppsasteg vänster och småhopp höger.
Ja, jag tänkte inte just skog utan trava och galoppera (gärna med sällskap!) ute men inser ju att alla inte har de fantastiska ridvägar jag har.
 
@Blandrastik jag rider på framåt. Det innebär för den skull inget av de 2 andra scenarion du fick redovisade för dig.

Om din gröna femåring inte söker sig framåt /har förtroende för bettet och samtidigt inte riktigt är framme för skänkeln så ja - då tycker jag tränare 1 tänker rätt att du rider på framåt. Utan slag och sparkar osv. Samma som med en nyinriden 3 åring - man rider på framåt och den får hitta ett förtroende för handen/bettet därframme utan att stöta på motstridiga signaler.
 
Min nya då. Hon är glapp som en gungbräda i lekparken. Antingen så forcerar hon iväg, biter tag i bettet, går över tygeln. Då ställer jag igenom och försöker skapa stöd. Då släpper hon och antar formen av en sjöhäst ungefär. Jag lyfter fram handen och försöker gasa, det går till en viss gräns. Antagligen för att hon inte är loss. Jag försöker jobba mycket med serpentiner där hon varierar med med gungbrädan över tygeln, bakom hand, tillbaka till över osv. Målet är en utsträckt hals som jag kan erbjuda stöd.
Hur gör du när du utbildar en unghäst? Försöker du gasa? Eller är det bara loss i sidorna först och främst? Eller nåt annat?

Du kan varesig få till stöd eller än mindre lösgjordhet om inte grunden finns där.
Utifrån din beskrivning behöver du rida på framåt utan annat meck så hästen får bjudning både för skänkeln och förtroende för handen.

Att böja och knyppla samtidigt som de två tränarna tycker spö och skänkel ska förstärkas tycker jag blir jättetrist och märklig metod .
 
De jag ridit/rider in/utbildar är travhästar varmblod/kallblod med helr olika temperament. Men något jag alltid har fokus på är gas å broms. Halter halter halter. Berömmet kommer inte när den stannat, utan när den stått lugnt för att sedan gå fram när jag ber. Är det en pigg häst fokuserar jag på att stanna, när dwn står någorlunda stilla(högre å högre krav efter hand) beröm och så får den går fram. Själv, av min erfarenhet är "segare" hästar ofokuserade. Likadant starka, överpigga, stressadd, osv. Men framförallt segare. Dessa voll jag ha kvick-får man en häst pigg om man sitt å smacka å bankar hela tiden? Nej.

Det gäller att väcka upp dem, halt mkt halvhalter. Tillbaka å så fram igen. Lyssnar den ej, vänd snävt åt mgt håll å begär samma sak igen..

Likadant som man får jobba med att få en häst lugn, samma sak för få den pigg.

Lyssnar hästen inte över huvudtaget, seg och inget är fel osv. Istället för sitta ett halvarv å driva, begär en gång, på med spöet en gång. Rid fram kort bit beröm när den går åå bra å sakta själv av. Präva igen, förhoppningsvis går den nu fram direkt. Funkar det ej efter några gånger bör man.lägga spöet åt sidan å hi

Jag blir osäker på om du läst /förstått vad TS frågar om? På vilket sätt tänker du att TS problem skulle lösas av det du beskriver ?

Hon har inga problem med gas broms i sak utan gällande grundutbildning dressyrmässigt att hästen har förtroendene för bett och hand och balans att samtidigt harmoniskt och lugnt kunna bära sig framför skänkeln fram till handen.
 
Du kan varesig få till stöd eller än mindre lösgjordhet om inte grunden finns där.
Utifrån din beskrivning behöver du rida på framåt utan annat meck så hästen får bjudning både för skänkeln och förtroende för handen.

Att böja och knyppla samtidigt som de två tränarna tycker spö och skänkel ska förstärkas tycker jag blir jättetrist och märklig metod .
Alltså jag tänker lite utbildningsskala, att kontakten kommer efter lösgjordheten. Ja, eller i samma block. Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska gasa så man inte "bara flänger runt" å andra sidan anser jag att det är alldeles för många hästar som helt enkelt inte tar skänkel.
 
Alltså jag tänker lite utbildningsskala, att kontakten kommer efter lösgjordheten. Ja, eller i samma block. Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska gasa så man inte "bara flänger runt" å andra sidan anser jag att det är alldeles för många hästar som helt enkelt inte tar skänkel.

Men alltså någon lösgjordhet finns ju inte över huvud taget om din häst inte har bjudning framåt för skänkeln in i handen?

Att försöka lösa det med att böja i handen/rida mycket serpentiner osv blir ju inte konstruktivt alls ? Att hästen inte är lösgjord är självklart men det är ju inga gröna hästar alls under ryttare så där förstår jag inte vad du menar att problemet skulle vara att hästen inte är lösgjord och därför beter sig som den gör ?
 
Jag har också en femåring. Hon är "ojämn" i bjudningen på det viset att hon kan älga iväg i stora travsteg för att efter hundra meter börja bromsa och titta på grejer. Hon ligger också "efter" i utbildningen och är mer som en fyraåring. Jag rider ut så mycket det bara går och alltid i sällskap. Den där ojämnheten försvinner mer och mer och hon går fram bättre och jämnare hela tiden. I början red vi bakom den andra hästen, nu försöker jag rida först på henne så mycket som möjligt.
Jag håller inte på och böjer och ställer men leker lite med bettet och rider med kontakt.
Sista två gångerna galopperade hon precis som jag vill med frisk bjudning och först.👍🏻😀 Gör det enkelt och kul för henne.
Min är bra på banan på det viset att hon går fram jättebra. Men jag rider inte där så ofta då det mest blir bromsa-sväng-fram-bromsa-sväng..Känns som att det sliter mycket på en unghäst som inte har så mycket styrka.
 
Jag blir osäker på om du läst /förstått vad TS frågar om? På vilket sätt tänker du att TS problem skulle lösas av det du beskriver ?

Hon har inga problem med gas broms i sak utan gällande grundutbildning dressyrmässigt att hästen har förtroendene för bett och hand och balans att samtidigt harmoniskt och lugnt kunna bära sig framför skänkeln fram till handen.

Nu vet jag dock riktigt hur jag skrev allt det där då jag var rätt så trött Xd men svarade mot slutet på Ts inlägg

"Hur gör du när du utbildar en unghäst? Försöker du gasa? Eller är det bara loss i sidorna först och främst? Eller nåt annat?
"(vet ej hur man lägg in två citat)

Glömde förvisso skriva jag övar mkt volter å serpentiner redan från början samt runt träd i skogen!
 
För mig låter det som att hon spänner sig och att blir lite som att "gummibandet" mellan hästens mun och bakdel är av i fronten och energin du lägger till inte går ända fram. Min uppfattning är att en del gärna kompenserar dålig balans med att spänna och trycka ihop sig, och blir man då tjatig eller börjar ponnysparka så spänner de sig gärna mer för att "skydda sig".

Får jag dålig kontakt i handen brukar jag göra lite som tränare 3. Jag brukar kolla att hästen ger efter för tygeln, och ställer/böjer med stora och överdrivna (men mjuka) rörelser med handen och ber dem slappna av och följa bettet, med lika övertydlig eftergift när de gjort det. Tar gärna en sida i taget med bara lätt kontakt på andra sidan då de flesta verkar tycka det är mindre press eller lättare att förstå. Börjar i halt och växlar upp när det funkar, samtidigt som jag gör mina rörelser mindre .

När de fattat vinken ber jag om mer energi fram, men hela tiden med avslappning och balanserad takt i fokus. Att var avslappnat är ju trevligare än att vara spänd, och är man noga med att be om avslappning först så får jag känslan att de känner sig lite mindre "trängda" och vågar testa att länga ut sig lite.
Det är även bra när de knäpper av och bara drar in nosen. Då gör man samma överdrivna rörelse, gärna så nosen måste (snett)framåt men fokuserar på att få massa energi framåt. Då ber man dem släppa spänningen samtidigt som man ber om energi på ett ganska kravlöst sätt, och är för mig ett bra sätt att "bryta" sånt.
 
Jag har en ny häst, femårigt sto, rörligt men väldigt grön och efter i utbildningen. Hon går framförallt inte fram för skänkel. Hon är heller inte loss i sidorna. Problem som gäller typ de flesta.
Nu hade jag möjligheten att få se en riktigt bra tränare i aktion för ett par veckor sedan. Hennes lösning för unghästar var väldigt tydlig. "Gasa!" Inget att snacka om, unghästen, i det här fallet också en grön femåring med ruggig potential den skulle FRAM!

Senare fick jag se en annan känd tränare uppmana sina elever att "skälla på hästen" när den inte tog skänkel. Att skälla på innebar att man på ett brutalare sätt gav hästen tre golfsvingar med dressyrspön i baken och "sparkade på" i bästa ponnystil. Här var hästarna lite äldre, men budskapet lika klart om än brutalare. Plattan i mattan bara.

Sen tränare nr 3, också välkänd sa nåt helt annat. "Hästen kan inte gå fortare än vad den är lösgjord". Så här gasades ingenting. Överlag såg ju det här trevligare ut, men frågan är ju om du kan få ut halsen på hästen genom att bara lösgjöra?

Min nya då. Hon är glapp som en gungbräda i lekparken. Antingen så forcerar hon iväg, biter tag i bettet, går över tygeln. Då ställer jag igenom och försöker skapa stöd. Då släpper hon och antar formen av en sjöhäst ungefär. Jag lyfter fram handen och försöker gasa, det går till en viss gräns. Antagligen för att hon inte är loss. Jag försöker jobba mycket med serpentiner där hon varierar med med gungbrädan över tygeln, bakom hand, tillbaka till över osv. Målet är en utsträckt hals som jag kan erbjuda stöd.
Hur gör du när du utbildar en unghäst? Försöker du gasa? Eller är det bara loss i sidorna först och främst? Eller nåt annat?

Jag tycker man får dela upp det a la lågstadie, mellanstadie etc.

Man börjar med att gas, broms och styrning funkar.

Sen kan man börja hitta bjudning. För mig är det inte bjudning att springa fort. Det är bjudning att bjuda fram till handen. Och dit kan man på vissa komma hjälpligt via tempo. Andra behöver betydligt mer hjälp med balansering för att bjuda på riktigt och inte bara gasa.
En av övningarna som kräver mest bjudning är ju tex piaff. Just för att man inte kan fuska med tempo. Hästen måste trots avsaknad av det bjuda från bakhov genom kroppen in i handen.
Tänker man så inser man ju att då har man passerat grundskolan och är inne på universitetsstudier.
Så på en så ung häst får man ta det steg för steg, årskurs för årskurs. Men gasen måste alltid funka. Börjar man med mer formgivning, svårare övningar etc så får det aldrig bli på bekostnad av gasen i det här läget, och på en utbildad häst: bjudningen.

Vissa rörliga och balanskänsliga individer behöver hjälp för att känna att de har balans nog att bjuda.
Såna kan man ju med fördel formge och balansera avsuttet innan man rider. Så lär man in hjälper för att uppsuttet kunna balansera dem.
 
Jag har använt spöet "lite försiktigt". Men det är ingen större skillnad. Två upp, rusa, en ner, gå knappt fram.
Det är stor skillnad på "rusa" och GÅ fram. Det har inte med fart att göra, utan bjudning. Ta hjälp av en tränare, det är oerhört viktigt att det fungerar, annars kommer inget att bli bra.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har en unghäst som började bli riden ordentligt detta året från att ha varit drag-/arbetshäst. Hästen blir ofta väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
1 623
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har under senare tid ridit för en rad olika sorters tränare. En lite lägre utbildad dressyr tränare, en högre utbildad...
Svar
17
· Visningar
1 624
Senast: Trott
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 101
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp