Gasar men bromsen ligger i

Jag försöker vara aktiv och fixa och dona, men det tar emot. Det känns som om jag gasar men inte lagt ur handbromsen. Jag har i alla fall gjort en sådd med strandkål och en med två sorters chili. Det kliar i fingrarna att fortsätta så, men det är för tidigt för tidigt att så det jag tänkt mig. Så jag får hålla mig.

Jag skulle behöva ta tag i min hushållsbokföring. Jag ligger efter sjukt mycket, men igår lyckades jag bokföra två veckor. Tar jag två veckor om dagen så är jag ikapp om två veckor. Jag har ju t.ex. ingen aning om vad katterna kostar i månaden, eftersom jag inte bokfört de utgifter jag haft. Kan vara bra att veta sånt. Nu kan jag bara göra en gissning.

Senaste elräkningen var en chock. Den var tredubbelt så hög mot månaden innan. Hoppsan. Så nu har jag stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Det blir så klart mer jobb med det, men jag lider ingen brist på ved. Räknar inte med att det syns på räkningen förrän nästnästa månad då jag var så sen på det.

Jobbsökandet går sådär. Jag skulle vilja få iväg massor med ansökningar, typ en om dagen minst, men det lyckas jag inte med. Jag skulle behöva börja på gym också så att jag faktiskt skulle klara vissa jobb. Men jag vet inte hur jag ska kunna motivera mig till det för tänk om jag ändå inte får ett sådant jobb och då har jag tränat i onödan. Vet inte vad det kostar heller.

Såg förresten ett jobb idag där man skulle jobba hemifrån. Man skulle kunna visa upp godkänt gymnasiebetyg i svenska och engelska om man kom på intervju. Det kan inte jag. I gymnasiet pluggade jag inte engelska. Och även om jag lärt mig engelska på egen hand efteråt så vete tusan om jag vill ha det som språk när jag jobbar. I don´t think so.
 

Jag försöker vara aktiv och fixa och dona, men det tar emot. Det känns som om jag gasar men inte lagt ur handbromsen. Jag har i alla fall gjort en sådd med strandkål och en med två sorters chili. Det kliar i fingrarna att fortsätta så, men det är för tidigt för tidigt att så det jag tänkt mig. Så jag får hålla mig.

Jag skulle behöva ta tag i min hushållsbokföring. Jag ligger efter sjukt mycket, men igår lyckades jag bokföra två veckor. Tar jag två veckor om dagen så är jag ikapp om två veckor. Jag har ju t.ex. ingen aning om vad katterna kostar i månaden, eftersom jag inte bokfört de utgifter jag haft. Kan vara bra att veta sånt. Nu kan jag bara göra en gissning.

Senaste elräkningen var en chock. Den var tredubbelt så hög mot månaden innan. Hoppsan. Så nu har jag stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Det blir så klart mer jobb med det, men jag lider ingen brist på ved. Räknar inte med att det syns på räkningen förrän nästnästa månad då jag var så sen på det.

Jobbsökandet går sådär. Jag skulle vilja få iväg massor med ansökningar, typ en om dagen minst, men det lyckas jag inte med. Jag skulle behöva börja på gym också så att jag faktiskt skulle klara vissa jobb. Men jag vet inte hur jag ska kunna motivera mig till det för tänk om jag ändå inte får ett sådant jobb och då har jag tränat i onödan. Vet inte vad det kostar heller.

Såg förresten ett jobb idag där man skulle jobba hemifrån. Man skulle kunna visa upp godkänt gymnasiebetyg i svenska och engelska om man kom på intervju. Det kan inte jag. I gymnasiet pluggade jag inte engelska. Och även om jag lärt mig engelska på egen hand efteråt så vete tusan om jag vill ha det som språk när jag jobbar. I don´t think so.
Tycker du är duktig som kommit igång mer!

Kan du träna hemma för att slippa betala gymkort och behöva åka iväg etc?
Finns ju mkt övningar man kan göra. Och finns massa videos på youtube tex om man vill ha hjälp med hur man ska träna.
 
Jag försöker vara aktiv och fixa och dona, men det tar emot. Det känns som om jag gasar men inte lagt ur handbromsen. Jag har i alla fall gjort en sådd med strandkål och en med två sorters chili. Det kliar i fingrarna att fortsätta så, men det är för tidigt för tidigt att så det jag tänkt mig. Så jag får hålla mig.

Jag skulle behöva ta tag i min hushållsbokföring. Jag ligger efter sjukt mycket, men igår lyckades jag bokföra två veckor. Tar jag två veckor om dagen så är jag ikapp om två veckor. Jag har ju t.ex. ingen aning om vad katterna kostar i månaden, eftersom jag inte bokfört de utgifter jag haft. Kan vara bra att veta sånt. Nu kan jag bara göra en gissning.

Senaste elräkningen var en chock. Den var tredubbelt så hög mot månaden innan. Hoppsan. Så nu har jag stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Det blir så klart mer jobb med det, men jag lider ingen brist på ved. Räknar inte med att det syns på räkningen förrän nästnästa månad då jag var så sen på det.

Jobbsökandet går sådär. Jag skulle vilja få iväg massor med ansökningar, typ en om dagen minst, men det lyckas jag inte med. Jag skulle behöva börja på gym också så att jag faktiskt skulle klara vissa jobb. Men jag vet inte hur jag ska kunna motivera mig till det för tänk om jag ändå inte får ett sådant jobb och då har jag tränat i onödan. Vet inte vad det kostar heller.

Såg förresten ett jobb idag där man skulle jobba hemifrån. Man skulle kunna visa upp godkänt gymnasiebetyg i svenska och engelska om man kom på intervju. Det kan inte jag. I gymnasiet pluggade jag inte engelska. Och även om jag lärt mig engelska på egen hand efteråt så vete tusan om jag vill ha det som språk när jag jobbar. I don´t think so.
Du HAR kommit igång! Men det är nog svårt att se det själv. Jag tycker att du gör väldigt mycket mer än för några månader sedan. Och du verkar ha lite mer "jävlaranamma"!
Nu kanske du mest tänker på det du inte klarar. Och ibland tänker jag att den listan blir lite för lång.
Och det finns många på Bukke som är stolta över dig. Sådeså!
 
Jag skulle behöva börja på gym också så att jag faktiskt skulle klara vissa jobb. Men jag vet inte hur jag ska kunna motivera mig till det för tänk om jag ändå inte får ett sådant jobb och då har jag tränat i onödan. Vet inte vad det kostar heller.
Njä, du behöver nog egentligen inte börja på gym för att träna. Det går utmärkt att träna hemma också och man kan göra mycket med bara sin egen kroppsvikt som tyngd. Det kostar inte särskilt mycket om man vill köpa ett gummiband att användas om motstånd. Och man kan använda t.ex vattenflaskor som hantlar osv.
Jag själv har hittat några konton på instagram som tillhör olika online-PT, där jag hittar inspiration. Det gäller dock att hitta en inspiratör som passar ens egna behov och önskemål.
 
Man tränar aldrig i onödan. En starkare kropp är bra oavsett vilket jobb man har. Det finns massor man kan göra själv hemma utan redskap också.
Förvisso, men vad får man i belöning för det? Det känns bara som en massa slit.

Tycker du är duktig som kommit igång mer!

Kan du träna hemma för att slippa betala gymkort och behöva åka iväg etc?
Finns ju mkt övningar man kan göra. Och finns massa videos på youtube tex om man vill ha hjälp med hur man ska träna.
Jag har så sjukt svårt att genomföra något på egen hand. Det är som när jag skulle yoga. Jag kom alltid av mig och så blev det pannkaka av allt.
 
en välmående kropp?
Det sägs ju också att träning är positivt för att jobba mot mental ohälsa.
Jo, men det känns inte som tillräckligt.

För ett antal år sedan så löptränade jag. Då var målet att delta i en tävling. När tävlingen var över tappade jag sugen. Det hände två år i rad. Sen har jag inte löptränat mer.

Jag har jättesvårt med både motivation och rutiner.

Jag har ju inte lyckats vara regelbunden med yogan heller. När jag sa det till en person här om dagen så sa hon att det är som att borsta tänderna. Mitt spontana svar var då att inte heller det fungerar för mig. Sen skämdes jag.
 
Senast ändrad:
Jo, men det känns inte som tillräckligt.

För ett antal år sedan så löptränade jag. Då var målet att delta i en tävling. När tävlingen var över tappade jag sugen. Det hände två år i rad. Sen har jag inte löptränat mer.

Jag har jättesvårt med både motivation och rutiner.
Man kan tyvärr inte räkna med att få pengar, priser och diplom för allt man gör här i livet.
 
Förvisso, men vad får man i belöning för det? Det känns bara som en massa slit.


Jag har så sjukt svårt att genomföra något på egen hand. Det är som när jag skulle yoga. Jag kom alltid av mig och så blev det pannkaka av allt.
Man blir starkare, piggare. Man mår fysiskt bra. Man lever kanske längre? Sen kan man faktiskt äta mer mat också utan att gå upp i vikt. Jag gillar mat och äta så jag tycker att det också är positivt!
 
Förvisso, men vad får man i belöning för det? Det känns bara som en massa slit.


Jag har så sjukt svårt att genomföra något på egen hand. Det är som när jag skulle yoga. Jag kom alltid av mig och så blev det pannkaka av allt.

Belöningen är t.ex. att du kommer orka och kunna pyssla mer i trädgården innan energin tar slut och kroppen börjar göra ont. Det måste ju ändå vara en ganska fin belöning!
 
Förvisso, men vad får man i belöning för det? Det känns bara som en massa slit.


Jag har så sjukt svårt att genomföra något på egen hand. Det är som när jag skulle yoga. Jag kom alltid av mig och så blev det pannkaka av allt.
Du får en kropp som inte gör ont tex. Sen håller du dig mobil, vilket är viktigt när man blir äldre. Ju mer tränad, ju längre innan du behöver diverse hjälpmedel. Träna är aldrig onödigt och belöningen är en starkare och friskare kropp. Är det slit? Ja, speciellt i början men belöningen är obetalbar och kommer rätt fort, speciellt i början. Vecka för vecka kommer du märka du orkar mer.
 
Man kan tyvärr inte räkna med att få pengar, priser och diplom för allt man gör här i livet.
Att träna innebär slit. Att inte träna innebär att jag kan slappa. Jag föredrar att slappa framför att träna. Ska jag träna så måste jag motiveras till det. Annars kan det vara.
 
Att träna innebär slit. Att inte träna innebär att jag kan slappa. Jag föredrar att slappa framför att träna. Ska jag träna så måste jag motiveras till det. Annars kan det vara.

Jag gör tåhävningar när jag borstar tänderna. Man kan även göra det vid andra tillfällen samtidigt som man t.ex. tankar bilen. Smyg in träning i vardagen. Nåt litet bara. Allt är bättre än inget. Gör 5 squats innan du går och lägger dig.
 
Att träna innebär slit. Att inte träna innebär att jag kan slappa. Jag föredrar att slappa framför att träna. Ska jag träna så måste jag motiveras till det. Annars kan det vara.
Belöna dig med sådant du tycker om då? Om du promenerar x dagar i en vecka så får du köpa glass till helgen, till exempel. Det går ju att hitta på precis vad som helst, så lås inte fast dig vid att jag tog glass som ett exempel.
 
Jag gör tåhävningar när jag borstar tänderna. Man kan även göra det vid andra tillfällen samtidigt som man t.ex. tankar bilen. Smyg in träning i vardagen. Nåt litet bara. Allt är bättre än inget. Gör 5 squats innan du går och lägger dig.
Jag har ingen fantasi. Vet inte ens vad en squat är.
 
Belöna dig med sådant du tycker om då? Om du promenerar x dagar i en vecka så får du köpa glass till helgen, till exempel. Det går ju att hitta på precis vad som helst, så lås inte fast dig vid att jag tog glass som ett exempel.
Jag behöver inte träna för att köpa glass (eller whatever). Jag gör det ändå.

Mitt belöningssystem fungerar inte och har aldrig gjort. Jag behöver mål för att göra något. Men problemet med mål är att när jag nått målet så tappar jag motivationen.
 
Jag behöver inte träna för att köpa glass (eller whatever). Jag gör det ändå.

Mitt belöningssystem fungerar inte och har aldrig gjort. Jag behöver mål för att göra något.
Men sätt träningsmål då?
Och du kan googla vad en squat är. Börja med att orka göra tre armhävningar på knä, om du orkar. 10 squat och 10 situps. Sikta på att göra dubbelt så många efter 4 veckor?

Jag hade som mål att träna tio pass i januari. Jag hann precis göra det innan jag fick covid. Hade jag fått vara frisk hade det blivit 12-13 pass. Nu har jag satt 6 pass som mål i februari, dels ska jag hinna bli frisk och dels ska jag bort en vecka.

Om man går på gym kan man ha som mål att öka vikt, man kan utvärdera en gång i månaden och se vad man orkar och se en utveckling.

Jag tränar för att jag vill att min kropp ska orka, att jag ska kunna jobba i trädgården, känna mig pigg och må bra. Träning utsöndrar endorfiner som för att man mår bra helt enkelt.

Jag är i grunden en lat människa. Sitter helst i soffan och äter chips. Så jag får också tvinga mig till att träna. Men jag mår oerhört mycket mycket bättre av att röra mig.
 
Förvisso, men vad får man i belöning för det? Det känns bara som en massa slit.
Du får en starkare kropp som orkar mer fysiskt arbete, det lindrar ångest, man kan äta mer, man får mer energi. Finns ju massor av hälsofördelar med att träna som inte är en yttre belöning.

Ingen träningsform är ju för alla. Gymma kanske inte är din grej men du kanske skulle uppskatta att spela tennis, dansa, aerobics eller klättra. Ibland får man pröva sig fram.
 
Men sätt träningsmål då?
Och du kan googla vad en squat är. Börja med att orka göra tre armhävningar på knä, om du orkar. 10 squat och 10 situps. Sikta på att göra dubbelt så många efter 4 veckor?

Jag hade som mål att träna tio pass i januari. Jag hann precis göra det innan jag fick covid. Hade jag fått vara frisk hade det blivit 12-13 pass. Nu har jag satt 6 pass som mål i februari, dels ska jag hinna bli frisk och dels ska jag bort en vecka.

Om man går på gym kan man ha som mål att öka vikt, man kan utvärdera en gång i månaden och se vad man orkar och se en utveckling.

Jag tränar för att jag vill att min kropp ska orka, att jag ska kunna jobba i trädgården, känna mig pigg och må bra. Träning utsöndrar endorfiner som för att man mår bra helt enkelt.

Jag är i grunden en lat människa. Sitter helst i soffan och äter chips. Så jag får också tvinga mig till att träna. Men jag mår oerhört mycket mycket bättre av att röra mig.
Jag kan inte se värdet av att ha träningsmål. Vad är poängen liksom?

Du får en starkare kropp som orkar mer fysiskt arbete, det lindrar ångest, man kan äta mer, man får mer energi. Finns ju massor av hälsofördelar med att träna som inte är en yttre belöning.

Ingen träningsform är ju för alla. Gymma kanske inte är din grej men du kanske skulle uppskatta att spela tennis, dansa, aerobics eller klättra. Ibland får man pröva sig fram.
Vet ju det men det är inte motiverande nog.

Det enda jag tycker om att göra är att rida, men det har jag ju ingen möjlighet till.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Snart har jag varit anställd på mitt nuvarande jobb i fem månader. Fem månader, och jag har ännu inte hittat min roll, min mening eller...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Javan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...sa en kollega till mig härom dagen. Jag kunde förstås inte låta bli att svara ”Nog för att jag har gått upp lite i vikt på senaste...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 004
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp