Bukefalos 28 år!

Gaser i magen!!

L

lenlass

Finns det någon som har ideer om vad min häst kan lida av.
Han verkar ha ordentligt med gaser i magen, började för 2 veckor sedan. Har pratat med vetrinär som tycker att jag skall ge a-fil, men han blir inte bättre snarare mer och mer irriterad. Nu räcker det med att man stryker honom efter sidan på buken så viftar han med svansen och hugger imot mig. Jag förstår att han har ont, men är det någon som har tips om VAD DET KAN VARA?!?!??! Han äter å dricker, och är inte förstoppad. SNÄLLA NÅGON, ge mig ett tips!!
:cry: Olycklig.
 
Personligen tycker jag att det är jättesvårt att säga men det kanske är som vi människor att när vi är vana att röra på oss så kan det lätt hända att vi känner bubbliga i magen :smirk:. Min häst brukar jag trava fram ordentligt och då brukar det släppa :o Vi låter som ett JAS plan när vi flyger fram .. :rofl:

//Elisabeth
 
Tack för tipset, vi var ute och gjorde just det igår, tyvärr lät han inte som ett JAS plan, därmot så var det ett annat litet fint ljud (typ orangutang tjut) :confused:
 
Ger du din häst möjligen vitlök i maten? Vitlök är väldigt bra till mycket men vissa hästar tål det inte å får kolik eller gaser i magen.
 
Jo, lite vitlök i maten får han. Hade ingen aning om att det kan ge gaser. Tar genast bort det så kanske det blir bättre. En liten undran, kan dåligt hö ge sådana här symtom?! Nån som har erfarenhet av det. Man funderar en hel del när man ser att ens häst sakta börjar ändra beteende. Han har tidigare aldrig haft en tanke på att vara sur och vrång när man pysslar med honom så hela hans sätt har förändrats, vilket gör mig lessen. Han blir dessutom OERHÖRT störd när jag tar honom strax bakom frambenen, detta är ett nytt fenomen. Hoppas det finns nån som har varit med om liknande som kan tipsa mig. :idea:
 
Det är ju ganska svårt att svara på såhär utan att veta allt om hästen. Vad den har för foder, hagar, stallmiljö. Allt spelar ju in. Men prova att ge honom Mynta, är kanon vid gasbildning. Ges mycket till getter ( kanske de fiser mycket ;)vad vet jag ?? ) Men det skall funka kanon.
Ett tips bara.
 
Läste någonstans att man kunde massera lätt, vid kolik symptom, men det beror nog på hur ont, och hur känslig hästen är. Men du kan ju testa att massera så löst det går och se om han reagerar.

Lycka till

Mari
 
Har ingen bra idé om vad det kan vara, men prova att ge Aloe- Vera juice, det är bra för magen överlag.

Lycka till! :bump:
 
Låter som när Favina var dålig för 1½ månad sen. Jag stod ut i tre dagar sen åkte vi akut till Helsingborg. Det gjordes gastroskopi, togs prover osv. Till slut visade det sig att det var krampkolik som inte ville släppa - den släppte först vid tredje kolikundersökningen :crazy: (stackars veterinär, skulle inte vilja stå bakom... :o :angel:). Enligt vet. kan det sitta i ganska länge med "små" symtom som lätt kan missas.

Hur mår han i övrigt? Äter inte butta eller ngt liknande?? Vad får han för foder?? :confused:
Ta bort filen och prova med proviva istället - jag har personligen sett Mycket bättre (och snabbare) resultat med det.
 
Jag vill veta följande innan jag uttrycker mig! Är den lös i magen? Har den haft feber? dricker den dåligt? Om den har såna magsmärtor så kanske den behöver smärtstillande! Har du pratat med någon veterinär?
 
Krampkolik?!? det var en nyhet jag inte hört förut :banana:
Dum fråga, men vad gjorde vetrinären för att det skulle "lösa" sig?! Förutom att han är på ett "STRÅLANDE" humör så äter, dricker å skiter han. Hö är vad han äter samt lite Betfor(2 dl), kornkross(2 dl) å en gnutta Mineral på kvällen, thats all. Jag tackar för tipsen och jag skall testa proviva!
 
Som svar på dina frågor, Nej han är inte lös i magen, ingen
feber, dricker skapligt, och jag har pratat med vetrinär som tror att det kan vara lindrig förstoppning. Men han gör det han skall så jag vet inte om jag riktigt köper den teorin. Men alla tips är välkommna. :idea:
 
Hej Mari! Tack för ditt tips, vi har provat detta med försiktig massage. Visst släpper han sig och det blir bättre en stund men nu på slutet så har han blivit SÅ irriterad och vetrinären tyckte vi skulle sluta med det eftersom hästar har ett bra minne för smärta så..... :crazy:
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 670
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 333
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 022
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp