GASER, LÖS AVFÖRING etc

B

**BORTTAGEN**

Min häst är kass i magen. Han har inte diarée men han är lös i magen, svullen och har gaser. Det bubblar och låter otroligt mycket i magen. Igår var det någon som trodde det var åskan...
Han står i sjukhage så han rör sig inte så mycket. Äter inget gräs. Jag skrittar 45 minuter varje dag och går 1-2 prommenader för magens skull. Detta har pågått i 1,5 vecka nu. Jag tog bort all hösilage för en vecka sedan och gick över till enbart hö, lusernhack och halm, tog bort all kraft. Gav honom lactobakterier. Men detta har inte hjälp. I förrgår började jag ge honom A-fil också. Han dricker bra, har normal puls men är slö. Inte särskilt öm över magen. Ingen feber. Men var kommer gaserna ifrån!! Han får ju ingen kraft!!
Eftersom jag bara ger hö 7 kg, halm 1 kg, 0,5 kg lusernhack och har slutat men lusernpellets så får han ju inte i sig tillräckligt med fosfor och proteiner just nu.
Hade det inte varit för gaserna hade jag inte oroat mig så för han är inte jättelös. Och magen är igång.

Jag borde avmaska nu men vill inte när magen är upprörd. Han är avmaskad i början av sommaren. Men har inte gått på bete och gått ensam så jag tror inte att det är maskar som är problemet. :confused: :confused: :confused:
 
Då kanske det är dags att börja med att du ger honom ren aspbark tillsamans med ngt ordinarie foder?? Du kan väl gå in på denna hemsida för att läsa mera om detta foder? Det ska visst va bra mot hästens mage, starkare hovar och dessutom slipper man avmaska (vilket det är ganska starkt för hästarnas mage)
Har börjat ge min häst ren aspbark tillsamans med lite ordinarie foder.
-------
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Det skulle kunna vara så att han äter sand eller jord. Min häst får mycket gaser och blir lite lös i magen när hon får i sig förmycket sand och jord. Jag ger henne psylliumfrö som tar med sig sanden ut. Lättast att kolla är att lösa upp lite skit i en spann med vatten och se om det sjunker sand till botten när det stått en stund. Hoppas att det inte är det som är orsaken för det är ett h-e med en häst som äter sand.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 354
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 792
Senast: Luktpion
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
608
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp