P

pixiegnomen

Min häst fick gaskolik igår. När jag lämnade honom vid 23 tiden igår var han okej och åt hö som vanligt. I morse var han lite sämre igen, buken var spänd och han hade inte ätit av morgonhöet. Släppte ut han i hagen nu och då beter han sig som vanligt.
Kan det bli värre igen, ska jag ringa veterinär? :confused:

Koliken berodde på att de fick en ny hage som stått orörd sen två månader tillbaka och alltså var det mycket gräs.
 
Om det går att ordna ska han kanske inte gå hela dagen i nya hagen. Håll koll på honom och om du ser att han har ont i magen så gå med honom i omgångar. Släpper det inte så ring vet! Åtekommer det så ring vet. De kan ju ofta säga på telefon hru du ska göra eller om de tycker att de behöver komma.

När de hamnar i en hage med mycket gräs kan de ju äta lite för mycket och för fort. Därför är det bra att inte ha dem i den hagen så länge i början, och sen öka tiden, om man har en känslig häst.

M.
 
Släpp honom i en hage med mindre att äta. Ta bort allt kraftfoder tills han är bättre. Bara hö/hösilage. Prommenera, promenera. Han måste röra på sig - inte springa dock. Gaskolik är inte att leka med. Se till att han dricker ordentligt. Och som tidigare talare sa, vänj honom långsamt vid foderbyten, gäller även gräs i hagar. Jag vet inte säkert men färskt gräs kanske inte är så bra om han har tendens till gaskolik. Jag vågade inte släppa min på gräs när han var dålig.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp