Bukefalos 25 år!

P

pixiegnomen

Min häst fick gaskolik igår. När jag lämnade honom vid 23 tiden igår var han okej och åt hö som vanligt. I morse var han lite sämre igen, buken var spänd och han hade inte ätit av morgonhöet. Släppte ut han i hagen nu och då beter han sig som vanligt.
Kan det bli värre igen, ska jag ringa veterinär? :confused:

Koliken berodde på att de fick en ny hage som stått orörd sen två månader tillbaka och alltså var det mycket gräs.

R

Raeman

Om det går att ordna ska han kanske inte gå hela dagen i nya hagen. Håll koll på honom och om du ser att han har ont i magen så gå med honom i omgångar. Släpper det inte så ring vet! Åtekommer det så ring vet. De kan ju ofta säga på telefon hru du ska göra eller om de tycker att de behöver komma.

När de hamnar i en hage med mycket gräs kan de ju äta lite för mycket och för fort. Därför är det bra att inte ha dem i den hagen så länge i början, och sen öka tiden, om man har en känslig häst.

M.

O

Opi

Släpp honom i en hage med mindre att äta. Ta bort allt kraftfoder tills han är bättre. Bara hö/hösilage. Prommenera, promenera. Han måste röra på sig - inte springa dock. Gaskolik är inte att leka med. Se till att han dricker ordentligt. Och som tidigare talare sa, vänj honom långsamt vid foderbyten, gäller även gräs i hagar. Jag vet inte säkert men färskt gräs kanske inte är så bra om han har tendens till gaskolik. Jag vågade inte släppa min på gräs när han var dålig.

Liknande trådar

Kropp&Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
1 713
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
1 507
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
2 713
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack #8
  • Foderlära!!

Hästrelaterat

Omröstningar