Bukefalos 28 år!

S

samuel

Hej mitt 4åriga sto har fått ca 4a kolkanfall sen slutet av maj till senast igår,honn går på bete.Dom har varit mkt lindriga,har gått med henne en stund och sen riktigt hör jag hur hon fiser ut gaserna och sen är hon som vanligt igen.Är jätteorolig att hon ska få tarmvred.Finns det någon som också har en häst som ofta får kolik och finns det ngn med bra tis vad man kan ge för att minska gaserna.Det är fruktansvärt psykiskt jobbigt att varge dag som jag tittar till henne är jag nevös för att hon ska ha kolik igen!! Mvh orolig hästägare:cry:
 
Sv: Gaskolik

Jag har ingen kolikhäst. Men om hon fått alla kolikanfallen på samma bete skulle jag kolla runt på betet och se vad det innehåller. Kanske finns det mycket klöver?
 
Sv: Gaskolik

Jo det finns mkt klöver,brukar det ge mkt gaser? Dom andra har mått bra men dom är kallblod och 20 år med stålmagar!!
 
Sv: Gaskolik

Klöver är ganska lättsmält (om man jämför med gräs) och kan ge upphov till gaser om det feljäser i magen (i princip så smälts det för fort). Om jag var du skulle jag försöka ge hästen ett annat bete. Eller också fodra en del med hö.
 
Sv: Gaskolik

Min 4-åring fick ett anfall i juni. Kraftigt bete och så blev hon mer stillastående när det blev jättevarmt. Red henne inget då. Tipsen jag fick var att ge betfor och olja för att hålla igång magen. Och så är det bra att de får röra sig regelbundet. :)
 
Sv: Gaskolik

Min sköthäst är 17 år och har haft fem gaskolikanfall i år. Han MÅSTE ridas/röra på sig varje dag för att hålla igång magen, Betfor med mycket vatten och olja varje dag. Se till att hon dricker.

Men det är inte kul när dom är så där, sköthästen kommer kanske få lämna jordelivet till hösten om det kommer tbx igen... :cry:
 
Sv: Gaskolik

När avmaskad mot bandmask senast? Om mer än 6 mån sen skulle jag ta blodprov för att utesluta/bekräfta bandmask.
 
Sv: Gaskolik

Hej,jag tog träck prov i våras och då hade han lite blodmask så jag avmaska henne då.Nu har hon varit lugn ett tag peppar peppar,sist hon fick känningar var efter det regna,ska bli intressant och se efter nästa regn hm.Mvh Maria:cry:
 
Sv: Gaskolik

Du har alltså inte avmaskat mot bandmask. Just bandmasken kan enligt undersökningar orsaka koliker. Varför inte kosta på dig ett blodprov (billigt om du tänker vad en buköppning skulle kosta). Träckprovet visar positivt på 25-40% av de hästar som faktiskt har bandmask, och har du inte testat specifikt för det (större mängd träck i provet) så är chansen ännu mindre.

Provet kostar 200 kr + veterinärens kostnad att komma ut. Väl investerade pengar skulle jag säga. Tänk bara vad det skulle göra för din oro och ekonomi om det är så enkelt att det går att avmaska bort!
 
Sv: Gaskolik

Oj jag litade helt på träckprovet,konstigt i sånt fall att kolikanfallen bara har vart under betet inte innan men det kan vara slumpen.Var presic och gick en sväng med henne då hon haft känning IGEN.Gick över på 5 min efter lite fisande hm.
 
Sv: Gaskolik

Kan betfor vara en orsak till mkt gaser,hon får nämligen det varje dag när dom står inne och vilar från broms.Det kanske blir för mkt med både bete och betfor eller vad tror ni? Tänkte på det här med mask,blir det inte förstoppat pga mkt mask,hon har ju bara gaser,kan det vara mask ändå.Tänkte prova örter som är bra mot väderspänning,man får prova sig fram,ska ta bort betforn from idag,hon kan få lite morötter istället.
 
Sv: Gaskolik

Ja, träckprovet är ju att lita på när det gäller rundmaskar, vilket provet också visade. Eller hade du valt det dyrare provet för att försöka hitta bandmask?

Det kan ju vara så att det är först nu maskarna ställer till problem, och så råkar det sammanfalla med betet.
 
Sv: Gaskolik

Prova att ge 1 dl olja ohc krossad linfrökaka med kli eller betfor brukar vara bra mot kolikhästar.
 
Sv: Gaskolik

Min ponny har också haft gaskolik, vad får dom det av?
 
Sv: Gaskolik

Koka upp helt linfrö (finns på Granngården i storförp) några minuter med dubbel mängd vatten. tex en liter linfrö med två liter vatten detta ska sen räcka i ungefär 10 dagar (förvara svalt). Ge en "klick" i varje mål! Ge i alla fall vid ett tillfälle per dag även på betet. Det är enklast om du kokar upp vattnet först och sen häller i linfrö. Andra linfröprodukter tycks av någon anledning inte fungera. På köpet får du kanonfin päls på hästen. Det här är ett gammalt magiskt trick och inte så dyrt bara lite besvärligt men man vänjer sig.

Undvik pelleterat foder och hösilage. Inget ont om hösilage men kolikhästar verkar inte tåla det! När det gäller hundar snackas det numera om att pelletterat foder till valpar kan ligga bakom de ökande magproblemen bland hundar.

Regelbunden motion och utfodring, hindra hästen från att "vräka i sig kraftfoder", ge hö först. Se till att hästen dricker ordentligt du kan ju lura i den vatten med hjälp av betfor om det behövs. Undvik stressmoment, ge eventuellt extra B-vitamin i samband med träning och tävling.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Kolik är enormt obehagligt!:(
 
Sv: Gaskolik

Skulle också kolla bandmasken....
Min fick täta kolikanfall och det berodde på bandmaskinfektion. Avmaskade med Droncit sen var allt frid och fröjd:)

Detta fick hon trots att jag gjorde träckprov regelbundet och avmaskade utefter resultaten:crazy:
 
Sv: Gaskolik

Avmaskade alla hästar med dubbel dos idag för att vara på säkra sidan,ska även köpa hem fodret Dynavena till henne istället för kraft.Kosta vad det kosta vill!vad gör man inte för sin bästa vän!!:crazy:
 
Sv: Gaskolik

Men dubbel dos Banminth tar bara vuxna bandmaskar, du blir inte av med allt. Droncit (eller Equimax som även innehåller medel mot rundmask) tar fler stadier av bandmasken.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Jag undrar om det är någon här som fått åka akut till djursjukhus med sin häst pga kolik och där fått diagnosen gaskolik med eventuellt...
Svar
10
· Visningar
4 987
Senast: Shimzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Försäkring
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp