Gasolkamin?

farin

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är el eller ved.

Jag har ett litet hus, knappt 50 kvm, som idag värms med luft-luft värmepump och med ett extra oljefyllt element i badrummet. Jag skulle vilja komplettera med något annat, dels för stödvärme men framför allt för att inte vara så sårbar vid eventuellt strömavbrott.

Det finns en tidigare murstock, med tillhörande skorsten. Tyvärr inte i skick att sättas i bruk och en grov uppskattning landar på minst 20 000:- innan kamin kan köpas in. Så jag letar alternativ 🙂
 
Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är el eller ved.

Jag har ett litet hus, knappt 50 kvm, som idag värms med luft-luft värmepump och med ett extra oljefyllt element i badrummet. Jag skulle vilja komplettera med något annat, dels för stödvärme men framför allt för att inte vara så sårbar vid eventuellt strömavbrott.

Det finns en tidigare murstock, med tillhörande skorsten. Tyvärr inte i skick att sättas i bruk och en grov uppskattning landar på minst 20 000:- innan kamin kan köpas in. Så jag letar alternativ 🙂
Vi har en gasolkamin. Den används mest som lite extravärme när det behövs. Den rullar på hjul så den är lätt att förflytta. Det blir snabbt varmt och värmer bra runt där den står. Vi använder den mer för mysvärme än värma rum så att säga.
 
Gasolkaminen på macken värmer en rätt stor yta helt ok.
Den är som stöd när det är många minus och jag tycker det blir för varmt.
Men skulle vilja ha en som krisberedskap
 
Vi har en gasolkamin. Den används mest som lite extravärme när det behövs. Den rullar på hjul så den är lätt att förflytta. Det blir snabbt varmt och värmer bra runt där den står. Vi använder den mer för mysvärme än värma rum så att säga.
Vi har också en och använder på samma sätt, den har en fläkt inmonterad som kan blåsa runt värmen, men den kräver ström.

Går givetvis att bara köra på gasol vid strömavbrott.
 
Vi har en som vi haft i förtältet när vi stod på säsongscamping med husvagnen och nu har vi den i uterummet. Otroligt effektiv, värmer snabbt upp 10-20kvm, luktar dock lite gasol tycker jag och använder den helst inte inomhus, annat än i nödfall.
 
Vi har en som vi haft i förtältet när vi stod på säsongscamping med husvagnen och nu har vi den i uterummet. Otroligt effektiv, värmer snabbt upp 10-20kvm, luktar dock lite gasol tycker jag och använder den helst inte inomhus, annat än i nödfall.
Det är en av funderingarna jag har, om jag kommer störas av gasollukten... känner inte av den vid användning av husvagnen värmesystem men där är ju flaskan utanför vagnen.
 
Det är en av funderingarna jag har, om jag kommer störas av gasollukten... känner inte av den vid användning av husvagnen värmesystem men där är ju flaskan utanför vagnen.
Vi kör ofta värme på gasol i vagnen och lagar ju mat också såklart och använder både spis och gasolugn men kaminerna luktar rätt mkt tycker jag. Och jag skulle inte vilja somna ifrån en sån inomhus heller..
 
Vi har en gasolkamin. Den används mest som lite extravärme när det behövs. Den rullar på hjul så den är lätt att förflytta. Det blir snabbt varmt och värmer bra runt där den står. Vi använder den mer för mysvärme än värma rum så att säga.
Hur är din upplevelse, känner du av gasollukten?
 
De kaminer som säljs på Bauhaus har fått omdömena att de nästan inte luktar något alls och har flera olika inställningar. Jag är lite sugen på att skaffa en själv.
Bra tips! Kan ju åka dit och be om en demo om de kan, och se om jag känner nåt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 111
Senast: __sofia__
·
Hemmet Tanken är att sätta in någon slags mer effektiv uppvärmning i vårt nya hus nu i vår/sommar. Det finns inget vattenburet system tyvärr...
Svar
8
· Visningar
813
Senast: Oktiv
·
Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 992
Senast: _Maria_
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 421
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp