Silver Girl

Trådstartare
Nu under semestern slötittar jag lite på ett amerikanskt husletar-program. Gasspis i stället för elektrisk är viktigt för många i programmet. Är det en vana eller finns det något som faktiskt är bättre med gasspis? Jag har aldrig använt gas så jag har ingen aning om vad skillnaden kan vara.
 
En gasspis kan man reglera värmen snabbt på, vilket man inte kan med elspisar av "äldre" typ (gjutjärnsplattor eller häll)
Med en induktionsspis, så regleras värmen (nästan) lika snabbt som på gasspisar.

Sedan så finns det andra positiva och negativa egenskaper hos alla sorters spisar...

Har också under livet använt/bott med alla de gängse typerna av spis, även vedspis. Undantaget "AGA-spis", som är väldigt populärt i engelska husletar-program...

Vedspis är meckigare att laga mat på, än gas- eller vedspisar, samt värmer rummet onödigt mycket på sommaren.

Vet kanske @hastflicka varför gasspis är så populärt?
 
Nu under semestern slötittar jag lite på ett amerikanskt husletar-program. Gasspis i stället för elektrisk är viktigt för många i programmet. Är det en vana eller finns det något som faktiskt är bättre med gasspis? Jag har aldrig använt gas så jag har ingen aning om vad skillnaden kan vara.
En av de (ev) fördelarna som finns är väl att så fort man slår av gasen så stänger man av. Det blir ingen eftervärme som på "vanliga" plattor. Men det är ju en smaksak vilket man föredrar, tycker jag. Jag har lite "gasfobi", så jag är rätt glad att slippa gasspis faktiskt.... :D
 
Nu under semestern slötittar jag lite på ett amerikanskt husletar-program. Gasspis i stället för elektrisk är viktigt för många i programmet. Är det en vana eller finns det något som faktiskt är bättre med gasspis? Jag har aldrig använt gas så jag har ingen aning om vad skillnaden kan vara.
Vet att mamma och styvfar har gasspis i sommarstugan då det inte finns någon ström där. Vad jag förstått efter att ha kollat en hel del på Gordon Ramsay så ger visst gasspisen en jämnare temperatur och är lättare att reglera värmen på, samt är snabbt uppe i rätt temperatur kontra en elspis som tar lite tid på sig innan plattan är varm.
Tydligen används gasspisar väldigt mycket inom restaurang-världen pga det.

Enda nackdelen jag kan komma på när det gäller sommarstugan, är väl när gasen är slut om man inte har en ny tub att byta till, samt om det luktar gas i huset då är det bara att vädra absolut inte tända någon tändsticka eller liknade.
 
Precis som andra redan sagt, den varmer jamnare och ar snabbara att reglera och att bli varmt.
Jag har definitivt el i huset men satte in en gasspis nar vi renoverade koket. Nu har vi gott om natural gas har i Oregon och varmepannan gick redan pa gas (mycket billigare an el) sa det var enkelt att satt in en gasspis. Jag ar mycket nojd ... MEN det ar lite annorlunda att jobba med sa det tog lite tid att vanja sig.
 
Vi har stadsgas här i Malmö och spishällen i min brf drivs av gas. Fördelarna som jag gillar är att den funkade när det var strömavbrott så jag kunde göra gröt, koka te och kaffe :D , den är supersnabb med värmen både på och av, den är lätt att reglera och värmen upp/ned reagerar snabbt. Ingen eftervärme på plattan, dvs grytor/stekpannor kan stå kvar på spisen direkt efter tillagning utan att fortsätta koka. Det är fastpris på gasen så jag vet exakt vad det kostar varje månad. Gasen tar inte slut eftersom den kommer från ledningar likt vatten i huset. Första veckan jag hade gasspis tyckte jag det var lite läskigt (det är ju GAS!! :D ) men jag vande mig snabbt.
 
Vi har helst gas och har haft i över 15 år tror jag. Det negativa med gas är ju att det kan ta slut helt plötsligt om man inte har koll eller två flaskor där den säger till när den tar ur nästa.

Det jag har lite problem med är att de allra flesta är ordentligt strypta i Sverige. Vi hade en gammal i sommarstugan i Finland som fasen var som en gasolbrännare för industrin (överdrift).
De nya kan inte mäta sig med dessa gamla, riktigt bra gasspisarna.

Vi kommer att byta ganska snart, till en annan då IKEAs gashäll har fem brännare men man får bara plats med 2-3 kastruller/stekpannor. Jag vet inte riktigt vad vitsen är med det.
 
Vi har helst gas och har haft i över 15 år tror jag. Det negativa med gas är ju att det kan ta slut helt plötsligt om man inte har koll eller två flaskor där den säger till när den tar ur nästa.

Det jag har lite problem med är att de allra flesta är ordentligt strypta i Sverige. Vi hade en gammal i sommarstugan i Finland som fasen var som en gasolbrännare för industrin (överdrift).
De nya kan inte mäta sig med dessa gamla, riktigt bra gasspisarna.

Vi kommer att byta ganska snart, till en annan då IKEAs gashäll har fem brännare men man får bara plats med 2-3 kastruller/stekpannor. Jag vet inte riktigt vad vitsen är med det.
Fast det vanliga är ju inte gasflaskor i de program som ts pratar om. Man har gas ur ledning.
 
När jag var ung på 70 talet i Stockholm var det vanligt att bo i lägenhet på rivningskontrakt, det var vanligt med gasspis/ugn. Gissa om jag var glad när jag fick veta att gasräkningen beräknades på boyta o inte förbrukning. Hade en 3a o elen överbelastades ofta. Visserligen hade jag tre kakelugnar, men inte så lätt att få tag på ved utan bil/släp o körkort.
 
Där jag bor är det också absolut vanligast med gas både för värme och spis. Jag gillar det eftersom gasspisar, som många säger, är både lättare, snabbare och billigare. MEN! Så mycket svårare det är att städa eländet! Jag vet inte hur många gånger jag stått och muttrat och önskat mig en slät elspis som man bara drar en trasa över lite snabbt, istället för att först behöva lyfta bort tre ställningar och sedan försöka komma åt i alla vinklar och vrår där Såsfläck X eller Smula Y lyckats hamna. Helst utan att välta av själva plattorna. :meh:
 
Där jag bor är det också absolut vanligast med gas både för värme och spis. Jag gillar det eftersom gasspisar, som många säger, är både lättare, snabbare och billigare. MEN! Så mycket svårare det är att städa eländet! Jag vet inte hur många gånger jag stått och muttrat och önskat mig en slät elspis som man bara drar en trasa över lite snabbt, istället för att först behöva lyfta bort tre ställningar och sedan försöka komma åt i alla vinklar och vrår där Såsfläck X eller Smula Y lyckats hamna. Helst utan att välta av själva plattorna. :meh:
Finns nästintill städfria modeller, men de är dyra.
 
När jag var ung på 70 talet i Stockholm var det vanligt att bo i lägenhet på rivningskontrakt, det var vanligt med gasspis/ugn. Gissa om jag var glad när jag fick veta att gasräkningen beräknades på boyta o inte förbrukning. Hade en 3a o elen överbelastades ofta. Visserligen hade jag tre kakelugnar, men inte så lätt att få tag på ved utan bil/släp o körkort.
Jag hade gasspis i Sthlm innan renoveringen som gjordes 2005, sen fick jag en vanlig elektrisk spis. :(
 
Kolla på dom dyra Tyska märkena. Jag skrev fel, inte städfria utan lättstädade.

Jag har en som ar "mycket lattstadad" ... och jamfort med en induction hall dar nagot brannt fast ar den kanske det. Till skillad fran nar man smulat ner en induction hall och bara borstar av det ar det fortfarande ett himla meck att fa bort nagra fa smulor fran gasspisen. :cautious:
 

Liknande trådar

Hemmet Funderar på att flytta. En hel del lägenheter här har gasspis och jag har aldrig använt en sån, tycker dessutom det verkar obehagligt...
2
Svar
34
· Visningar
2 305
Senast: tanten
·
Hemmet Jag har sett de hittills sända programmen om "Den svenska konsten att döstäda". Jag tycker att de är lite svamliga faktiskt (även om...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
866
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp