Gåstol, erfarenheter, råd?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Nån som använt gåstol till sina barn? Jag har bara erfarenhet av en kompis som haft en sån till sin ena tjej och hon är nöjd med den, men jag har hört både positiva och negativa saker OM dem, så jag vill gärna ha era synpunkter. Och när kan man om man vill använda en låta barnet göra det?
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

hade det till min äldsta dotter. Hon älskade sin stol. Tyvärr gjorde väl inte våra knäveck och möbler det....... full fart gick det. Hon lärde sig inte gå tidigare eller senare än sina andra syskon som inte hade en gåstol.
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Hallå! Jag har inte använt gåstol till min dotter. Jag tror på tanken att barn behöver få lära sig saker i sin egen takt - att lära sig lära är bland det viktigaste för ett barn. Hoppar man över ett steg i detta tror jag på att detta kan innebära att barnet får svårare att lära sig nya saker senare i livet. Jag tror även att det är viktigt för den motoriska utvecklingen att barnet får sitta-krypa-stå-gå i sin egen takt. Lycka till! Mayara
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Hur menar du "får lära sig i sin egen takt"? Barnen lär sig väl inte gå tidigare (eller tvingas) för att de har en gåstol?

Jag ser det som en babysitter som rör på sig. Min son var oerhört frustrerad över att inte kunna krypa när han låg på golvet. Jag hade fått stå ut med gallskrik, eller bära runt på honom (som faktiskt många mammor gör, ständigt bär runt på sina barn). Nu fick han sitta i sin gåstol kanske 1 timme om dagen, kanske 15 min i sträck och hade jätteskoj! Givetvis måste barnen även krypträna, givetvis kan inte barnet sitta i gåstolen dygnet runt.

Så vad menar du med "Hoppar man över ett steg i detta tror jag på att detta kan innebära att barnet får svårare att lära sig nya saker senare i livet."

Vilket steg hoppar man över om barmet sitter i gåstol? Min son lärde sig krypa vid 8 1/2 månader och gå vid 13.
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Det jag menar är att alla erfarenheter ett barn gör bidrar till att de lär sig lära sig saker; genom att utforka världen på sitt eget sätt utifrån sina egna förutsättningar lägger de grunden till nästa steg i utvecklingen.

Jag har inte hävdat att barn lär sig gå varken tidigare/senare i gåstol, det är inte det det handlar om, men stolen är väl ändå ett hjälpmedel för att hjälpa barn som inte kan gå till att kunna gå, eller hur? Det behöver inte innebära att ett visst steg hoppas över, men jag tror att många nyttiga träningspass för hjärnan skippas om man sätter ett barn i en gåstol. Det är bland annat under dessa "träningspass" som de lär sig hur man lär in nya saker. Detta har de senare nytta av när de skall lära sig nya motoriska färdigheter, och även senare att läsa och skriva. /Mayara
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Jag har inte använt gåstol alls. Tror inte på det. Vår dotter började gå vid 12-månder. Hon hoppade över krypningen och hasade sig fram tills hon började gå. Sen när hon lärt sig att gå, började hon krypa ibland.
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Har haft gåstol till båda mina barn, de älskade att fara omkring med den. Flickan gick vid 13 mån, och pojken vid 8½ mån. Tror inte att man hoppar över någon del i utvecklingen genom att låta dem använda gåstol. Det är ju självklart att vi som föräldrar låter dem vara på golvet ibland också. ;)
Däremot en stor nackdel: Dom når alldeles för mycket och blir alldeles för snabba. SUCK :crazy:
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Jag tror att barnen säkert tyckera att de är jättekul, men jag skulle inte drömma om att sätta mina barn i en sådan. De kan få upp sån fart i den att de kan skada sig själva om de kör in inågot. De har ju int esärskilt god styrsel i nacken t.ex... Och det har hänt en del olyckor där såna ramlat ner för trappor också...

Jag håller på att leta reda på en länk till Råd och Röns hemsida där de skriver en del om nytta och risker med diverse barnredskap... Återkommer om jag hittar det (min gamla länk funkade int eså jag får leta mig fram)
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Herregud, man har väl ändå inte en gåstol i närheten av en trappa?! Jag ser inte en gåstol som en onödig grej, tvärtom är den väldigt bra om barnet vill sitta i den. Det handlar inte egentligen om att barnet i första hand ska lära sig gå utan vi använde den för att barnet ville komma upp från golvet och ta sig runt lite. Och så var det kul med alla leksakerna. En babysitter är väl lika illa som en gåstol? Man sätter ju inte barnet där på morgonen och sedan låter det sitta där hela dagen. De får ju vara på golvet och leka också.
Allt ska användas med måtta. Och det finns nbackdelar med det mesta.
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Enya skrev:
Herregud, man har väl ändå inte en gåstol i närheten av en trappa?! .

Tydligen finns det massor av föräldrar som har det, mend tanke på alla olyckor...
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Ingen gåstol här. Ingen hoppgunga, babysitter eller Bumbostol heller för den delen. Jag är mer inne på Mayaras linje, att det är bra för dem att utvecklas i sin egen takt, både mentalt och kroppsligt.

Viktor sitter i vår bärsjal och hänger med oss i våra dagliga bestyr, eller sitter/ligger i knät eller ligger på golvet på en filt. En del barn är otåligare än andra med motoriska färdigheter och blir arga för att de inte kan, men den här perioden är ofta väldigt kort om de får chansen att klara det själva. Givetvis ska man inte låta dem gallskrika men lite kan de ju få jobba för färdigheterna. Jag tror inte att det är bra för dem att göra en massa saker de inte är redo för. Risken för överstimulering är stor när de är små. Men så är ju jag lite fässig också :D
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Man borde införa licens att ha barn och sådana föräldrar hade inte blivit godkända!
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

En vän till mig är barnsjukgymnast. Enl. henne skal man inte tro att en gåstol utvecklat ngn bättre motorik snarare tvärtom. Ett betydligt bättre hjälpmedel är hoppgungan som sätts fast i tex en dörröpning. Men som tvillingmamma kan jag säga att jag använde gåstol också. Och det helt utan att skämmas! Men som allting annat i livet, lagom är bäst och var försiktig! Det har hänt olyckor med trappor o dyl. En annan reflektion; det finns minst lika många åsikter om hur man skall "hantera"/leva med barn som det finns föräldrar. Varför blir det så lätt pekpinnar och fördömanden?
/Maverick
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

maverick skrev:
Varför blir det så lätt pekpinnar och fördömanden?

Menar du att det varit det i den här tråden, eller bara rent generellt när det gäller föräldraskap?
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Precis!

Och jag satte iallafall inte mitt barn i läragåstolen för att han skulle lära sig gå, namnet är missvisande. De är ju precis som du skriver, ett komplement till babysitern. Jag tror inte det påverkar utvecklingen varken framåt eller bakåt.

Förövrigt har det hänt otäcka olyckor med babysitters också! Föräldrar har satt dom på bordet, barnet fått den i gungning, och de har tippat av! Jag anser att när föräldrar uppenbart använder hjälpmedlen fel, ska man kanske inte skylla på hjälpmedlen, utan föräldrarna?

Däremot tror jag att barnen kan få upp en farlig fart i läragåstolen, om de har tillgång till öppna ytor, sen krascha in i en vägg och få skador på nacke. Vårt hus är extremt litet, och det fanns inte en chans att få upp fart, för man bumpar in i saker helatiden.

Man får använda saker med sunt förnuft helt enkelt.
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Fast jag förstår inte hur du tänker. Om ett barn sitter i en gåstol hela dagen-ja då skippas många möjligheter till utveckling. Samma sak med om de hänger i en bärsjal hela dagen, ligger i spjälsängen hela dagen, sitter i babysittern hela dagen.

Min son var som sagt ganska frustrerad över att inte kunna krypa, eller gå, med ett ständing gnäll om han inte underhölls. Satte jag honom i gåstolen kunde jag laga mat, eller diska undan, för att sedan ha tid med honom igen. Han fick massor av träning på att krypa och gå, man kan säga att jag hade honom i gåstolen istället för bärsjal eller liknande, det hatade han verkligen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

För 10 år sen sa man att barnen blev hjulbenta av gåstolar, men det tror jag bara är bull-shit.

Vi hade ingen, jag är lite emot "fusk" - han fick lära sej att ta sej fram ändå.... :devil:
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Jamen-arghhhh, vaddå FUSK? Vem har påstått att man lär sig gå i en gåstol?
Det är ett komplement till babysitter och liknade, en käck förvaring bara.
Som att säge "mitt barn fick inte sitta i en babysitter, h*n lärde sig sitta ändå, jag är emot fusk"......
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

;) Det var en lite tillspetsad formulering, men gåvagn kändes bättre helt enkelt....mer naturligt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 918
Senast: Amha
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 034
Senast: Humla
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
979
Senast: Praefatio
·
  • Omröstning
Fordon Jag har ärvt en halv Toyota Auris Diesel mildhybrid, automat årsmodell 2013. Miltalet 2021 var 3500 ungefär och sedan dess är det oklart...
2
Svar
20
· Visningar
1 523
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp