Fiddeli

Trådstartare
Hej!
Jag ger mitt sto Gastrofor från Homeopathuset eftersom hon har känslig mage och haft kolikkänning några gånger.
Min fundering är hur länge man ska ge hästen Gastrofor? Jag har ju en hel hink som troligtvis kommer räcka ett år (eller två :)).
Någon som vet?
(Har googlat lite men hittar inget svar så jag lägger ner netsearchen)
 
Homeopathuset har denna text på sin sida, enligt det så borde man ge hela tiden för att t ex understödja matsmältningen. Om hon då har känslig mage kan det vara bra. Samt om hon äter hösilage.

"När är det lämpligt att utfodra hästen med Gastrofor?
  • vid foderbyte
  • när hästen går ut på bete eller kommer in från bete
  • när hästen har dålig aptit
  • när hästen har lågt Hb-värde
  • när hästen har fått diagnosen magsår eller magkatarr
  • när du vill understödja hästens matsmältning
  • när hästen utfodras med pelleterat och/eller upphettat foder
  • när hästen utfodras med hösilage/ensilage"
 
Hej!
Jag ger mitt sto Gastrofor från Homeopathuset eftersom hon har känslig mage och haft kolikkänning några gånger.
Min fundering är hur länge man ska ge hästen Gastrofor?

Du bör genast sluta att ge den här produkten eftersom den förmodligen är skadlig för din häst. Den här produkten är för det första inte avsedd att användas mot “kolikkänning” i grovtarmen. Den här produkten är avsedd att användas mot magsår i magsäcken vilket är något helt annat. Läs informationen på deras hemsida.

Vad innehåller produkten? Hittar bara en uppgift att den innehåller 1 mg/kg av några vitaminer vilket är som en piss i havet, dvs. en så liten mängd vitaminer att de inte har någon som helst effekt. Övriga produkter från detta företag innehåller mest laktos, dvs. mjölkpulver. Hästar är laktosintoleranta vilket innebär att laktos skapar exakt de problem du vill undvika, dvs. störningar i hästens grovtarm i form av kolik och/eller diarré.

Det finns ingen anledning att tro att den här produkten skulle hjälpa mot magsår i magsäcken heller. Homeopatprodukter är helt verkningslösa och att betrakta som ren lurendrejeri. Att de i vissa enstaka fall kan ha någon effekt på människor beror på placeboeffekten. Men placeboeffekten fungerar inte på hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
683
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Murray
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 689
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp