Gastropi- hur viktigt?

Ray

Trådstartare
Hur viktigt tycker du det är att göra en undersökning med gastropi vid misstanke om magsår?
Kan ni tänka er att medicinera med bara misstanken så att säga?
 
Med tanke på hur mycket magsårsmedicin kostar så skulle jag definitivt göra en gastroskopi först för att se om det ens finns något.
Min häst konstaterades ha magsår med gastroskopi 20/10, medicinerades i 6 veckor med gastrogard som kostar ca 1000 kr i veckan.
Ny gastro i måndags, inte läkt alls så ska få ny medicinering som man ger som spruta i halsmuskeln.

Kostnad för 2 gastroskopier = 7000 kr
medicin hittills = 6000 kr
nya medicinen = 16000 kr!!!!!!!!

Hade hon inte haft magsår så hade det kostat mig 3500 kr för första gastroskopin.

Finns väl ingen veterinär som skriver ut medicin utan gastroskopi?
Dessutom är det ju lite olika mediciner beroende på vart magsåret sitter och det kan ju vara bra att hästen får rätt medicin.
 
Med tanke på hur mycket magsårsmedicin kostar så skulle jag definitivt göra en gastroskopi först för att se om det ens finns något.
Min häst konstaterades ha magsår med gastroskopi 20/10, medicinerades i 6 veckor med gastrogard som kostar ca 1000 kr i veckan.
Ny gastro i måndags, inte läkt alls så ska få ny medicinering som man ger som spruta i halsmuskeln.

Kostnad för 2 gastroskopier = 7000 kr
medicin hittills = 6000 kr
nya medicinen = 16000 kr!!!!!!!!

Hade hon inte haft magsår så hade det kostat mig 3500 kr för första gastroskopin.

Finns väl ingen veterinär som skriver ut medicin utan gastroskopi?
Dessutom är det ju lite olika mediciner beroende på vart magsåret sitter och det kan ju vara bra att hästen får rätt medicin.
Köper man omeprazol för människor så kostar det inte alls mycket. Tror jag betalade 1500 för behandlingen sist. Det finns receptfritt.
 
Med tanke på hur mycket magsårsmedicin kostar så skulle jag definitivt göra en gastroskopi först för att se om det ens finns något.
Min häst konstaterades ha magsår med gastroskopi 20/10, medicinerades i 6 veckor med gastrogard som kostar ca 1000 kr i veckan.
Ny gastro i måndags, inte läkt alls så ska få ny medicinering som man ger som spruta i halsmuskeln.

Kostnad för 2 gastroskopier = 7000 kr
medicin hittills = 6000 kr
nya medicinen = 16000 kr!!!!!!!!

Hade hon inte haft magsår så hade det kostat mig 3500 kr för första gastroskopin.

Finns väl ingen veterinär som skriver ut medicin utan gastroskopi?
Dessutom är det ju lite olika mediciner beroende på vart magsåret sitter och det kan ju vara bra att hästen får rätt medicin.
Man absolut få en kur utan gastropi och få ersatt av försäkringen också. Men ändå dyrt- särskilt om det är så långa kurer som du beskriver.
Jag fick för 28 dagar.
 
Det är alltså samma sak så den biten spelar ingen större roll. Förutom att det är lite mer meck med tabletter än pasta såklart.
Fast det där kan ju inte stämma. Om det var exakt samma sak skulle ju inte veterinärerna skriva ut gastro gard utan istället be en köpa vanligt omeprazol för människor. Veterinären tjänar ju liksom inget på att skriva ut en dyr medicin om man kan köpa något annat.
 
T ex Gastogard är buffrad för att tåla magsyran - det är inte Omeprazol för människor.
Enligt denna så funkar det iaf, jag har förvisso inte dubbelkollat grundkällan, men har svårt att se att den skulle gå igenom publicering om det inte stämde.
https://stud.epsilon.slu.se/7871/11/bogren_l_150424.pdf Faktiskt så har det tillomed bättre effekt, så man kan sänka dosen.
Fast det där kan ju inte stämma. Om det var exakt samma sak skulle ju inte veterinärerna skriva ut gastro gard utan istället be en köpa vanligt omeprazol för människor. Veterinären tjänar ju liksom inget på att skriva ut en dyr medicin om man kan köpa något annat.
Kan inte stämma?
Förlåt, men jag har lite svårt att inte skratta. Hade världen varit så enkel så hade det ju varit underbart. Men tyvärr så är världen mer komplicerad än så.

Jag vet att det stämmer. Det är bara att läsa innantill i fass. Omeprazol är omeprazol. Det är ingen skillnad på omeprazol oavsett vem som ska ha den. Sen kan det såklart skilja på olika hjälpämnen, beredningsform osv. Men omeprazol är omeprazol.

Att din veterinär inte rekommenderar det säger inte så mycket. Min veterinär skrev tillomed ut tabletter till folk till min häst eftersom hon ansåg att det var så hiskeligt dyrt till hästar bara för att de kunde ta betalt.
 
Veterinärer FÅR bara skriva ut humanläkemedel om det inte finns något lämpligt preparat registrerat för djur (kaskadprincipen). Är läkemedlet godkänt för djurslaget är det dessutom läkemedelsbolaget som ansvarar för att läkemedel och dos är säkert och effektivt, annars är det den enskilda veterinärens ansvar.

Ang frågan i TS tycker jag att det beror på. Det är ju alltid bäst att veta vad man behandlar och kunna följa upp resultatet, men gör sannolikt inte någon större skada (annat än plånboken) att råka behandla i onödan. Har man magsårsmisstanke på en svårlastad häst och långt till veterinär med möjlighet till gastroskopi kan det vara rimligt att provbehandla.
 
Hur viktigt tycker du det är att göra en undersökning med gastropi vid misstanke om magsår?
Kan ni tänka er att medicinera med bara misstanken så att säga?
Jag har gjort det, på en häst som fick oförklarliha koliksymtom i samband med stress. Och fick en helt annan häst som började dricka inomhus, slutade tjura vid fodring etc.
Att vi inte gjorde gastroskopi var mest för att det var en väldigt känslig dam, och vi ville inte utsätta henne för svälten inför om det gick att undvika.
 
Jag har gjort det, på en häst som fick oförklarliha koliksymtom i samband med stress. Och fick en helt annan häst som började dricka inomhus, slutade tjura vid fodring etc.
Att vi inte gjorde gastroskopi var mest för att det var en väldigt känslig dam, och vi ville inte utsätta henne för svälten inför om det gick att undvika.
Lite min tvekan just nu också.
 
Enligt denna så funkar det iaf, jag har förvisso inte dubbelkollat grundkällan, men har svårt att se att den skulle gå igenom publicering om det inte stämde.
https://stud.epsilon.slu.se/7871/11/bogren_l_150424.pdf Faktiskt så har det tillomed bättre effekt, så man kan sänka dosen.
Såhär står det i studien:
Enterogranulat Det har även utförts studier på omeprazol som är täckt av ett skydd i form av eneterogranulat i en oral pasta där det har visat sig lika effektivt att behandla med 1 mg/kg av ett enterogranulat som med GastroGard 4 mg/kg (Birkmann et al., 2014). En ökad biotillgänglighet eftersträvas med denna beredningsform för att därmed kunna använda en lägre dos med likvärdig effekt (Sykes et al., 2014d). Det verkar även vara viktigt vilket transportmedium som används eftersom enterogranulat har gett bättre effekt vid administrering i en alkalisk pasta än i en surare suspension (Nieto et al., 2002).
Det omeprazol du köper på apoteket är enterogranulat i enterokapslar, inte pasta, alltså är omeprazol från apoteket inte samma slutprodukt som den man menar här.Av den sista meningen framgår det att just pastan, och det pH den håller, är viktigt för att få en god effekt. Med andra ord går det inte utifrån denna utvärdering att dra några slutsatser om det är effektivt med administration av enterogranulat i vatten eller i foder, eller hur man nu får i hästen det.
 
Såhär står det i studien:

Det omeprazol du köper på apoteket är enterogranulat i enterokapslar, inte pasta, alltså är omeprazol från apoteket inte samma slutprodukt som den man menar här.Av den sista meningen framgår det att just pastan, och det pH den håller, är viktigt för att få en god effekt. Med andra ord går det inte utifrån denna utvärdering att dra några slutsatser om det är effektivt med administration av enterogranulat i vatten eller i foder, eller hur man nu får i hästen det.
Precis det jag menar med det jag skrivit tidigare. Omeprazol till människa kommer i kapslar av en anledning - för att skyddas mot magsyran. Tar man ut den från kapslarna försvinner det skyddet och att ge i kapslar till häst funkar knappast för det är för stor risk att de tuggar sönder dem. Därför vill man ge pastan, som är gjord för häst, eftersom den är buffrad för att tåla magsyran.
 
Precis det jag menar med det jag skrivit tidigare. Omeprazol till människa kommer i kapslar av en anledning - för att skyddas mot magsyran. Tar man ut den från kapslarna försvinner det skyddet och att ge i kapslar till häst funkar knappast för det är för stor risk att de tuggar sönder dem. Därför vill man ge pastan, som är gjord för häst, eftersom den är buffrad för att tåla magsyran.

Oavsett så har jag ju provat - och vet att det fungerar av den anledningen.
 
Precis det jag menar med det jag skrivit tidigare. Omeprazol till människa kommer i kapslar av en anledning - för att skyddas mot magsyran. Tar man ut den från kapslarna försvinner det skyddet och att ge i kapslar till häst funkar knappast för det är för stor risk att de tuggar sönder dem. Därför vill man ge pastan, som är gjord för häst, eftersom den är buffrad för att tåla magsyran.
Tydligen är själva granulaten buffrade för att tåla en människas magsyra, men eftersom transportmediumet verkar vara viktigt under administration till häst så kan det ju vara minst sagt svårt att uppskatta verkningsgraden av att ge endast granulat, tänker jag.
 
Tydligen är själva granulaten buffrade för att tåla en människas magsyra, men eftersom transportmediumet verkar vara viktigt under administration till häst så kan det ju vara minst sagt svårt att uppskatta verkningsgraden av att ge endast granulat, tänker jag.
Absolut. Men eftersom det är forskat på att det inte är farligt att ge för hög dos, och enda minuset med för låg dos är bristande effekt så känns det inte speciellt riskfyllt. Sen har jag svårt att se att kapslarna skulle klara magsyra. De klarar inte ens saliv utan smälter VÄLDIGT fort.

Man märker effekt otroligt fort om omeprazolen fungerar. Jag märkte lite skillnad efter 2 dagar, efter 3 dagar hade jag en ny häst typ.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Vid misstanke om brott är det alltid viktigt att låta polisen utreda”, säger Johan Fyrberg, generalsekreterare för Svenska...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I en granskning gjord av Aftonbladet vittnar flera personer om att svensk elitryttare misshandlat hästar. Nu har Svenska...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: Murray
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 528
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp