Gastroskopi - fågor

MonteRose

Trådstartare
Har fått tid till gastroskopi. Kl 15. Ska vara fastande i 6 timmar och får inte äta förrns bedövningen släppt efteråt, vilket kan ta nån timme. Hur klarar man detta?

Hur stor mes är man om man måste få lugnande?
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Man är absolut ingen mes om man vill ha lugnande vid en gastroskopi. Jag är alltid sådär tuff, dumdristigt tuff, och tyckte att jag inte behöver något lugnande. Ska jag göra en gastroskopi igen får de söva mig! Ta lugnande.

Jag lovar att du inte vill varken äta eller dricka någonting innan för när slangen åker ner i halsen.....ja.....man spyr rätt bra ändå liksom.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Ta lugnande om du får, det är klart du ska ha det om du behöver det! Sjukvårdsbehandlingar är inga tuffhetstävlingar ;)

Angående fasta så tycker i alla fall inte jag att det är något problem när man vet att man inte får äta. Jag opererades för en vecka sedan och fastade drygt 20 timmar i samband med det (åt kvällen innan vid 21, förbud att äta från 24, opererades kl 12 och först vid 17-tiden kände jag aptit igen).
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Tack för era svar!

Har aldrig fastat så länge. Förutom över natten. Brukar få förskräckligt ont i magen om jag inte äter var 4:e timme. Hjälper det om jag äter en dunderfrukost?

Förhoppningsvis kan en kompis köra mig och bilen hem efteråt.

Kräka rätt ut? Då vill jag nog helst vara lite lummig.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Jag kommer inte ihåg hur det är, får man dricka klara vätskor? I sådan fall finns det klar näringsdryck på apoteket man kan dricka som gör att det känns lite bättre.
Ta lugnande, och se till att få skjuts alternativt ta en taxi, men det är rätt skönt att ha någon med sig!

Jag har gjort tre stycken nu under mindre än ett år och blev sövd två gånger... :angel: Jag har även gjort lite olika röntgen så jag kommer inte ihåg hur reglerna var för vilken undersökning. ;)
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Jag var sovd och hade inte ens ont i halsen efterat. Att fasta var inte nagot problem for mig heller ...
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Be om lugnande, undersökningen är inte den trevligaste i världshistorien, och varför ska du riskera må dåligt i onödan? Men se till att ha skjuts hem ordnad.
Skulle inte rekommendera att du förkortar fastan, risken är att du kräks och får ner det i lungorna. Testat ta Link, Rennie, Omeprazol eller liknande tabletter tidigare? Någon av dem kanske skulle hjälpa mot det magonda. En sån tablett kan du ta framtill 2 timmar innan undersökningen
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Jag önskar att jag hade bett om både lugnande och bedövning. Jag körde utan någonting och det är inget jag någonsin gör om.
Ska det göras igen så kommer jag be om att få sövas. Hade jag fått bedövning och lugnade första gången så hade upplevelsen nog inte varit lika illa och därmed kanske jag inte hade tänkt att jag måste sövas om det krävs en undersökning igen.

Mina råd är att ta det lugnt. Andas!
Tänk på något trevligt.
Du kommer troligtvis få igång kräkreflexen och det är inte roligt men det går över.
Vad det gäller att ha slangen nere i magen så kändes det ingenting.
Och halsen var något öm efteråt men det gick över snabbt och jag kunde äta nästan direkt efteråt.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Jag fick lugnande, men inte bedövning.

Trevligt är det inte, men fördelen med lugnande åtminstone för mig är att jag inte minns jättemycket av det - inte i detalj åtminstone. Det minskar ju "traumat" en hel del faktiskt.

Ska jag göra om det kommer jag definitivt att be om lugnande igen. Jag känner inte att jag behöver sövas.
Ond hals fick jag definitivt, gjorde gastroskopin förra onsdagen och det har inte gått över än. Har väl fått nåt virus i "skrapet" eller nåt...
 
Senast ändrad:
Sv: Gastroskopi - fågor

Skulle inte rekommendera att du förkortar fastan, risken är att du kräks och får ner det i lungorna. Testat ta Link, Rennie, Omeprazol eller liknande tabletter tidigare? Någon av dem kanske skulle hjälpa mot det magonda. En sån tablett kan du ta framtill 2 timmar innan undersökningen

Jag skulle helst inte ta Omeprazol på en hel vecka före undersökningen, och fick inte ta någon medicin eller vätska alls under fastan (som för min del blev närmare 12 timmar) men det är kanske olika för alla?
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Mes?
Varför göra det onödigt jobbigt för sig?
När jag gjorde gastroskopi hade jag försäkrat mig om att få lugnande i förtid, bedövning och någon att hålla i handen :D
Det gick smidigt, obehagligt så klart men inte alls så farligt som jag trodde, och precis som för Poxz så minns jag inte heller speciellt mycket, bitringen och känningar i halsen ett tag efteråt, men inte annars.

Och nu borde din undersökning vara klar, så hur gick det för dig? :)
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Tack för era svar!

Har aldrig fastat så länge. Förutom över natten. Brukar få förskräckligt ont i magen om jag inte äter var 4:e timme. Hjälper det om jag äter en dunderfrukost?

Förhoppningsvis kan en kompis köra mig och bilen hem efteråt.

Kräka rätt ut? Då vill jag nog helst vara lite lummig.

Alltså kräks rätt ut gör du ju inte eftersom inget kommer upp. Men slangen ligger hela tiden och irriterar kräkreflexen så man hulkar ju många gånger, och då är man glad att man fastat så att inget kan komma upp.

Ta lugnande, det gör att du håller dig lugn och kan andas lugnt genom näsan för att minska kräkreflexen
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Jag skulle helst inte ta Omeprazol på en hel vecka före undersökningen, och fick inte ta någon medicin eller vätska alls under fastan (som för min del blev närmare 12 timmar) men det är kanske olika för alla?

Ah, jag är för van vid IVA-gastroskopierna (där vi letar aktiva blödningar... :) ), klart man inte ska ta Omeprazol om man ska kollas för magsår, my bad.
Det där med fasta är ett omdiskuterat område. Som narkosläkare accepterar jag en del vätskor och preparat fram till 2 timmar innan vad det nu är som ska göras, och de endoskopister jag samarbetat med har inte motsatt sig de ordinationer jag givit. Men jag blir å andra sidan bara inblandad i special-fall. Kan dock inte se något som helst bekymmer med att ta en Link mer än två timmar innan undersökning. Fasteråden som ges är inte huggna i sten, utan faktiskt rättså flexibla om det behövs för situationen. (Och råden är i princip desamma oavsett om du ska sövas, gastroskoperas, sederas osv)
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Jag tror inte gastroskopin var idag, med tanke på att hon kl 13.30 frågade om det blev lättare att fasta om hon äter en rejäl frukost.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Tack alla för svar!

Undersökningen är på onsdag, om en vecka.

Jag äter Omeprazol nu men då ska jag alltså hålla upp med den tills efter undersökningen? Stod inget om det i papperna. Eller ska jag ringa i morgon o fråga för säkerhets skull? Detta kommer inte att bli en rolig vecka.

Har en kompis som jobbar på sjukhuset och hon kommer att vara med på undersökningen och förhoppningsvis kan hon även köra mig och bilen hem.

Kom på att på eftermiddagarna klarar jag mig utmärkt utan mat i 6 timmar så det oroar jag mig mindre för nu. Får äta ordentligt på morgonen.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Vad bra att du får göra en gastroskopi :)

Hur stor mes är man om man måste få lugnande?
Du är ingen mes alls om du ber om det! Jag sa lite fint till min läkare att jag var väldigt rädd för att göra min gastroskopi så han gjorde en anteckning om det till gastroläkaren. Väl på plats behövde jag bara säga att jag var väldigt nervös och rädd för att läkaren skulle föreslå att jag skulle bli sövd. Otroligt skönt tyckte jag! Så var ärlig och säg hur du känner så kan ni säkert lösa det på bästa sätt.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Ingen mes alls. Jag gjorde utan nånting alls och det är bland det värsta jag har varit med om nånsin. Fruktansvärt vidrigt. Så jag skulle säja, ta allt du kan få.
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Ingen mes alls. Jag gjorde utan nånting alls och det är bland det värsta jag har varit med om nånsin. Fruktansvärt vidrigt. Så jag skulle säja, ta allt du kan få.

Usch, när jag läser sånt här känns det som om jag nog aldrig någonsin skulle göra en sådan här undersökning! :eek::eek:
 
Sv: Gastroskopi - fågor

Nä det är bara försöka undvika in i det sista.
Fast jag tog som sagt ingenting, inte ens bedövning :crazy: så jag har ingen aning om hur min upplevelse hade varit med lite hjälp.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 012
Senast: Sel
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
12 126
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
10 700
Senast: Lobelia
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 615
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp