Gastroskopi - förberedelser osv

_Taggis_

Trådstartare
Min hund ska på torsdag få genomgå gastroskopi. Både oralt och rektalt. Efter en långdragen problematik från mag- och tarmkanalen och ett par månaders väntan är vi "äntligen" här.
Har fått en lista med förberedelser som ska göras hemma och har beställt hem allt jag behöver ha. Ska bla ge Klyx 4 ggr hemma, ha hunden i svält 2 dygn innan och såklart se till att hon inte får i sig nånting annat under tiden.

Någon som gjort detta? Som kan ge mig lite kraft att ta oss igenom detta. Jag vill bara gråta när jag tänker på det - ja det gör jag också när jag ser på min hund som är ovetandes om vad jag ska tortera henne med kommande dygn :(

Hon har ätit bra sista veckan, till skillnad från månaderna innan. Det är ju förvisso bra i sig, men gör det ju desto värre nu att fasta. Hon får äta Oralade, men inget annat. Jag gav henne en stor portion vanligt foder imorse och en vid 14, sedan får hon inte äta förrän efter gastrot på tors.
Ska ge Klyx ikväll. Jag trodde ju i min enfald att det handlade om en pipett typ Microlax. Sen insåg jag att jag ska alltså på nåt vis lyckas få i hunden 120 ml rektalt. Grattis. Ensam är jag naturligtvis också. Och imorgon ska detta göras morgon + kväll och på torsdag på morgonen. Om min hund fortfarande vill leva med mig efteråt får jag ju vara glad...

Vad kan jag tex vänta mig av Klyx? Har de diarré länge efteråt?
Hur brukar de må efter gastrot? Tar det lång tid innan de är återställda?

Har såklart ställt alla dessa frågor till veterinären, men dels jobbar jag natt (kan inte kommunivcera på dagtid och få svar direkt) och sedan vill jag gärna ta del av lite mer personliga erfarenheter...
 
Senast ändrad:
Min hund ska på torsdag få genomgå gastroskopi. Både oralt och rektalt. Efter en långdragen problematik från mag- och tarmkanalen och ett par månaders väntan är vi "äntligen" här.
Har fått en lista med förberedelser som ska göras hemma och har beställt hem allt jag behöver ha. Ska bla ge Klyx 4 ggr hemma, ha hunden i svält 2 dygn innan och såklart se till att hon inte får i sig nånting annat under tiden.

Någon som gjort detta? Som kan ge mig lite kraft att ta oss igenom detta. Jag vill bara gråta när jag tänker på det - ja det gör jag också när jag ser på min hund som är ovetandes om vad jag ska tortera henne med kommande dygn :(

Hon har ätit bra sista veckan, till skillnad från månaderna innan. Det är ju förvisso bra i sig, men gör det ju desto värre nu att fasta. Hon får äta Oralade, men inget annat. Jag gav henne en stor portion vanligt foder imorse och en vid 14, sedan får hon inte äta förrän efter gastrot på tors.
Ska ge Klyx ikväll. Jag trodde ju i min enfald att det handlade om en pipett typ Microlax. Sen insåg jag att jag ska alltså på nåt vis lyckas få i hunden 120 ml rektalt. Grattis. Ensam är jag naturligtvis också. Och imorgon ska detta göras morgon + kväll och på torsdag på morgonen. Om min hund fortfarande vill leva med mig efteråt får jag ju vara glad...

Vad kan jag tex vänta mig av Klyx? Har de diarré länge efteråt?
Hur brukar de må efter gastrot? Tar det lång tid innan de är återställda?

Har såklart ställt alla dessa frågor till veterinären, men dels jobbar jag natt (kan inte kommunivcera på dagtid och få svar direkt) och sedan vill jag gärna ta del av lite mer personliga erfarenheter...

För det första - andas! Hunden kommer få i sig det den behöver kommande dygn i och med Oralade. Även om mättnadskänslan kanske inte riktigt är samma klarar hundkroppen av två dygn utan fast föda galant.
Vad gäller klyx så tipsar jag dig om att använda mycket glidslem eller glidmedel på pipen och analen för att lättare kunna föra in pipen. Tänk att den ändå är betydligt mindre än en bajskorv och det brukar gå väldigt bra. Men var gärna utomhus, då de flesta har avföring nästan direkt efteråt. Så passa på att ge henne det innan ni går en promenad så hinner hon få ur sig allt. Du kan ställa henne mellan dina ben med rumpan vänd åt ditt håll och klämma fast henne lite om hon sprattlar när du ger henne. Du kan också stå så att hon har huvudet mot något hörn utomhus.
Klyx brukar inte ge diarré någon längre tid men hjälper tarmen att tömma sig på innehåll dvs det verkar snabbt men inte under lång tid. Tarmen töms och sen är det bra med det typ.

Efter själva undersökningen kan hunden vara påverkad efter narkosen några timmar efteråt men annars är det inget speciellt. De får äta så fort de är tillräckligt vakna och det gör inte direkt ont själva ingreppet.
 
@Malibu_Stacy Tack för ditt lugnande svar :heart

Jag oroar mig mest för att hon haft kräkningar på tom mage, varpå jag innan haft direktiv att tvångsmata henne om hon inte kommer igång själv. Jag tänker då att fasta 2 dygn kan starta en ond spiral...
Hon äter normalt inte saker är vi är ute och går, men ikväll har jag fått slita bort henne flera ggr från saker hon tänkt sätta i sig. Hon är dödshungrig, och då har hon bara varit utan mat i 8 tim. Normalt sett äter hon 3-4 ggr/dag pga magen. Kommer bli långa dagar detta om hungern inte avtar.

Tackolov så gillade hon Oralade, så jag ställde en skål med det framför henne när jag gav klyxet. Det gick mkt över förväntan. Hon har en hel del issues med hantering pga alla tråkigheter vi ägnat oss åt sista halvåret, så jag väntade mig cirkus. Är lugnare nu efter att detta faktiskt gick bra :)
Vi var ute 1 timme innan så jag tänkte att hon skulle hinna bajsa tomt. Sedan gick jag 40 min med henne efter klyxet så det skulle bli tomt innan jobbet. Verkar ha gått bra. Nu är hon mest lessen för att hon är hungrig...:cry::heart

Skönt att höra att de inte blir så medtagna efteråt.
 
@Malibu_Stacy Tack för ditt lugnande svar :heart

Jag oroar mig mest för att hon haft kräkningar på tom mage, varpå jag innan haft direktiv att tvångsmata henne om hon inte kommer igång själv. Jag tänker då att fasta 2 dygn kan starta en ond spiral...
Hon äter normalt inte saker är vi är ute och går, men ikväll har jag fått slita bort henne flera ggr från saker hon tänkt sätta i sig. Hon är dödshungrig, och då har hon bara varit utan mat i 8 tim. Normalt sett äter hon 3-4 ggr/dag pga magen. Kommer bli långa dagar detta om hungern inte avtar.

Tackolov så gillade hon Oralade, så jag ställde en skål med det framför henne när jag gav klyxet. Det gick mkt över förväntan. Hon har en hel del issues med hantering pga alla tråkigheter vi ägnat oss åt sista halvåret, så jag väntade mig cirkus. Är lugnare nu efter att detta faktiskt gick bra :)
Vi var ute 1 timme innan så jag tänkte att hon skulle hinna bajsa tomt. Sedan gick jag 40 min med henne efter klyxet så det skulle bli tomt innan jobbet. Verkar ha gått bra. Nu är hon mest lessen för att hon är hungrig...:cry::heart

Skönt att höra att de inte blir så medtagna efteråt.
Eftersom hon får Oralade så blir det sällan kräkningar eftersom magen inte är helt tom. De flesta som gör denna undersökning har precis som din hund problem med kräkningar när magen går för tom för länge, och oroar sig precis som du för samma problem. Vilket såklart är förståeligt! Men för de allra flesta går förberedelserna ändå bra :)
Jättebra att du lyckades med klyxen! :)
 
Eftersom hon får Oralade så blir det sällan kräkningar eftersom magen inte är helt tom. De flesta som gör denna undersökning har precis som din hund problem med kräkningar när magen går för tom för länge, och oroar sig precis som du för samma problem. Vilket såklart är förståeligt! Men för de allra flesta går förberedelserna ändå bra :)
Jättebra att du lyckades med klyxen! :)

Skönt att höra. Jag ska strax ta en tur till skogen och ge omgång nr 2 + gå en promenad. Bor mitt i stan och vill ogärna göra det i dagsljus här...ser ju inte så bra ut att inte kunna hålla rent efter sin hund.

Hon känns lite nere. Tror väl jag det :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
947
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp