Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Taxilock

Trådstartare
Såhär är det: min bästa kompis ska skaffa hund vilket jag tycker är jätteroligt. Hon har varit och besökt en kennel och bland annat fått vara med när dom tränar. Hon har även fått träffa mamma och pappa till kullen.
Jag har vid de två tillfällen hon varit hos den här kenneln varit med henne och hälsat på uppfödarna och föräldrarna till kullen.

Och nu har jag själv gått och kärat ned mig i rasen och börjat fundera på om jag kanske också vill ha en flat! Jag har redan en hund sen innan, en DSG. Planen var att min nästa hund skulle bli en kelpie men efter att ha träffat dessa hundar och sett hur jaktträning går till är jag helt sålt! Jag vill också!

Jag ska börja en treårig utbildning nu till hösten så på så vis skulle en valp nog absolut kunna fungera just nu men till saken hör den att jag även känner att som mitt och sambons liv för tillfället ser ut så kan vi inte ha en till hund och framförallt inte en större hund. Jag har många andra intressen utöver hundarna bland annat att resa. Det brukar bli en större resa per år ungefär, då brukar våran hund vara hos mina föräldrar. Dom har en dvärgschnauzer sen tidigare och för dom är det inga större problem att ha två hundar. Mamma kan ta med sig hundarna på jobbet och allt flyter på när våran nuvarande hund är där. Men jag vet att dom inte vill vara hundvakt åt någon större hund, min syster har två lite större hundar som dom inte gärna är hundvakt åt.
Förutom att resa så åker jag mycket snowboard på vintrarna och det brukar bli ngn helgdag varje vecka i stort sett. Även då är hunden hos mina föräldrar. Så jag ser det liksom inte alls funka med mitt nuvarande liv men ändå vill jag.

En annan stor anledning är att sambon verkligen inte vill ha en till hund. Nu låter det kanske som att vår hund aldrig är med oss men så är det verkligen inte. Hon får följa med på det mesta och ibland får vi precis som alla andra hundägare "offra" saker p.g.a det helt enkelt inte går med hunden. Vi är väldigt bortskämda med hundvakt det ska jag inte förneka.

Jag vet inte vad jag vill med tråden egentligen. Känner bara att jag måste skriva av mig. Förnuftet i mig säger att jag ska vänta, jag är relativt ung och kommer hinna ha en flat sen om jag fortfarande vill det om kanske 5-10 år. Men känslan jag har just nu säger köör! För även om jag i slutändan kanske inte skulle bli så fast för jakten som jag tror just nu så kan jag ändå göra allt som jag planerat att göra med min nästa hund med en flat. Jag vet inte om det är så att jag litegrann lurar mig själv också för att jag helt enkelt skulle tycka att det var hur kul som helst att ha en hund ur samma kull som min bästa kompis.

Någon måste ju varit i liknande sits? Delvis ni har hittat en kull ni är intresserade av när ni inte ens ska ha en "ny" hund?
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Jag hade bestämt att jag bara skulle ha en hund i minst ett år efter att den gamle gick bort. Det varade bara ett par månader ;). Jag fick 2 dagars betänketid om jag ville ta över en hund som behövde omplaceras och jag tackade ja. Hur jag ska få tid till allt är lite av en gåta. Pengarna finns inte heller egentligen. Men så tänker jag att det här erbjudandet får jag inte igen. Jag gillar verkligen den här hunden. Och finns det hjärterum så finns det stjärterum. Det andra kommer lösa sig, det är jag helt säker på.

Skillnaden mellan dig och mig är dock att sambon är helt med på noterna. Han tycker också att vi behöver en hund till. Så mitt tips är att du tar med sambon för att "bara titta" på valparna. Det är sällan man åker tomhänt ifrån ett sådant besök ;)
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Well, jag skulle bara ha en hund nu ett tag och för någon dag sedan hämtade jag hem en till :D Det är dock inget jag skulle ha gjort om det inte vore för att jag haft hunden hemma innan, lärt känna henne, börjat älska henne och insett att hon skulle ha det mycket bättre hos mig än hos f.d. matte. Hon hör verkligen hemma här.

Det verkar som om största anledningen till att du inte vill ha en flat är för att dina föräldrar inte vill vara hundvakt åt en stor hund? Är du säker på att de inte vill vara hundvakt åt någon stor hund bara för att de inte vill vakta din systers hundar? Kan det inte vara så att din systers hundar är ouppfostrade eller skälliga och att de därför inte vill vakta dem? (Har ju absolut ingen aning, men vet att tex mina föräldrar inte vill att jag har hund alls OM jag inte har salukis, för salukis är "alltid" tysta och snälla ;) )

Du säger att du tänkt skaffa en kelpie, men din sambo vill inte ha en till hund? Hur ställer han sig till att du planerar kelpie då? Kan det vara så även med sambon att han tycker att det är helt ok om du visar en specifik hund du vill ha så att det inte bara blir "en hund vilken som helst"? Annars är det ju först och främst honom du måste diskutera med. Hundvakt går ofta att lösa ändå, och i värsta fall finns hundpensionat osv. Kostar ju en slant, men det kan absolut vara värt det.
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

cillamuffins:Tiken är inte ens parad än så jag har ju lite tid på mig att sälja in sambon på idén i vilket fall! ;) Men han ser ju det uppenbara problemet att vi vill göra så mycket annat utöver hundaktiviteter och att en till hund kanske skulle innebära att vi blir mer låsta. Innerst inne känns det som att jag vet att han har rätt men just nu känner jag bara att jag vill, vill, vill!

Red_Chili: Kelpien är tänkt att komma om några år och det har sambon sagt att han kan tänka sig men inte en till just nu. Sen är det givetvis inte bara han som bestämmer om en till hund ska komma in i flocken eller ej :) Anledningen till att mina föräldrar inte vill vakta min systers hundar är för att dom är dragiga och båda två reagerar på hundmöten så det ligger en poäng i det du skriver ;) Men jag tror att dom nog är så "rättvisa" med oss syskon att dom inte skulle vakta mina två när dom inte vaktar hennes två s.a.s.
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Det är väl ett större problem att det inte alls verkar passa in i ditt liv snarare än att det är"fel" ras.

Man blir kär och kan inte skaffa alla djur man vill ha, ibland måste förnuftet få styra. Men du kan ju alltid se dig om efter andra hundvakter och diskutera saken ordentligt med sambon.
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Berätta vad det är för kennel och kombination på flatkullen så kan jag nog ge dig tio argument att avstå ;)
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Nej det har du väl helt rätt i egentligen. Problemet ligger väl mest i att det inte är rätt i tiden. Den förnuftiga delen av mig vet ju det innerst inne. Det finns ju inget som säger att bara för att jag avstår nu så måste jag avstå resten av livet.


squarepants: Du har PM ;)
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Valpfeber är tyvärr mycket smittsamt. Det är bara att gratulera. :D
Men som sagt, det sunda förnuftet måste ändå styra beslutet. Det är lätt att dras med. En vän till mig planerade en kull med valpar av en ras som jag inte alls tänkt mig. Ändå blev jag väldigt sugen - innan dom ens var födda. Bestämde mig dock för att titta på kullar av den ras som jag faktiskt tänkt skaffa mig och det slutade med en sån. :) Jag hade dock planerat att skaffa valp innan hon parade sin tik så det var inte pga henne som jag köpte en. Det var ett noga planerat och länge övervägt beslut. Man får inte impulsköpa djur...

En kompis till mig gjorde dock det för snart 1 år sen. Följde med en kompis och tittade på valpar. Kärade ner sig i en, som blev avbokad av köparen nån vecka senare. Hon mailade och frågade om de kunde tänka sig att lämna ut den på foder och i kassan på ICA ringer uppfödaren och säger ja. Hon blev helt paff, det var totalt oväntat, så hon tackade ja i all hast och åkte sen hem till sin sambo och berättade att i övermorgon ska vi hämta en hund. Han visste ingenting, och ville inte ha nån heller. Men det blev som hon sagt och det har dom aldrig ångrat. Så visst kan det bli bra även om man råkar ramla över en hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Håller absolut med om att man inte ska impulsköpa djur! Men tiken har inte ens börjat löpa än så kullen är leveransklar tidigast april nästa år, vilket iofs vissa kanske anser är impulsköpa :) Det är ju även delvis därför jag blir så tveksam, just för att det är så lätt att dras med. Och tanken på att ha en hund ur samma kull som min bästa vän är ju bara jätterolig. Men det är självklart absolut inte anledning nog till att köpa hund! Största anledningen till att jag blev sugen är att jag kände mig helt såld på jakten. Sen betyder det givetvis inte att jag måste skynda och köpa första bästa jakthund ;)

Jag är absolut inte sån som ser djur som slit och släng varor, hos mig kommer dom för att stanna livet ut. Hundarna i vår familj är en del av familjen så att säga :) Men det är ju så lätt att tänka att jag har ju ändå tänkt köpa en till hund lite senare vad gör det för skillnad om det blir några år tidigare.. :angel: Rent generellt vet jag ju att jag skulle fixa det men jag vet inte om jag vill avstå det som jag eventuellt måste avstå för att skaffa en till hund just nu. En del av mig vill det men en annan del vill inte.
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Bara en tanke ang hundvakt. Kanske din kompis kan vara hundvakt, hon som egentligen skulle ha en valp först :D
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Precis vad hon sa när jag berättade att jag själv blivit lite sugen på en hund av samma ras och kull.. :angel: Men det är ju lätt att erbjuda sig men säkert lika lätt att ångra sig när man sen står där med två monster valpar i exakt samma ålder :D
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Jag kan ju berätta min egen historia efter att ha gett TS lite "dåliga nyheter" på PM att det faktiskt var en kanonfin kombination som kompisen ska köpa valp ur ;)

För drygt tre år sedan var jag hos en uppfödare av cocker spaniel och ville köpa valp, tyvärr föll jag inte riktigt för kombinationen så det blev ingen valp då. Strax efter blev jag erbjuden en flatvalp och kunde inte tacka nej. Han utvecklades bra och är idag en underbar hund som jag håller högt. Jag visste att jag vill ha en hund till men inte en flat.

Men så, i vintras pratade jag med cockeruppfödaren igen, hon planerade en kanonparning och jag bokade valp direkt. Tiken gick tom och det blev ingen valp. I våras bytte hon hane och försökte igen, och det tog sig men jag tyckte då att det stämde så himla dåligt i mitt liv, både ekonomiskt och tidsmässigt. Men jag kunde verkligen inte säga nej till kombinationen, bestämde mig för att "det ordnar sig" var mitt motto i livet och nu ligger det en helt underbar liten 9v gammal jaktcockerkille brevid mig i soffan och jag kan inte vara nöjdare :) Så tre år senare och tredje gången gillt fick jag äntligen skaffa min drömvalp av den uppfödaren :love:
 
Sv: Gått och blivit intresserad av en kull av helt fel ras!

Vet precis hur det känns. Jag har för tillfället fått för mig att jag vill ha en till ridgeback. Trots att jag tänker köpa mig en till aussie också. Och det är extremt olämpligt rent praktiskt för oss att ha fyra stora hundar :p

Man vill så himla mycket. Helst skulle jag ju vilja fylla hela huset med hundar. Men någonstans får man dra sin gräns.
Kan ni lösa det på något bra sätt så är det ju bara att satsa. Men annars får man nog tänka att det säkert kommer finnas bra kullar även några år framåt när livet kanske ser lämpligare ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 570
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 705
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 460
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp