Bukefalos 28 år!

gått omkull..

K

Knorran

Idag när jag och min vän kom till sommarhagen för att byta vatten till hästarna så tog det en himla tid för min häst att komma. Jag tänkte inte så mycket på det utan jag fortsatte att fylla vatten i badkaret. Men efter en stund kom hon och stannade bakom ett träd. "Där är du ju varför tog du så lång tid på dig gumman" sa jag och jag och min kompis gick fram till henne för att kolla så hon inte var skadad. Ingen skada. Men när jag tog tag i grimman och skulle leda henne till vattnet så ville hon inte gå.
Hon började hoppa på tre ben och släpa ena frambenet längst backen. Efter en stund så kom vi upp till stallet och inte nog med det när jag tog av henne flughuvan så hade öga blivit upp svullet och det var blodigt. Min lilla Knorran hade gått omkull. Jag ringde till Vet på en gång och hon kom ut och titta på Couronne som hon heter.
Hon var inte svullen i något ben. Vet gav henne cortison och jag fick någon slags tablett som jag ska ge henne imorgon på dagen. Hon ska få stå i tre veckor i en liten sjuk hage. Dessutom sa Vet att jag ska köpa b-vitamin och ta temp på henne varige dag. Vet tror att hon har klämt någon nerv vid bogpartiet eller att någon muskel spökar. Om hon blir bättre ska jag gå ut och gå med henne när hon kan stödja mer på benet. Har någon nått förslag på vad detta kan vara eller har någon varit med om något liknade med sin häst? Kanske några tips till hur jag kan gå till väga för att hjälpa henne så mycket som möjligt!
 
Sv: gått omkull..

Om hästen släpar frambenet hade jag åkt till klinik och röntgat hästen och inte väntat.
Fick hon inget smärtstillande?
Hur var det med ögat?
 
Sv: gått omkull..

Har haft en häst med samma symptom. Den hade en fraktur på armbågsbladet, vilket man måste röntga för kunna upptäcka. Tror hon fick sex veckors boxvila för det, men hon blev helt bra och tävlar idag i medelsvår dressyr och är på väg upp i klasserna.
 
Sv: gått omkull..

Ingen aning hon sa bara det ge henne b-vitamin! :crazy:
tack för svaren får nog ordna så hon kan åka in till kliniken men det jobbiga är att hon inte kan gå upp för någon ramp.
Ögat är mycket bättre tack vare salvan jag fick.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: gått omkull..

Jag skulle följa veterinärens råd. Vila i början, och sen gå korta promenader på jämnt underlag när hon blir bättre. Hellre för lång igångsättning än för kort.

När hon blir ohalt låt en duktig massör alt. kiropraktor kolla på henne. Förmodligen har hon nån spänning i musklerna nu och ev. snedheter.

Blir hon inte bättre åk in på klinik och hältutred och ev. röntga.

Lycka till!

ps. B-vitaminet är förmodligen för magens skull, när det blir en omställning från bete till sjukhage. Dock är jag osäker på dess verkan, personligen är jag mer för betfor och/eller linfrökaka. ds.
 
Sv: gått omkull..

jag hade åkt till klinik och röntgat och ultraljudat för säkerhetsskull...
lycka till!
 
Sv: gått omkull..

När hon blir ohalt låt en duktig massör alt. kiropraktor kolla på henne. Förmodligen har hon nån spänning i musklerna nu och ev. snedheter.

Börja i rätt ordning, även om hästen ser ohalt ut så hade jag inte låtit en kiropraktor knäcka hästen utan en ordentlig koll igen. Från att ha släpat benet till knäckande är ingen bra genväg!
 
Sv: gått omkull..

Jag kommer nog inte låta en kiropraktor knäcka i henne. De är så hårdhänta! Jag låter hellre en ostopat knäcka i henne. Jag ringde till vet och hon vill att jag ska massera hennes ben och bog dagligen. så det får jag börja med.
 
Sv: gått omkull..

Börja i rätt ordning, även om hästen ser ohalt ut så hade jag inte låtit en kiropraktor knäcka hästen utan en ordentlig koll igen. Från att ha släpat benet till knäckande är ingen bra genväg!

Du missuppfattade nog mitt inlägg... ;)
Jag tycker man börjar med några dagars vila. Blir det inte bra åker man in på klinik. Blir det bra kan man låta kiropraktor kolla på hästen. Självklart ska inte en kiropraktor behandla en halt häst!

Jag har tagit exemplet från min egen häst. Hon släpade benet efter vad som förmodligen var en vurpa i hagen. Vet rekommenderar avvakta. Avvaktar 2 dgr, blir mkt bättre. Sätter igång lugnt. Sträcker sig igen, halt igen. Åker in till klinik efter några dagar vila och sjukhage, är ohalt, rek igångsättning. Sätter igång mkt långsamt, hon är "bara" stel, och ska behandlas av massör/kiropraktor imorgon. :)
 
Sv: gått omkull..

om det nu blir så att du tar in henne på klinik så kan du ju kontaka djurambulans om det är orolig att det blir svårt på egenhand.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: mily
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 548
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 448
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 353
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp