Gatuhund/Shelter ( Utbruten tråd)

NotlikeI

Trådstartare
Pga jag var godtrogen och förutsätter att man driver verksamheter enligt det lagar och regler som finns? Jag vet inte om jag skulle kalla det oseriös, men att jag var naiv och gjorde ett känslostyrt beslut säger jag knappast emot. Jag står ju också med konsekvenserna av det och tar mitt ansvar som djurägare och låter hunden få den vård den behöver? Är man verkligen oseriös som hundägare då?
Jag vet att många här inne förespråkar att köpa renrasiga hundar från seriösa uppfödare. Det finns helt klart fördelar med att stötta seriösa uppfödare. Men eftersom jag som person tror på adoption av barn, inte föda upp djur för ekonomisk vinning, inte äter animaliska produkter osv så passar ju omplacering/hjälpa hemlös hund mig bättre. Men självklart skulle jag satt mig in i vad som krävs av en sådan verksamhet och kollat upp den i förväg. Man lär av sina misstag, är inte mer än människa 🤷‍♀️
 
Senast ändrad av en moderator:
Om det inte fanns en marknad för att tjäna pengar på hund”adoptioner” så hade säljaren inte sysslat med det, så köparna påverkar i högsta grad.
I ett längre perspektiv, visst. Men du kan ju vända på det också: fanns inget utbud skulle efterfrågan på sikt försvinna.
För mig är det stor skillnad på någon som systematiskt förmedlar adoptioner mot betalning och en naiv köpare.
 
I ett längre perspektiv, visst. Men du kan ju vända på det också: fanns inget utbud skulle efterfrågan på sikt försvinna.
För mig är det stor skillnad på någon som systematiskt förmedlar adoptioner mot betalning och en naiv köpare.

Hela shelter-marknaden är ju bygger på att köparna är naiva och aningslösa. Det är en vinstdrivande affärsverksamhet.
 
Med all information som finns angående smuggelvalpar, sjuka importerade gathundar osv finns liksom inga ursäkter för att stötta dylik verksamhet.

Dessutom vet jag att i Spanien (och säkert på andra platser) så föder man upp "gathundar" som sedan säljs med påhittade snyfthistorier.
 
Pga jag var godtrogen och förutsätter att man driver verksamheter enligt det lagar och regler som finns? Jag vet inte om jag skulle kalla det oseriös, men att jag var naiv och gjorde ett känslostyrt beslut säger jag knappast emot. Jag står ju också med konsekvenserna av det och tar mitt ansvar som djurägare och låter hunden få den vård den behöver? Är man verkligen oseriös som hundägare då?
Jag vet att många här inne förespråkar att köpa renrasiga hundar från seriösa uppfödare. Det finns helt klart fördelar med att stötta seriösa uppfödare. Men eftersom jag som person tror på adoption av barn, inte föda upp djur för ekonomisk vinning, inte äter animaliska produkter osv så passar ju omplacering/hjälpa hemlös hund mig bättre. Men självklart skulle jag satt mig in i vad som krävs av en sådan verksamhet och kollat upp den i förväg. Man lär av sina misstag, är inte mer än människa 🤷‍♀️
Du förstärker min fördom om att de som stödjer adoption av gatuhundar främst är ute efter att putsa sin helgongloria.
Vad tråden har med barnadoptioner att göra övergår mitt förstånd.
 
Pga jag var godtrogen och förutsätter att man driver verksamheter enligt det lagar och regler som finns? Jag vet inte om jag skulle kalla det oseriös, men att jag var naiv och gjorde ett känslostyrt beslut säger jag knappast emot. Jag står ju också med konsekvenserna av det och tar mitt ansvar som djurägare och låter hunden få den vård den behöver? Är man verkligen oseriös som hundägare då?
Jag vet att många här inne förespråkar att köpa renrasiga hundar från seriösa uppfödare. Det finns helt klart fördelar med att stötta seriösa uppfödare. Men eftersom jag som person tror på adoption av barn, inte föda upp djur för ekonomisk vinning, inte äter animaliska produkter osv så passar ju omplacering/hjälpa hemlös hund mig bättre. Men självklart skulle jag satt mig in i vad som krävs av en sådan verksamhet och kollat upp den i förväg. Man lär av sina misstag, är inte mer än människa 🤷‍♀️
SVA har gått ut med ett tydligt ställningstagande MOT adoption av utländska gatuhundar. Det är inte något de gör i en handvändning.

Om du tror att de flesta renrasuppfödare gör det för ekonomisk vinning så skulle du behöva besöka några. Däremot gör ju de här adoptionsföreningarna rejäla pengar + utsätter alla för enorma smittrisker. För att inte tala om lidandet på individuell nivå när de upprepade gånger tar hit halvvilda och sjuka hundar.
 
I min värld är det värre att göra pengar på andras dumhet än att vara dum.

Word!

Plus - det inte oviktiga i att t.ex. jag tror att det bästa sättet att rädda folk och deras omgivning från dumhet är att vi kommunicerar med varandra. Delar kunskap och också berättar när vi själva gjort dumheter. Jag gör gott om dumheter själv :angel: Så i trådar om gatuhundar röstar jag för att någon/några får peka på dumheten, men att drevet kanske inte behöver gå igång varje gång.
 
Om det inte fanns en marknad för att tjäna pengar på hund”adoptioner” så hade säljaren inte sysslat med det, så köparna påverkar i högsta grad.
Sant, men jag tänker inte bara låta säljaren fortsätta på samma vis iaf, sen vet jag inte vad länsstyrelsen/polis eller skatteverket kommer göra åt det hela. Men skulle min hund ha tvt och säljaren inte har rätt papper för införsel av hunden (vilket jag tvivlar på då gränspolisen lagt ärende till länsstyrelsen pga det inte fanns handelsintyg) så kommer säljaren definitivt bli hårt granskad och bristerna upptäckas. Hoppas ju att myndigheterna tar och kollar säljaren ordentligt ändå.
 
Du förstärker min fördom om att de som stödjer adoption av gatuhundar främst är ute efter att putsa sin helgongloria.
Vad tråden har med barnadoptioner att göra övergår mitt förstånd.
Oj hahahaha, jag är väldigt långt ifrån någon som tror jag är ett helgon eller någon människa som skulle vara bättre än någon annan 😂 Jag gillar bara in tanken om att barn och djur dör pga dem är födda i "fel" land, medan man samtidigt i ett annat land föder upp fler även om det redan finns mer än tillräckligt och man istället kunde flytta på dem. Men du fick ju tydligen en viss uppfattning om "min typ" genom det jag tog upp och därför jag tog upp adoption, veganism osv
Jag ser det bara som att jag köpt en hund, inte som om jag räddat världen genom det 🤣
 
Det borde ännu finnas ett par hemlösa hundar i Sverige kvar antar jag, så att importera en från Spanien eller Rumänien känns lite onödigt i det här skedet...
Det finns det, men efter 1.5 år utan att hitta en som hade haft en bra liv hos mig med det jag har att erbjuda så började jag kolla på andra alternativ. Hunden jag har var redan i Sverige i jourhem så kunde åka och träffa henne, valde hund utefter psyket på hunden men har lärt av mina misstag och kommer definitivt granska säljaren ordentligt och ta hunden till egen veterinär innan köp.
 
Köparna är naiva, aningslösa OCH oseriösa. Det spelar ingen roll hur godhjärtade de är, köparna är lika oseriösa som säljarna - bara på olika sätt.
Fast vänta nu lite, det finns absolut de verksamheter som ser till att ha precis alla papper, gjort alla tester och följt alla lagar för vad som behövs för att få importera en hund till Sverige. Vad skiljer dem från en uppfödare som impotera en hund för avel när vi pratar om att att driva en seriös verksamhet?
 
SVA har gått ut med ett tydligt ställningstagande MOT adoption av utländska gatuhundar. Det är inte något de gör i en handvändning.

Om du tror att de flesta renrasuppfödare gör det för ekonomisk vinning så skulle du behöva besöka några. Däremot gör ju de här adoptionsföreningarna rejäla pengar + utsätter alla för enorma smittrisker. För att inte tala om lidandet på individuell nivå när de upprepade gånger tar hit halvvilda och sjuka hundar.
Är uppvuxen med uppfödning av renrasiga hundar 😁
Men ja smittriskerna är självklart oroande och därför blir jag så himla besviken på att det finns dem som skiter i att verkligen följa alla de uppmaningar och lagar som finns. Min hund var redan i Sverige och det var en förutsättning för mig då jag aldrig hade skaffat en hund utan att träffa den först. Trodde det fanns kontroller när man tog in djur, men tydligen missar gränspolisen en hel del (och nej hunden är inte smuggelhund, men tydligen släpps transporterna in trots tveksamma papper)
 
Word!

Plus - det inte oviktiga i att t.ex. jag tror att det bästa sättet att rädda folk och deras omgivning från dumhet är att vi kommunicerar med varandra. Delar kunskap och också berättar när vi själva gjort dumheter. Jag gör gott om dumheter själv :angel: Så i trådar om gatuhundar röstar jag för att någon/några får peka på dumheten, men att drevet kanske inte behöver gå igång varje gång.
Tack! 🙌 Jag erkänner ju att jag inte kollade upp verksamheten och lagar kring införsel av utländska hundar tillräckligt (trodde ju inte man kunde ta in nära 100 hundar utan att någon myndighet börjar undra) Det var idiotiskt av mig. Men det enda jag kan göra nu är ju att ta lärdom och sprida kunskapen vidare (hoppas t ex på att det senare ska spridas i en stor hundpodd där just fokusen ska ligga på vad man ska tänka på INNAN och vart och vad man ska kolla upp när man funderar på att adoptera en gatuhund t ex, redan varit i kontakt med en podd angående det)
 

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 332
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 620
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp