Gatuhund/Shelter ( Utbruten tråd)

Fast jo det finns rätt många raser som är bra nybörjarhundar eller bara väldigt lättskötta och självklart kan man inte garantera något men att skaffa en hund född ute i en hundgård i rumänien är
enligt mig en stor risktagning om man bara är ute efter en okomplicerad sällskapshund. (Vilket inte alla är )

Tror också att en sällskapshund från en seriös uppfödare är ett bättre och mindre komplicerat alternativ. Försäkringsbolag citerar raser som Bichon Frise, Finsk Lapphund, Jack Russell, Japansk spets och Shiba som passar som sällskapshund som några av dom friskaste raserna (dock är Shiban lite åt det mer komplicerade hållet).

Vet inte var idén om att seriöst uppfödda hundar skulle vara komplicerade kom från, är det en idé folk har generellt?
 
Det vore ju en välgärning om Sverige kunde sluta dalta med detta. Norrmännen har fattat desto bättre...

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_d...ledyr_og_konkurransedyr/Import_av_gatehunder/

Tycker Norge var smarta här då sjukdomar som rabies är inte att leka med!

Jag kan inte alltid klandra folk dock att dom går och skaffar gatuhund, då som vissa blandraser har dom en bra marknadsföring om sig, och folk vill gärna göra en bra gärning, men det är alldeles för mycket skumheter bakom marknaden och det fuskas en hel del som kan bli till ett hot mot både folk- och djurhälsan i landet. Vi borde kanske upplysa mer om de hundar som söker hem här som vi redan har t. ex i hundstall och jourhem
 
Några är men de flesta är inte det. Vår arbetsgivare betalar dock vaccinationen för som som vill ta den och man har när som helst rätt att neka vård så ingen är tvungen, varken från myndighets- eller arbetsgivarhåll,
att hantera en misstänkt smittad hund/katt.
Skulle jag ha en stark misstanke om att en djur har rabies skulle jag aldrig någonsin hantera det på nära håll.
Under min studietid rekommenderades det vaccination från universitetets håll, då var det många studenter som gjorde det.
En sak att veta med rabies - man behöver inte bli biten för att bli smittad. Det räcker med att bli slickad (om du har småsår) eller rispad. I slemhinnor (som i munnen) har man ofta små sår. Rabies är det främsta skälet till att mina indiska grannar tycker att det är tok-läskigt att jag har hund i min lägenhet. Så kanske bör alla vi som hanterar hundar och ute-katter vaccinera oss :crazy:
 
Under min studietid rekommenderades det vaccination från universitetets håll, då var det många studenter som gjorde det.
Den informationen jag fick när jag vaccinerade mig mot rabies var att det endast är nödvändigt om man ska vistas i regioner där det inte finns sjukvård, eftersom man kan förhindra att sjukdomen bryter ut om man omedelbart efter bett vaccinerar. Hinner sjukdomen däremot bryta ut så är det ju kört.

Sen tänker jag att vaccinet ju skyddar rätt kort tid så därför kan det ju vara lite besvärligt att hålla i gång så att säga, men det avgör man ju själv.
 
En sak att veta med rabies - man behöver inte bli biten för att bli smittad. Det räcker med att bli slickad (om du har småsår) eller rispad. I slemhinnor (som i munnen) har man ofta små sår. Rabies är det främsta skälet till att mina indiska grannar tycker att det är tok-läskigt att jag har hund i min lägenhet. Så kanske bör alla vi som hanterar hundar och ute-katter vaccinera oss :crazy:

Exakt så, det smittar via salivet och det behöver bara komma in i vävnaden för att det ska spridas. Kombinerat med att det smittade djuret blir "galet" så sprids rabies otroligt fort, så som sagt inget att leka med. Vi har haft en enorm tur som har fått slippa sjukdomen hittills
 
Tycker Norge var smarta här då sjukdomar som rabies är inte att leka med!

Jag kan inte alltid klandra folk dock att dom går och skaffar gatuhund, då som vissa blandraser har dom en bra marknadsföring om sig, och folk vill gärna göra en bra gärning, men det är alldeles för mycket skumheter bakom marknaden och det fuskas en hel del som kan bli till ett hot mot både folk- och djurhälsan i landet. Vi borde kanske upplysa mer om de hundar som söker hem här som vi redan har t. ex i hundstall och jourhem

Jag håller med dig. Jag har själv ibland känt det där behovet av att hjälpa (då främst från tex hundstallet), men i och med vad jag vill göra med min hund så föll valet på renras. Var ett tag inne på en vuxen omplacering (utan problem då för jag har inte riktigt de resurerna för att syssla med problemhund) för att slippa valptiden, men även där föll det på att det jag vill göra med min hund bygger mkt på att den vänjs in i det från start.
Jag tror absolut att upplysning är vägen att gå. Det är nog det enda som biter på den generella blödigheten hos folk (jag själv inräknad). Och vad gäller just gatuhundar så måste det belysas att det är en pengamarknad i första hand.

Jag ser även skillnad på att på plats adoptera en hund en lärt känna, tex om en bor utomlands och där kommer i kontakt med en hund en faller för. Där har ju norrmännen tex ett krav på att det ska gå att bevisa att en haft hunden i sin ägo och vård i minst 6 månader för att få ta in den i landet. Känns ju lite mer kontrollerat än att bara åka och hämta hem en random hund.
 
En liten sidofråga: Hur är det med irländska hundar, finns rabies där? Vi har ett par "adopterade" hundar från Irland i stallet, väldigt trevliga sådana, men jag funderar över om det finns sjukdomar på Irland som vi inte har i Sverige?
 
Det känns så himla knäppt att det finns adopterade hundar från Irland (och säkert resten av UK ockå) i Sverige, samtidigt som det skeppas MASSOR med hundar hit från Rumänien och många andra länder?! Ser verkligen inte människor hur bakvänt och heltokigt det är?
Från Irland är det väl främst avdankade kappisar som kommer?
 
Jag tycker hela saken att ta in gatuhundar från utlandet är vansinnig.

Här i länet har vi senaste månaderna haft medial täckning av en importerad gatuhund som vid ”överlämnandet till nya ägarna” slet sig och sen spenderat veckor lös i länet . Den har täckt miltals med sträckor utifrån hur den rört sig.

Fångats men tagit sig ut igen . Nu fångats igen sen några veckor tillbaka. Den från grunden mottagande ägaren är öht inte med längre i bilden. Så nu är hunden hemlös på riktigt igen - fast nu efter transport och flytt till nytt land, veckor ute i markerna . Men en ny människa har erbjudit hem för den.

https://m.affarsliv.com/nyheter/norrkoping/hon-tar-hand-om-ozzy-nar-han-fangas-om6018671.aspx

Bra och humant och vettigt för hunden ?
 
Från Irland är det väl främst avdankade kappisar som kommer?

Mycket lurchers men även andra blandraser av olika storlek. Inte sällan skadade, amputerade ben, frakturer som läkt fel osv. Det är framförallt en organisation, som jag tror även nämnts i tråden, som tar in hundar därifrån och jag har inte så mycket gott att säga om de av det intrycket jag har fått.
 

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 280
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 463
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp