GDPR och föreningsregister

tott

Trådstartare
Hur länge får en förening spara adressuppgifter om en som gått ur föreningen (låtit bli att betala medlemsavgiften)?
 
Inte länge alls skulle jag tro. Man får bara spara personuppgifter eller hålla ett register om man har en anledning och ett tydligt syfte, så det är nog bra att rensa ur onödigt så fort som möjligt eller iaf regelbundet.

Går det är det säkert bäst att ta kontakt med personen och fråga, vill de inte vara med mer = ta bort direkt, vill de vara med och har nån anledning till att inte ha betalt kan dom ju vara kvar (om dom ska betala vid ett senare tillfälle typ).
 
Inte länge alls skulle jag tro. Man får bara spara personuppgifter eller hålla ett register om man har en anledning och ett tydligt syfte, så det är nog bra att rensa ur onödigt så fort som möjligt eller iaf regelbundet.

Går det är det säkert bäst att ta kontakt med personen och fråga, vill de inte vara med mer = ta bort direkt, vill de vara med och har nån anledning till att inte ha betalt kan dom ju vara kvar (om dom ska betala vid ett senare tillfälle typ).
Det är jag själv som har fått info och faktura på medlemsavgift från en förening jag inte varit med i på säkert 3-4 år.
 
Det är jag själv som har fått info och faktura på medlemsavgift från en förening jag inte varit med i på säkert 3-4 år.

Ojdå, ja då borde dom nog rensa lite! Skicka tillbaka ett svar att du vill bli borttagen ur deras register och hänvisa till GDPR, man har ju rätt att bestämma själv och bli avidentifierad/borttagen :)
 
Det är svårt att säga något hur länge, eftersom det inte finns några vägledande domar än så länge. Sedan kan man ju även fundera på hur man ska tolka ej inbetald avgift. Ska det krävas att man aktivt säger upp medlemskapet, eller ska det räcka med att man bara inte betalar?
 
Det är svårt att säga något hur länge, eftersom det inte finns några vägledande domar än så länge. Sedan kan man ju även fundera på hur man ska tolka ej inbetald avgift. Ska det krävas att man aktivt säger upp medlemskapet, eller ska det räcka med att man bara inte betalar?
Jag kan ju inte finnas i deras medlemsregister för 2018 och 2019 eftersom jag inte betalt medlemsavgiften.
 
Hur länge får en förening spara adressuppgifter om en som gått ur föreningen (låtit bli att betala medlemsavgiften)?

Verifikat sparas väl i fem år. Tror inte att det finns någon regel för hur länge man får spara i register så länge man kan motivera varför man spar dem, förvarar dem på lämpligt sätt samt kan redovisa vad som finns och hur det används. Och tar bort dem på begäran.
 
Jag pratade med en i styrelsen och hon hade redan fått fler arga samtal om samma sak. Dags för föreningen att kolla upp GDPR, verkar det som...
 
Jag pratade med en i styrelsen och hon hade redan fått fler arga samtal om samma sak. Dags för föreningen att kolla upp GDPR, verkar det som...
Det handlar snarare om att någon ska hinna ta tag i medlemsregistret och plocka bort de som inte är medlemmar längre vilket kan vara ett drygt jobb om det ligger efter. Jag sitter med vår förenings medlemsregister och de medlemmar som har tillkommit under åren jag har varit aktiv har jag koll på, men sen har vi en hel hög med medlemmar som står som ständiga medlemmar, en käck regler om att medlemmar över 75 år inte behöver betala medlemsavgift och några hedersmedlemmar som jag inte vet vilka det är, utan vill jag ta reda på det måste jag gå igenom de senaste 20 årens styrelseprotokoll. 🙈 Jag betar av lite år för år men det tar tid och jag har ett liv som ska hinnas med också.
 
Jag pratade med en i styrelsen och hon hade redan fått fler arga samtal om samma sak. Dags för föreningen att kolla upp GDPR, verkar det som...

Det räcker nog bra med att se över rutinerna. Om du begär att dina uppgifter raderas och de inte gör det, då kan det bli aktuellt att snacka GDPR. Att du fått en faktura av misstag är inte kriminellt. Att det dessutom är från en ideell förening borde få dig att tagga ner lite.
 
Jag pratade med en i styrelsen och hon hade redan fått fler arga samtal om samma sak. Dags för föreningen att kolla upp GDPR, verkar det som...
Vårt medlemsregister plockade ett år upp gamla avaktiverade medlemmar och återaktiverade dom, så det gick ut faktura på medlemsavgiften vid årsskiftet. Var en uppdatering av själva systemet som ställde till det.
 
Det räcker nog bra med att se över rutinerna. Om du begär att dina uppgifter raderas och de inte gör det, då kan det bli aktuellt att snacka GDPR. Att du fått en faktura av misstag är inte kriminellt. Att det dessutom är från en ideell förening borde få dig att tagga ner lite.
Tagga ner lite?? Jag är hur lugn som helst! Jag bara undrar och frågar därför efter fakta här. Ok?
 
Det finns ju inte en fast tidsram, utan det är ju i regel flera faktorer inblandade. Det är inte så enkelt som att säga att de behöver läsa på GDPR och rensa upp systemet, för det finns även intresseavvägningar och annan nytta av personuppgifterna som kan ge föreningen anledning att behålla dem.

Exempelvis skulle det faktum att du har varit medlem och därmed ha gett dem tillstånd att hantera dina uppgifter vara nog för att det ur deras perspektiv ska finnas anledning nog att spara och skicka ut fakturor - du kan ju välja att bli medlem igen. Dock kan du som kund ha rätt att bli bortglömd (raderad ur deras system) och det önskemålet från din sida trumfar det mesta - om de inte behöver spara fakturor för exempelvis bokföring eller liknande. Men då måste ju du också uttrycka din önskan till föreningen i fråga.

Så det är inte så enkelt som att säga att föreningen har gjort fel i det här fallet. :)
 
Jag tror inte att föreningar har haft tid/råd/möjlighet att sätta sig in i GDPR.
Där jag jobbar har vi lagt sexsiffriga belopp på det.

Ser ofta personuppgifter ligga helt öppet i sekretariat osv.
Det är bara okunskap är klart, men jag har viss förståelse för det, eftersom jag vet hur svårt det är med att få ihop folk att driva ideella föreningar.
Ber apotekspersonal mig om mitt personnummer muntligt, reagerar jag däremot. :)

Kontakta din vän i styrelsen. De får behålla dina uppgifter så länge de behöver dom för olika redovisningar som går under andra lagar, men de får inte skicka ut faktura efter så lång tid.
2 år är praxis för företag. Därefter anser man inte att man har en relation till kunden.
Kontakta din bekanta i styrelsen. Denne fixar nog det.
 
Jag tror inte att föreningar har haft tid/råd/möjlighet att sätta sig in i GDPR.
Där jag jobbar har vi lagt sexsiffriga belopp på det.

Ser ofta personuppgifter ligga helt öppet i sekretariat osv.
Det är bara okunskap är klart, men jag har viss förståelse för det, eftersom jag vet hur svårt det är med att få ihop folk att driva ideella föreningar.
Ber apotekspersonal mig om mitt personnummer muntligt, reagerar jag däremot. :)

Kontakta din vän i styrelsen. De får behålla dina uppgifter så länge de behöver dom för olika redovisningar som går under andra lagar, men de får inte skicka ut faktura efter så lång tid.
2 år är praxis för företag. Därefter anser man inte att man har en relation till kunden.
Kontakta din bekanta i styrelsen. Denne fixar nog det.
Som sagt, kontaktade redan och hon hade redan igår fått två arga samtal om samma sak. De skulle ta upp det i styrelsen. Jag skickade även ett mail till föreningens e-postadress där jag bad dem radera alla mina uppgifter i registret.
 
Den förening jag är aktiv i har fått till sig att man får påminna förra årets medlemmar lm att betala in ny avgift. Om ny avgift ej erläggs måste alla uppgifter tas bort ur registret.
Det har lagts stor möda, främst via paraplyorganisationen, på att utreda hur gdpr ska tolkas och användas.
 
Jag har begärt radering av mina uppgifter hos en organisation eftersom jag fick tiggarbrev som jag blev less på
De svarade att de ordnar det och nu har tiggandet upphört.

En lite obehaglig sak är när jag gett gåva via internetbanken till någon organisation så har jag fått ”tack-kort” till min hemadress trots att den inte stod i meddelanderaden. Trodde inte ens namn syns när man betalar från bankkonto. Dessutom måste den organisationen ha letat upp min adress, hur har de hittat rätt(?), mitt namn är inte jätteovanligt.
 
Jag har begärt radering av mina uppgifter hos en organisation eftersom jag fick tiggarbrev som jag blev less på
De svarade att de ordnar det och nu har tiggandet upphört.

En lite obehaglig sak är när jag gett gåva via internetbanken till någon organisation så har jag fått ”tack-kort” till min hemadress trots att den inte stod i meddelanderaden. Trodde inte ens namn syns när man betalar från bankkonto. Dessutom måste den organisationen ha letat upp min adress, hur har de hittat rätt(?), mitt namn är inte jätteovanligt.

Beroende på vilken bank du har så skickar vissa avsändarens namn + eventuellt meddelande. Vissa banker bara nummer +meddelanden. Har inte frågat vilka banker folk har när det står så på kontoutdragen från Nordea.
 

Liknande trådar

Samhälle Jg jobbar i en bygdegårdsförening. Föreningar definieras som företag ( :meh: ) så elstödet kommer att betalas ut när företagen får stöd...
Svar
3
· Visningar
797
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet att många är trötta på mina skriverier och gnällande. Men ganska ofta är det berättigat, när man som funktionsnedsatt ÄR i...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Tog tag i att rensa ur ett köksskåp där en hel hylla är fylld med sparade gamla betalda räkningar, tråkiga/ev känsliga papper från ett...
Svar
11
· Visningar
1 647
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 187
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp