GDPR och tävlingsfoto

Fiorano

Trådstartare
De flesta har säkert sett Equipes utskick om medgivande att de publicerar tävlingsfoto på en. Men vad gäller för mig som hobbyfotograf, som inte tar betalt för mina bilder med publicerar de i sociala medier? Fotar ofta våra hemmatävlingar och så får ryttare som vill ta bilder på sig själva utan kostnad. Får jag fortsätta göra så?
 
Det finns en hel del att läsa på nätet om just detta, även om somliga gränsdragningsfrågor inte kommer att vara solklara förrän de varit uppe som prejudicerande rättsfall.

I (oerhörd) korthet kan man säga att det finns utrymme för att fortsätta fotografera (och databehandla i allmänhet) utanför GDPR så länge som man håller sig inom en helt privat sfär. Hur stor den är, är en av de där gränsdragningsfrågorna men man kan anta att öppen publicering för hundratals möjliga tittare är utanför privat verksamhet. Samma sak med all form av fotografering mot ersättning förstås.
Ett annat undantag finns för fotografering i konstnärligt eller journalistiskt syfte, dock är min m fl uppfattning att "vanligt" tävlingsfoto inte har den verkshöjd som krävs för att ses som konstnärlig. Ytterligare ett spår är att ansöka om utgivningsbevis, där finns dock en del förutsättningar som måste uppfyllas men inget omöjligt alls.

Min uppfattning är dock att de allra flesta som vill fortsätta att fotografera hästtävlingar och på ena eller andra sättet dela med sig av bilderna kommer att behöva inhämta samförstånd från de som fotograferas/databehandlas, innan fotograferingen. Hur det kan göras i praktiken finns det många och långa diskussioner om på diverse forum.
Viktiga bullet points är att inhämta samförståndet - som behöver vara otvetydigt och helst kunna styrkas, därmed gärna skriftligt - i förväg. Att det inkluderar alla identifierbara människor, alltså även funktionärer och publik som kommer med på bilder. Och att det finns tydliga begränsningar i hur länge och varför personuppgifterna (bilderna) får sparas.

(En googling på "GDPR + fotografering" ger några bra träffar.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 599
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 388
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 487
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp