Ge din kanin Pellets!

T

Tregly

Hej. :) Jag vill bara uppmana er kaninägare om en sak angående foder.
Ge inte din kanin Såna där foderblandningar med torkade frukter och hö i. Jag ska förklara varför;
En del nya kaninägare kanske inte vet vad dom ska ge för foder osv. De hittar en sorts foderblandning som ser bra ut. Den innehhåller torkade grönsaker och frukt, några knortar med pellets och korta strån med hö. "Vad bra" tänker kanske kaninägaren. Där finns ju både frukt, grönsaker, hö och lite pelletsknortar. Då får ju kaninen allt den behöver när man ger det fodret.

Men det resonemanget är helt FEL!
1: Torkade frukter och grönsaker är mer som godis för kaniner. Eftersom de har torkats så innehåller de inte något nyttigt längre. Kanske lite näring finns det kvar. Men absolut inte lika mycket som i färska!

2: Kaninen behöver inte tugga lika mycket när det är så korta höstrån. Kaniner behöver höet för att tugga ordentligt och få magen att fungera. Men de korta stråen är helt värdelösa och fyller ingen speciell nytta om den inte behöver tugga det.

3: Kaninen äter bara de torkade grönsakerna och struntar i höet och i pelletsen. En del ägare fyller på matskålen ändå, och kaninen behöver då inte äta höet och pelletsen.

Jag säger inte att alla kaninägare gö såhär, men många. Kaninen blir FET av den maten. Köp vanlig pellets istället. Där finns allt de behöver, utom frukten, grönsakerna, höet och det andra. Ge inte heller din kanin krossad havre! (Hon som jag köpte mina kaniner av gjorde det, och kaninen blir bara fet och får överskottsenergi)

Ge inte din kanin mer foder och näring än den behöver!
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Inte att förglömma: Ett bra hö är grundfodret- pellets (mycket riktigt rent, ingen fröblandning med torkat godis i) ska vara ett tillskott.
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Man undrar ju varför i hela världen det finns så många olika foderblandningar av det här slaget när kaninen får allt den behöver i vanligt hö och pellets:confused:
Köpte sånt med torkade grönsaker mm i när ja fick min kanin men de funkade inte, hon växte så de knakade(mest på bredden;)) så bytte till pellets fort som skrutt. Sen tyckte hon dessutom att pelletsen va mkt godare :P
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Nu får jag väl hela kaninligan på mig, men det får jag väl ta. Mina två kaniner får sån där blandning och de mår alldeles utmärkt. Anledningen till att de får det är för att det typ är den enda fodersorten där det är mer fibrer än protein. Vet inte hur många pelletssorter jag kollat där det är typ 9% fibrer och 17% protein, vilket inte funkar till den lille hanen. Nu är väl inte detta foder helt idealiskt heller (13,5 respektive 13%), men det funkar och det är huvudsaken. Väger dem då och då, och de ligger stadigt på samma vikt, honan på ca 1,7 kg och hanen på 1,3 kg.

Alternativet skulle vara Kraffts Groov 90 (?) men det känns som dålig ekonomi med en 25 kg säck då de får dela på 3 msk/ dag, fodret skulle bara hinna bli dåligt. Lottiepelletsen med morot och äpple skulle funka, men de tycker inte om det. :o

Och ja, de får såklart fri tillgång till hö/hösilage, samt lite blandade färska grönsaker på kvällarna. På somrarna lever de helt och hållet på olika växter som gräs, maskrosblad, lusern, groblad samt lite klöver. :)
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Var kan jag köpa "riktig" pellets då?
Det finns mest såna dära blandningar tycker jag!
Märken?
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

De flesta bra fodren finns att köpa på Granngården. :)
Förslag på märken:
Stampe, Carrier (grön påse), Kanin & marsvin (blå påse), Edel, Svenska Foder, Mäster etc etc.
Vet dock ej om alla dessa ovan finns att köpa på Granngården.
Har enbart koll på att Stampe och Carrier finns där.
Ger själv Carrier.
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Jag gör en egen blandning till mina kaniner på Rabbfor, havre, jordnötter och solrosfrön. Det blir mycket fett men jag har belgiska jättar som har svårt att gå upp i vikt, småkaninerna får bara hö och lite grönsaker som godis..
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Då har du bara hittat dåliga pellets. Sådana blandningar är det mest fett i, inte alls nyttiga. Även om vissa kaniner inte blir feta (de flesta blir det dock) så kan de även få problem med magar och mycket fett runt organ som inte syns utanpå.

Edit: Å andra sidan, var är det för blandning som har så tydlig innehållsförteckning? Inte så vanligt.
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Då har du bara hittat dåliga pellets. Sådana blandningar är det mest fett i, inte alls nyttiga. Även om vissa kaniner inte blir feta (de flesta blir det dock) så kan de även få problem med magar och mycket fett runt organ som inte syns utanpå.

Edit: Å andra sidan, var är det för blandning som har så tydlig innehållsförteckning? Inte så vanligt.

3% fett, vilket ju ska vara "godkänt". Vitakrafts Menu for Rabbits, grön/röd påse med kaniner på, på 1 kg. Har kollat pellets på Granngården samt olika zooaffärer men inte hittat nån sort där jag gillar värdena. Och som sagt, tycker dessutom att de flesta sorter bara finns i löjligt stora förpackningar. Hittade snordyra men bra pellets på djuraffären, men de var tydligen ingen försäljningssuccé så de utgick ur sortimentet. Däremot finns det lusernpellets (vet inte om de främst är för... chinchillor, kanske, men det är ju en växt, så...) som jag funderat på.

Verkar som att foderföretagen anser att man antingen är seriös uppfödare med massa kaniner och har nytta av bra pellets i storsäck, eller så har man en liten skrutt som förväntas nöja sig med vad man ger den. Bra foder i litet paket är sällsynt, tyvärr. :(
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Jag har en kanin här hemma, korsningskanin större dvärgvädursstorlek sju år gammal. Jag köper Stampe till henne på säck. Tror att där är 15 kg i en säck, vilket precis går ner i min pelletslåda (perfekt med andra ord), och jag köper en säck om året. Helt överlägset!
Har provat rabbfor innan, men tyckte det var för mycket protein i det. Hon fick fin päls dock :)
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Jag ger mina ninisar hö och grönsaker. Sen får de lite gnagarblandning ibland - som just godis :D
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Jag har kört med mästers till mina sen ett par månader tillbaka. Är nöjd med fodret :) Får se hur det funkar i vår när det är honor som har ungar.
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Stampe, Mästers, svenska foder, edel och carrier- där har du några.
Alla djuraffärer har ju pellets i lösvikt, det är ofta just någon av dessa.

Lucernpellets ska inte ges som enda kraftfoder, innehåller för mycket kalcium.
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Det går ju, men vitamininnehållet gäller bara ett halvår vilket kan vara bra att vara medveten om.
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Förvarar man mörkt och torrt tror jag inte att det är någon större fara faktiskt. I vilket fall spelar det mig ingen större roll, skulle gärna haft henne på bara hö om hon inte hade blivit så satans hungrig och klängig då.
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Var får ni tag på pelletsfoder ni använder? Jag söker med ljus och lykta ett pelletsfoder som ger fint foder då jag har en dubbelmanad lejonhuvad med snormycket fluff :D
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

mina niner får hö plus lite lite pellets. DV´honan har börjat gå upp i vikt sen hon "stallades in" nu i höstas, så hon får knappt något alls. Och hanen klarar sig fint på mest hö.
Det är bara lilla nya fröken som får mkt pellets just nu.

Men mest får de faktiskt hö och morötter =)

Justja, de får stampe pellets. Jag köper i storsäck på granngården och den räcker flera månader, förvarar torrt i en tunna!
 
Sv: Ge din kanin Pellets!

Stampe, Mästers, svenska foder, edel och carrier- där har du några.
Alla djuraffärer har ju pellets i lösvikt, det är ofta just någon av dessa.

Lucernpellets ska inte ges som enda kraftfoder, innehåller för mycket kalcium.

Har kollat på Granngården här men där har de typ bara Stampe och Lottie, får väl traska dit igen och se om sortimentet utökats sen senast. Jag har så klart kollat lösviktspelletsen i djuraffären, men de hade ingen aaaaning :crazy:, så det alternativet går bort.

OK, då skiter vi i lusernpelletsen, tänkte att det kanske hade varit ett alternativ annars. Tack! :laugh:
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 034
Senast: Scata
·
Däggdjur Har lovat att adoptera en kanin. Tanken är att den ska få bo i en box i stallet. Jag har dock en del funderingar... Ströa med spån...
Svar
10
· Visningar
2 826
Senast: Aionee
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 322
Senast: Roheryn
·
Däggdjur Hej! Jag undrar ALLT om kaniner så alla som har något klokt kaninskötselråd att skriva får gärna skriva här i fall jag missat något...
Svar
4
· Visningar
1 642
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp