Ge foder torrt?

T

Tippan

Hur många ger uppblött resp. torrt foder?

Jag har testat nu nån vecka att ge fodret torrt. De första dagarna så lade sig min äldre hund ned efter maten för att hon fick så ont när hon tröck i sig allting på 2 sek. Nu har hon det en aning lugnare. Hon får iaf inte så ont.

Den yngre tog det lugnare och står bara och sväljer en hel del. Men nu verkar det som att hon blir helt förstoppad i magen. Hon kanske dricker för dåligt. Så det kommer lite lite bajs och sen så kommer allt ut på en gång och hon blir lös i magen.

Så vad gör jag? Ska jag fortsätta med torrt och hoppas att det ger sig, eller finns det ingen vinning med att ge det torrt? Vad är fördelarna torrt resp. uppblött?
 
Sv: Ge foder torrt?

Det är oftast en smaksak om man ger fodret torrt eller blött.

Hundar har inget behov av att tugga maten.
Deras tänder är gjorda för att slita stycken av bytet och svälja.
De har inga direkta tuggytor.
Inte heller börjar maten brytas ned i munnen, som på oss människor.
Ge hellre hundarna uppblött mat samt ett ben en till ett par ggr/vecka.

SLU säger att de har undersökt om det är skilnad på näringsupptag på blött respektive torrt foder.
Det lär det inte vara.

Det gäller ju verkligen att hunden dricker mer om fodret ges torrt.
Får de ont i magen så mår de antagligen bättre av blött foder.

Vätskebehovet för hund är 50-60 ml vatten/kg kroppsvikt och dygn.
Ger man torrt behöver hunden dricka ännu mer.
 
Sv: Ge foder torrt?

Mina kräsna småttingar vill inte gärna äta fodret blött :confused: De ser nästan rent av äcklade och kräkmagade ut.

Har inte märkt att de skulle må dåligt av torrt foder. Men de äter å andra sidan lugnt. Tar gärna en liten kula i taget och springer i väg med och knaprar på. Gissa om det kan ta en stund att peta i sig dessa kulor.
 
Sv: Ge foder torrt?

Det låter ju skönt!! Då sysselsätter de sig också lite. Min äter 4 dl torrt foder på mindre än 1 min.
 
Sv: Ge foder torrt?

Bra! Då struntar jag blanka f*n i att ge det tortt och ger det blött. De fixar ju inte att äta det torrt. De kanske måste vänja sig vid det från det de är små. Jag vet inte. Men nu ska jag blöta det ett litet tag innan iaf.
 
Sv: Ge foder torrt?

Tippan skrev:
Det låter ju skönt!! Då sysselsätter de sig också lite. Min äter 4 dl torrt foder på mindre än 1 min.

Oj :eek: Det var snabba ryck!
Joo det är bra att de äter sakta men de jobbar "hårt" för maten. Springer ut i köket och hämtar EN kula, springer in i sovrummet och upp i sängen för att knapra. Sedan samma procedur om och om igen. Blir nästan lite intervall träning ;)
 
Sv: Ge foder torrt?

Labben äter uppblött, har alltid gjort.
Lilla lagotton fick tidigare uppblött, sen torrt och nu uppblött igen. Hon verkar vilja ha lite varierat :D .

Har hört att näringsupptaget är 30% bättre om det är uppblött, vet dock inte om det stämmer.
Annars är det väl mest en smaksak hur man vill ge.
 
Sv: Ge foder torrt?

Det är så många som sgt åt mig att tarmen måste få jobba bla bla bla varför ger du inte torrt. så nu har jag försökt för andra gången :) De har heller ingen tandsten eller nått sånt och får ju märgben 1 gång i veckan och sen lite annat tugg och pansarkex och sånt. Ja ja.
 
Sv: Ge foder torrt?

Jag ger torrt med lite vatten över direkt före utfodring, och det får min hund att äta liiiite saktare. Här handlar det annars om att svälja maten på 20-30 sekunder :eek: .
Nu ger jag hälften torrfoder och hälften färskfoder (men inte i samma portion), och bägge har hög smältbarhet vilket jag tror är bra just för att han kastar i sig maten. :crazy:

Jag har alltid trott att hundar har ett tuggbehov, men det kanske ska kallas gnagbehov istället?
 
Sv: Ge foder torrt?

mina får i princip alltid torrt när de får torrfoder. loke suger i sig maten medan minina tuggar. men de verkar inte ha problem med det på något sätt. jag tror det är en vanesak.
 
Sv: Ge foder torrt?

Men hur länge ska man vänta? Känns ju inte rolig att hon blir förstoppad :(
 
Sv: Ge foder torrt?

funkar det inte med blött foder då? i så fall finns det ingen anledning att byta. eller också kan man börja med att hälla på vattnet precis innan hon får maten och sedan minska den vattenmängden? loke har inte fått blött foder regelbundet sedan han var valp, hur det är med minina vet jag inte.
 
Sv: Ge foder torrt?

Jag gör samma, häller i vatten precis innan jag ger dom...min gamla tik är så glupsk annars så hon får det att fastna i strupen och får knappt luft utan börjar ulka direkt....då får dom både vatten och "torrt" samtidigt.....
 
Sv: Ge foder torrt?

När de bara får torrfoder i skålen, så ger jag det torrt. De klarar det bra och äter sakta.

Har en kompis med en hane som äter sin mat i 2 tuggor. Det går så fort att han höll på och dö. Han hade ca 4 dl torrfoderkulor i strupen samtidigt och försökte svälja ner. De blev akutfärd till vet. Nu får han sina kulor direkt men de häller i ca 1½ liter vatten. Det gör att han måste ta det lugnare. :smirk:
 
Sv: Ge foder torrt?

mmm det är typ samma som varit på väg att hända här... jag konstaterar också att 4 dl svälld mat tar längre tid att äta än 4 dl torr mat.
 
Sv: Ge foder torrt?

Ni som har glupska hundar, här får ni ett förslag.
Lägg en stor sten i matskålen, det brukar funka på glupska hundar. De blir tvugna att äta runt ikring stenen och kan inte gapa över hela innehållet.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
 
Sv: Ge foder torrt?

Jag har funderat på det :) Men är vinningen så stor att äta fodret torrt så att jag ska göra det eller kan de lika gärna äta det blött?
 
Sv: Ge foder torrt?

Tippan skrev:
Jag har funderat på det :) Men är vinningen så stor att äta fodret torrt så att jag ska göra det eller kan de lika gärna äta det blött?

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle förstöra så mkt av att ge fodret blöt.
Men låter Du det stå tills det blir uppsvällt eller häller du i massa vatten och ger direkt?

Min kompis som jag skrev om ovan. Häller i 1½ l vatten och ger direkt. Det fungerar utmärkt.
 
Sv: Ge foder torrt?

Min tik vägrar äta om det är blött.Hennes kulor är så små ändå så och är inte så jobbiga att tugga. Hon har aldrig heller kastat i sig maten, hon är en finsmakare :D
 
Sv: Ge foder torrt?

Min hund fick uppblött som valp men tröttnade sen och vägrade äta. Gick då över till torrt och han har nu ätit det i lite mer än 9 år.
Min hund äter dock ganska långsamt så det har aldrig varit något problem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
768
Senast: Sol
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 470
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 683
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp