Ge Hippotrim i förebyggande syfte?

ylvalill

Trådstartare
Hade en distriktsveterinär ute hos min häst igår på grund av en sårskada som inte vill läka ordentligt. Skadan fick han för snart 2 veckor sedan och i samband med det ordinerades han (av en annan distriktsveterinär) en kur Hippotrim. I början såg allt ut att läka bra, men ett par dagar efter att kuren var slut gick såret upp igen och nu hade det svullnat upp och min häst var väldigt öm, därav det nya veterinärbesöket.

När veterinären kom konstaterade hon att hästen inte har feber, han är inte halt (rör sig en aning stelt dock, såret sitter på utsidan av armbågen mitt över muskeln så det vore konstigt om en ömhet/svullnad där inte skulle påverka lite), det finns inga tecken på lymfangit (ingen svullnad längre ned i benet) och det kommer inget var ur såret. Det enda verkar vara att den sårficka som finns inte dränerar sig själv eftersom det bildats en sårskorpa på såret (det läker utifrån och in och inte tvärtom som det borde).

Nya ordinationen blev nu att tvätta noga varje dag och då se till att få bort sårskorpan (och helst spola såret med koksaltlösning) OCH en ny Hippotrim-kur. Varför ger man det? Så länge ingen infektion finns så måste det ju i så fall vara i förebyggande syfte, eller?

Jag är lite orolig för hur min hästs mage ska klara ytterligare en kur med Hippotrim så här nära inpå den första kuren och undrar om det verkligen är nödvändigt att ge denna kur om inga tecken på infektion/inflammation (lär mig aldrig vilket som är vilket...) finns? Ger redan Probimin sedan den förra kuren. Kan tillägga att hästen bara är 2 år så jag inbillar mig att han kan vara lite extra känslig.

Försökte ifrågasätta igår men upplevde inte att veterinären hade någon förståelse för mina funderingar alls. Har sedan försökt nå min ordinarie veterinär för en second opinion idag men inte lyckats. Nån här som har några erfarenheter av liknande situationer?
 
Jag skulle inte gett hippotrim utan spolat såret med en blandning av 3% väteperioxid 20ml/ sen 80 mml koksaltvatten och spolat /och det kokar/bubblat ur såret istället .
 
Jag förstår din tveksamhet till antibiotikan!
Hur sitter såret till? Om såret sitter t.ex. i anslutning till en ledficka kan det vara motiverat att sätta in antibiotika, eftersom en infektion in i leden kan vara potentiellt förödande för en häst. Stora sår som involverar senor och muskler kan också behandlas profylaktiskt med antibiotika. Om det däremot är ett lite mindre sår som inte sitter dumt till och om hästen inte är allmänpåverkad bör man inte ge antibiotika.
När det endast blir en lokal sårinfektion ska man inte heller ge systemisk antibiotika, utan behandla såret med t.ex. antimikrobiella kompresser.

Penicillin är förstahandsval vid sårskada. Inte Hippotrim.
 

Liknande trådar

Hästvård I söndags var tyvärr olyckan framme, det blev något tjaffs inne i ligghallen, och ut kommer min med ett sår på halsen. Vi tror att hon...
Svar
13
· Visningar
3 312
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 736
Senast: cirkus
·
M
Hästvård Hästen har sedan i våras hostat och är senaste månaderna behandlad flertalet gånger för detta. Det var antagligen ett virus från...
Svar
7
· Visningar
2 261
Senast: -moa-
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 522
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp