Ge inte upp! Dåliga klor & trampdynor b la

paradiset

Trådstartare
Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del sprickor och klorna var ljusa och spröda samt att han hade missfärgad päls. Öronen såg fina ut men kliade då och då. Han sattes på färskfoder blandat med torrfoder ( VoH samt standardt ) men övergick efter ett år till BARF när jag insåg att jag ändå behövde specialanpassa och lägga till kostillskott osv.
Men problemen kvarstod även om just öronen slutade klia rätt fort men klorna på William, svampen och vår andra hunds svampproblem återkom ständigt. Dessutom uppkom ett nytt problem: magkatarr! Pudeln har nog haft problem med magsyra jämt men jag har inte sett de klassiska symptomen hos honom utan har maniskt snuttat på täcket när han haft ont.

Hursomhelst beslutade jag mig för att enligt tips från kostrådgivare ta tag i deras kost ordentligt i nov -13. Jag började ge dem bara lammkött och kyckling. 3 ggr om dagen och ett mål var en kycklignvinge och de andra två var 50% malet lammkött och 50 % överkokt parbolied ris. Jag satte till kalk, vitaminer och fiskolja samtidigt som jag rakade bort den röda pälsen och behandlade svampen med koksaltsbad och zinksalva. Pudelns svamp försvann och höll sig borta efter 6 veckor. Hans mage blev lugn och han slutade snutta. Men William tog längre tid nämligen 3 månader. Magkatarren blev bättre men inte bra så jag började blanda i standardt mild bara ngn ½ dl morgon och kväll samt 1 tsk uppblött fiberhusk för att skydda den irriterade tarmen. Vips började magarna som ofta hade diarré i perioder pga öveskott av magsyra att stabilera sig! I samma veva började jag även lägga till biotin, bara 1 krm i maten varje kväll! Jag blev dock rejält orolig ett tag där mellan mars och maj i år när William fällde jättemycket päls från sina lår så kala fläckar uppstod! Men det har växt ut nu och han är finare än ngnsin!

Här är samma klor och trampdynor 2011 respektive idag! Hunden var 1 år då och är 4 år nu. Rätt otroligt hur mycket mörkare de blivit! Jag har aldrig smörjt in trampdynorna med någonting.









Och här är han risig i april, kala fläckar på låren, ännu mindre päls på magen och tunnare på överarmarna:



Och nu i sommar:







 
Senast ändrad:
Glömde ju skriva att jag även bytte från Barf till Nordic spannmålsfri + standardt mild, tillskott och då bla biotin i våras. Det gjorde susen. För mycket ben var inte bra för magkatarren och VoH täckte absolut inte deras behov!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp