..Ge mig råd...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Min kanin är gammal, 7½, är en vädur. Den senaste veckan har nog blivit ganska dålig, och har börjat snedbelasta. Hon har aldrig haft dettas problem förut, men nu har hon helt plötsligt börjat sita och ligga snett. Den ena foten är mitt under henne nästan och den andra foten är vinklad utåt. Hon är ganska kittlig av sig men idag när jag kittlade henne under foten (då jag mistänker att nåt är allvarligt fel) reagerade hon knappt. Hon brukar sprätta iväg men hon satt kvar och hon rykte inte bort foten eller nåt.... Hon kan lyfta den som vanligt och hon kan skutta som vanligt, dock är hon inte lika pigg på att ränna runt i huset som en galning, utn hon tar några skutt, sen sätter hon sig igen. Hon har även blivit smalare den senaste veckan, och hon har alltid varit en bastant dam :D , men nu känner jag hennes revben TYDLIGT och hennes mage är mkt mindre (mindre än vad jag tycker den borde vara) även om hon äter ganska mycket.

Ska jag avvakta nån vecka eller ta henne till vet direkt imorgon bitti? Förmodligen kommer dom säga att jag ska avliva henne.... Därför vill jag helst inte, men jag vill absolut inte att hon ska lida. Men jag tyucker hon verkar glad och hon är fortfarande glad i mat och hö och fortfarande vill hon kela och jag får röra henne överallt, så hon verkar inte ha direkt ont, men nåt är fel med tanke på hur hon belastar benen.
Suck... :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Sv: ..Ge mig råd...

Jag ger dig rådet att läsa igenom ditt eget inlägg, så vet du svaret själv... Du vet ju att 7 är mkt för en vädur... Nu vet jag inte hur snabbt händelseförloppet med benen har fortlöpit, men har det kommit under sista veckan, (räknat från tors), så kommer du snart även se att huvudet börjar vrida sig och "hänga snett"...

Kaniner är bytesdjur, därav varför hon verkar så "pigg"... Nu när hon väl visar sin sjukdom, är den långt framskriden...
Ge din vän en fridsam resa, istället för att vänta ut något värre...

Ledsen men jag har aldrig varit bra på att skräda orden.. Lycka till...
 
Sv: ..Ge mig råd...

Har aldrig tänkt på det på det sättet. Min föra kanin blev 10 år, sedan fick hon (förmodligen) cancer i buken. Och även om hon hade halverat i kroppsvikt på 3 dagar satt hon och åt och jag såg det som ett bra tecken. Som nu med Nuff, hon är just nu i buren och rotar runt och letar efter mat under tidningarna och flyttar runt lite hö och sådär, så hon beter sig inte hur jag skulle tycka en sjuk kanin ser ut...
Suck... Du ahr nog rätt..... Jag ringer vet imorgon bitti och frågar vad de tror. De kanske vet om det är nån åldersjukdom som brukar komma såpass snabbt. Och ja, det har kommit den senaste veckan. Hon har kanske den senaste månaden börjat vinkla ut den ena foten lite mer men den senaste veckan har hon spänningar om man rör på det låret och hon flyttar över vikten hela tiden.
 
Sv: ..Ge mig råd...

Tänk såhär också, att det kan vara skönt att hon får somna medan hon mår hyffsat, så du inte känner att "varför hjälpte jag henne inte tidgare?".....hur har det gått?
 
Sv: ..Ge mig råd...

Det är så jag tänker. Jag vill inte se henne tvina bort. Jag vill inte att hon ska lida. Jag vill komma henne såhär, som en glad och pigg kanin och inte som en kanin som blev förlamad och var deppig resten av sitt liv.

Men jag har en bra nyhet. Vet sa att hon förmodligen hade en infektion som gjorde henne trött och därför började hon snedbelasta väldigt tydligt för att hon förmodligen hade mer muskler i ena benet. Hon hade tydligen också indikationer på en hjärntumör... Ena pupillen var större än den andra och det kan vara en hjärntumör, men det kan vara nåt annat med. Men om det är en hjärntumör kan det mycket väl vara orsaken till hennes snedbelastning.
Hon har fått antibiotika nu som vi ska ge henne i 2 veckor. Om hon blir bättre eller stannar likadant är det ingen hjärntumör, blir hon sämre är det förmodligen en hjärntumör och då ska vi höra av oss på måndag om hon blir sämre. Innan idag var hon jättedålig, men när hon kom ut i trädgården (jag tog lite kort) blev hon mkt piggare och nu ikväll är hon lite lös i magen efter antibiotikan men är överlag pigg (mkt piggare än tidigare idag), dricker mkt och äter bra (vet tyckte också hon hade blivit lite för tunn, så till kaninens stora glädje kommer hon få mer mat :) Hon vägde drygt 2,5 kg, medan hon i vanliga fall väger ca 3,5 kg, så hon hjar tappat mkt i vikt) och tuggar lite på sitt hö. Så nu HOPPAS jag att hon blir bättre. Jag har ändå hunnit vänja mig vid tanken på att det snart kan vara över.... Så det känns inte lika hemskt på nåt vis. Jag har tagit farväl (även om det inte kommer kännas så när hon väl är borta) jag ahr sagt till henne en miljon gånger bara idag att jag älskar henne över allt annat (även om det när hon är borta kommer kännas som om jag borde sagt det 2 miljoner ggr), jag har gosat med henne oavbrutet mellan 7-14 idag och låtit henne vara fri i huset, jag har kommit till ro med tanken att hon ska komma till ett ställe där hon inte måste ha ont. Jag komemr sakna henne som fan när hon är borta men jag kommer inte känna skuld över mitt beslut. Kommer lipa i flera veckor i streck, men jag kommer iaf kommer ihåg en pigg och glad kanin som busade och inte en gammal, sjuk döende kanin som ville dö. *gråter hejdlöst*


Vet tyckte förresten att hon var väldigt fin för att vara en vädur och snart 8 år gammal :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 225
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 758
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 898
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 484
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp