Ge mig rasförslag!

P

Popkorn

Jag planerar att skaffa hund inom några år, efter gymnasiet men innan jobb/högskolestudier.

Min pappa har haft schäfrar länge och tävlat lydnad, ställt ut lite och sånt där fram tills jag blev några år gammal. Därefter behöll han en som sällskap men jag hanterade inte honom så mycket. Jag har alltid haft ett hundintresse men hunden var alldeles för stor och stark för att jag skulle kunna hålla på med honom.

Nu känner jag att det är dags att börja läsa på och sånt där om hundar så jag är redo när dagen kommer. Det är lite läskigt hur lite jag faktiskt vet om hundar, iom att jag växt upp med hundar. Men jag är hästmänniska ut i tåspetsarna så lite tänk har man väl med sig tror jag?

Hur som helst, om någon orkar ge mig förslag. Jag är som sagt hästmänniska, så hunden får hemskt gärna trivas i stallet och runt hästar och andra djur. Fast det kanske blir vad man gör det till?

Agility och lite lydnad vill jag syssla med. Kanske inte tävla så höga klasser men det skulle vara roligt att tävla lite åtminstone.

När man kommer hem så ska den helst vara lika mycket soffpotatis som jag.
Och den ska inte behöva extremt mycket motion. Men ändå med glädje hänga med på cykelturer och promenader. Och att vara med i stallet och sånt.

Gärna en hund som uppskattar utmaningar och verkligen vill vara till lags. Enmanshund kanske, det gör inget om den är reserverad mot främlingar så länge den ändå kan vara på hunddagis eller hos bekanta som hundvakt om det skulle behövas någon gång. Den behöver inte älska barn men ändå kunna tolerera dom någorlunda. Jag tänker ju inte utsätta hunden för ungar som drar i svansen och ja ni vet typen. Men jag gillar ungar.

Jag åker mycket buss, tåg och bil. Så även det får hunden gärna gilla.

Enkelt sammanfattat så letar jag efter en glad allroundras men alla hundraser är ju det enligt rasklubbarna men sen pratar man med erfaret folk och då finns det inga nybörjarhundar alls istället. :confused:

Mycket av det jag beskrivit kanske snarare är sånt som blir vad man gör det till, som jag sa.
 
Sv: Ge mig rasförslag!

- Shetland Sheepdog? Liten, söt, förig hundras. Var dock noga med mentaliteten. Det är inte ovanligt att de är rädda för allt och lite till.

- Cavalier King Charles Spaniel? Är helt bedårande söt och är myckt lättlärd. Vänligt sinnad mot alla. Några är dock lite fega av sig och det finns en hel del rasbunda sjukdomar som hjärtfel och att skallen är för liten för hjärnan. Men letar man noga så går det säkert att få tag på en frisk.

- Pudel? Finns ju i ett gäng storlekar och kan snaggas om man inte gillar fluffet.

- En sällskapsavlad spetsras? Det finns ett gäng olika varianter, bl a Eurasier, tyska spetsar av olika storlekar och de nordiska svensk och finsk lapphund.

- Dvärgschnauzer? Käcka små hundar som funkar till det mesta. Trimras, antingen får du lära dig själv eller så lämnar du den till en hundfrissa.

- Cairn terrier? En lite mer robust typ av hund, den är hyfsat självständig men inte alls omöjlig att dressera. Även denna ras är en trimras.

Det finns många mer! Frågan är ju om det är meningen att den ska vara i ett kallt stall i många timmar (för då krävs det hyfsat med päls) eller om den kan vara i ett uppvärmt utrymme om den börjar frysa. Man klarar sig hyfsat med täcke men en del små och tunnpälsade hundar fryser ändå.
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Hej! Nej det är inte meningen att hunden ska behöva vara med flera timmar ute i ett kallt stall och göra ingenting. I så fall får den vara i ett uppvärmt rum emellanåt. Så den behöver inte ha så tjock päls. Jag går på lågvarv under vintern så det gör inget om hunden inte vill vara ute långa stunder då.

Jag vill helst ha en lite större, robustare hund. Pälsvård kan jag tänka mig ägna nån timme åt om dagen. Men samtidigt vill jag inte att hunden ska bli alldeles tovig och jäklig om den en dag får undermålig pälsvård av någon anledning.

Jag vill gärna att hunden ska vara självständig men ändå vilja vara med mig.
Går det ihop? Haha. Som våran nu pensionerade schäfer. Han kör sitt eget race för det mesta men är alltid lyhörd och vill vara i närheten av pappa.(Skiter i oss andra faktiskt). Den ska också kunna följa med överallt där jag kan ta med den, som inte blir olämpligt då av ett eller annat skäl. Helt enkelt en bästa vän.

En bästa vän som älskar utmaningar och alltid vill hänga med.
Så skulle man väl kunna sammanfatta det. :D

Oj oj, det finns säkert inte ens en ras som möter alla mina kriterier. :o
Självklart är jag inte benhård på alla punkter, men ungefär så är min drömhund.
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Ja just det ja! Den ska gärna kunna vara lös utan att sticka iväg hur som helst. Alltså det är väl en uppfostringsfråga kanske men jag antar att till exempel en hund med jakt i sig kanske sätter av efter något som andra inte gör?
 
Sv: Ge mig rasförslag!

En whippet lät intressant, jag ska läsa vidare!
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Det man bör tänka på är att många av de större hundarna som också är mycket föriga har ett relativt stort aktivitetsbehov. Där stryks ju många raser. Men Storpudel är ju ingen liten ras även om den är nätt byggd. De nordiska spetsarna är lättlärda och trevliga, men har som de flesta spetsar nära till skallet. En uppfostringsfråga, visst, men det är inte alla som är intresserade av att lägga ner så mycket träning på den biten. Collie hade kunnat vara ett alternativ, de jobbar stenhårt med mentalitetsbiten och det har väl börjat poppa upp en och annan hund som inte är skotträdd (tumma inte på detta, köp bara Collie om föräldrarna har 1:a på skottet).

Vinthundarna jagar med synen, är inte särskilt intresserade av att samarbeta och kan därför vara nästintill omöjliga att ha lösa. Whippet verkar dock vara ett litet undantag på den fronten.
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Stort aktivitetsbehov har jag inget emot, så länge det inte blir extremt.
Flera timmars promenader om dagen och hunden är fortfarande inte nöjd blir lite väl. Sen vet jag att det är ju inte motion enbart heller som räknas, utan också hur mycket man aktiverar huvudet på dom. Och som sagt vill jag gärna ha en hund som är smart och påhittig och tar emot utmaningar. Även där ska det ju dock inte handla om flera timmar om dagen och hunden blir ändå understimulerad. Lagom helt enkelt.

Det behöver ju inte vara en jättestor hund, dock helst lite större än till exempel en dvärgschnauzer. Spetsar ska jag också läsa mer om!

Jag känner mig lite avvaktande mot raser som är hariga och så. Jag vill som sagt att hunden ska hänga med mig överallt (nästan, åtminstone).

Jisses, har jag för höga krav för att få ha en hund?
Jag ska givetvis läsa allt jag kommer över också om hundar och allt som hör till men jag spånar gärna vidare med folk som har erfarenhet. :)
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Du kan ju kika lite på hovawart. Om det är en passande ras för dig hänger ju lite på hur mycket du vill aktivera hjärnan. Min hänger med i stallet och på ridturer i alla väder, har inget stort behov av att bli kompis med allt och alla och inomhus slappar han.

Det man kan säga är att arbetsegenskaperna är brokiga. Allt från arbetsmaskiner till "slöfockar". Sen är det förig ras men lite med ett "jag kan själv" tänkande.
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Jag har läst lite nu och jag gillar verkligen hur Japanska spetsar och Pomerianer (stavning?) beskrivs, finns det fler hundar med liknande temperament?

Jag har också funderat på labbe/golden. Howavart ska jag läsa mer om för den rasen har jag aldrig hört talas om innan. :)

Tack alla iaf. för alla förslag!
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Det är inte motionsbiten jag menar ;). Alla hundar mår bra av motion men några av dem kräver mer. De vill använda sin hjärna och kan bli ganska jobbiga om de inte tröttas ut mentalt flera gånger i veckan. Tiden ska ju finnas också, jag hade aldrig hunnit med skola + jobb + brukshund och ovanpå det en häst.

Jag har en labbe som har ett relativt högt aktivitetsbehov och vi tränar lydnad/spår/uppletande 4-6 dagar i veckan och det tar mellan 40 min - 4 timmar per gång ungefär, beroende på om vi tränar hemma på baksidan eller om vi åker iväg. Ovanpå det ska han ha motion varje dag, och träningen ska planeras. Jag pluggar också på universitetet och vissa kurser är mer krävande än andra. Även om jag inte måste vara fysiskt på plats i skolan på heltid, så ska det läsas och skrivas en hel del. Och så var det jobbet då, jag jobbar 25 %. Utan det hade jag aldrig haft råd att ha hund. Särskilt inte nu när de är gamla och sjuka.

Utifrån det du skriver, att du gärna vill ha en hund som vill vara inne på vintern, och att den ska gilla att slappa vissa dagar, och att du kanske inte har all tid i världen och med din andra tidskrävande hobby, så rekommenderar jag en mer sällskapsavlad än sportavlad ras.
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Läs om Eurasiern, behöver knappast 1 timmes pälsvård om dagen, är väl knappt ens va jag lägger ner på 1 månad på min. Den är en enmanshund. Min tjej är otroligt lättlärd. Vi har tävlat agility och placerat oss bra i lägre klasser (inoffeciellt) samt rallylydnad och där blev vi km 5:a. Drar inte efter vilt, även om det såklart finns undantag. Min åker kommunalt varje dag utan några bekymmer. Motionerar när jag vill, vilket hon tycker är perfekt! Drar inte in massa smuts. Har även själv en pomeranian!

Annars tycker jag att Pudel eller Sheltie är ett bra val!
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Håller dessutom med cilla, ser idag så jädrans många understimulerade hyperlabbar som skulle må gott av att aktiveras. Jag har svårt att se den som en sällskapshund.
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Australisk terrier?

Robust hund som gärna kan vara några timmar i stallet och hänger med på ridturer. En och annan mus/råtta kan nog försvinna från stallet dock. :D
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Fast jag vill understryka att ingenting är omöjligt. Med rätt motivation kan vilken hund som helst bli en pärla på t ex lydnad. Agility är annars en gren som en whippet säkert kan passa i.
Och att lära en hund att sluta jaga när den har så mycket lust är såklart omständigt, men inte heller det omöjligt. Tränar man mycket (verkligen jättesupermycket) kan man lära sin hund att inte sticka efter vilt. Men det beror ju på hur mycket tid man är villig på att lägga ner.
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Jag vet inte hur många gånger jag varit tacksam över att ha en liten hund när jag åker tåg. SJs djurkupéer är inte direkt så stora och smidiga.
Visst går det, men smidigt är det med liten hund! Jag vill ha bil innan jag skaffar en större...
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Jag tycker att det är BRA att vara "kräsen" och ha många krav när man letar hund/ras, större chans att få en som verkligen passar då. Jag tänker "aktiv sällskapsspets"; tex isländsk fårhund, västgöte eller finsk lapphund. Eurasier kan också funka. Eller japansk spets eller kees?
Generellt för spetsarna så har de faktiskt ganska lätt pälsvård, håller man efter bakom öronen och valppälsen så brukar det inte krävas så mycket förutom kardning vid fällperioderna. De flesta (alla?) av raserna jag nämnt har väder- och smutstålig päls; klarar alla typer av svenskt väder och om hunden blir skiten är det bara att vänta tills den torkat så ramlar smutsen väck :).

Rena soffpotatisar är de dock inte men att hänga med till stallet, kanske köra lite agility eller tricks och så ett spår emellanåt samt givetvis promenader så brukar de flesta vara nöjda även om de inte tackar nej till mer.

Angående pomeranian ser jag en nackdel om den skall vara med i stallet: väldigt liten hund = stor skaderisk OM den blir sparkad/trampad. En lite större hund har större möjligheter att klara en sådan olycka även om det naturligtvis kan gå illa då med.
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Jag svarar alla här.. Och vad roligt att folk verkligen engagerar sig, det poppar säkert upp massor av sånna här trådar och jag som är helt novis ställer väl dumma frågor och krav.

Jag är nog ute efter en sällskapshund, absolut, en sporthund blir nog 'för mycket'. Åtminstone som första hund. :)

Jag är tveksam till olika terriers, men jag kanske bara är fördomsfull?

Om det ryker någon råtta i stallet gör ingenting, men jag vill att hunden
ska gå ihop med många sorters djur, eller åtminstone tolerera en katt utan att vråla ihjäl sig. Ja ni kanske förstår.

Jag har läst massor om olika spetsar nu, eurasier, pomeran och japansk spets samt schipperke. Jag hittade en sida om japansk spets och schipperke som då påstod att schipperke krävde än mindre motion än en japansk spets. Men sen sökte jag lite på buke och då var det en tjej som var ute och gick med sina schipperkes 5 timmar om dagen mer eller mindre utöver vanlig spår/sök/agility/lydnads träning och tankenötter och tyckte det var lagom så då vart jag lite avskräckt. Visserligen var det bara just den här tjejen men om det är standard för en så liten hund så lär man ju behöva vara ute hela dagarna med en större hund?

Jag menar liksom inte att jag inte vill ha en hund som kräver aktivering, jag vet att hundar behöver mycket motion och även använda huvudet så att säga. Men samtidigt vill jag hinna göra annat än aktivera hunden hela dagarna utan att hunden klättrar på väggarna?

Det jag är rädd för om jag skaffar en liten sällskapshund att den inte kommer orka hänga med överallt. Samtidigt är jag rädd för att skaffa en hund som kräver för mycket och blir understimulerad och kommer må dåligt. Märker jag att jag fått en individ som kräver väldigt mycket så kommer jag ju självklart göra allt för att tillgodose det, men alla gånger så kanske det inte räcker ändå. Jobb eller studier som tar tid, och ja.

Usch vad lat jag låter, jag vet inte hur jag ska förklara utan att det låter som jag är världens soffpotatis som tänker gå ut med hunden en kvart för behov och sen in igen till nästa runda. Det är inte så jag menar, haha.

Hursomhelst fick jag intrycket av Japansk Spets och Schipperke (till jag läste här på Buke) att dom är glada allroundhundar som hänger med överallt med glädje och älskar kel och gos. Samtidigt som dom inte tackar nej till ännu mer äventyr. Lite pälsvård (det kan jag absolut ta) och lagom aktivering.
Vad har ni för erfarenheter och uppfattning om dom?

Boxer, vad tror ni om det? Jag har inte läst så mycket om rasen än?
 
Sv: Ge mig rasförslag!

Men om man är lite mer konkret. Hur mycket tid per dag/vecka vill du lägga på en hund?

Så blir det kanske lättare att avgöra vilka hundar som är för mycket/för lite. För det känns som att det är det som oroar mest?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 332
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp