Ge mig styrka :D

Poisonous

Trådstartare
Ailu är nu i någon slags hormontrots.
Han har ganska precis börjat lyfta på benet samt markerar ÖVERALLT!
Men problemet är detta.
Han har, från dag 1 varit lös ute på gården (relativt stor gård) och han har skött sig bra, hållit sig på gården, gått in och ut som han velat.
Fram tills för någon månad sen. Nu sticker han så fort han är lös. Helst till grannhunden, går man efter honom sticker han vidare, upp på landsvägen och ibland fortsätter han.

Alldeles nyss. Laddade upp med blodpudding, tog med honom på bakgården för att köra lite klicker. Gick bra i typ en halv minut, sedan var jag totalt ointressant.
Jag provade med "Hit" som är väl inlärt i vanliga fall.
Jag slängde mig ner på backen och ropade "Mehn, vaaad är de häääär?" och plockade med godis på marken.
Jag provade ta en leksak och slänga och springa efter själv.
Nej... istället tittar han på mig. Och springer till grannen. >-<
Tar fast honom, sätter honom på lina. Han kommer på inkallning, sitt, ligg, skall, vinka, high five, allt funkar, men ingen glädje i det hela.

Vad ska jag göra?

Spelar ingen roll om han är underaktiverad/överaktiverad/normalaktiverad.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Det är en fas han går igenom, det kommer att gå över.

Nästan alla hundar har en jobbig period i samband med könsmognaden. Min egen unghund var också rätt odräglig mellan 8 och 12 månader. Nu, ett halvår senare är hon sitt gamla, glada, följsamma jag igen.

Visst är det jobbigt, men det blir lättare om man tänker på att det är en övergående fas. Under tiden får du ha honom kopplad eller på långlina tills han lyssnar på dig igen.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Hör det inte lite till rasen också att vara svårmotiverad, självständig och ... ja lite blasé för att matte spelar clown? Sånt märks ju mest efter valptiden.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Jo, och självständig har han varit hela tiden.
Men just de här... "jävelskapet" att han tittar på en och sen sticker. :D Såååå frustrerande

Var på kurs i helgen.
Hela dagen så vägrade han titta på mig. Under kontaktövningarna vände han bara bort huvudet.
Följsamhetsövningarna i koppel så gick han bara o markerade och snifflade överallt.
Gjorde utfall mot dom andra hundarna (lekutfall) och vägrade öht. göra något alls med mig.
Var mest slö och omotiverad.
När vi kom hem fick han pudelryck och sen stack han.
 
Sv: Ge mig styrka :D

På med koppel alt. långlina och bestäm dig för några (enkla) regler han måste följa och var konsekvent med dem. Sen står du ut under unghundstiden ;)

Sen hade jag själv struntat i att leka clown, försöka träna något nytt utan ramat in honom i vardagen och i framtiden när han gått igenom den här fasen återupptagit träningen :)
 
Sv: Ge mig styrka :D

Långlina på hela tiden, löplina i trädgården så han inte får chansen att sticka.

I övrigt håller jag med Kivina, bestäm dig för vilka regler han ska följa och var konsekvent. Det är svårt att fjäska sig in hos en stark hane av en stark ras (Obs, du ska givetvis inte vara elak, bara konsekvent).

Kontakta någon som har erfarenhet av din typ av hund, det är ju stor skillnad på olika instruktörer och så även hundtyper. Det är inte säkert att din instruktör har kunskap om din ras, men då måste du vända dig till någon som har det.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Tack för alla tips!
Känns ju så elakt att ha honom på lina hela tiden när han är van att vara lös. (Ja, jag är en fjaskmamma)

Nej just akita tror jag inte erfarenheten är så stor av. Men väl alla andra kamphundsraser, hon har skrivit böcker i ämnet och är en av sveriges bästa instruktörer :)
f.ö tyckte hon att han var duktig i helgen ändå. Tik i höglöpen i huset brevid och tre andra hannar + en liten pudeltjej (mat) på kursen.

Hans bröder har tydligen testat mer än min gjort så vill inte veta vad dom pysslat med :D
 
Sv: Ge mig styrka :D

Vår 15 månaders labbe är likadan. Han sticker trots staket (ok, staketat är inte fäst ordentligt - gunnebonät, men ändå).
Lösningen är långlina, fastknuten när vi inte har tid att ha koll hela tiden, annars är den bara släpande efter honom, så man hinner stoppa honom innan han sticker.

Grannen har berättat att deras labbe också var sådan som ung, den är 9 år nu och går inte utanför gårdsplanen utan tillåtelse trots att det är öppet på infarten, så jag har lite hopp om framtiden.

Det är samma sak på promenaderna nu också, koppel på när det är koppel och långlina hängande efter när han får gå lös. Om han mot förmodan inte är duktig då, det händer, så kan han inte sticka då.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Fast jag tror du ska lyssna på dom som rekommenderas långlina, det verkar ju vara det bästa under denna period för att hindra honom att sticka. Och försök få bort känslan av att du är elak.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Givetvis är du inte elak! Det låter ju hemskt att han rymmer ut på landsvägen. Jag förstår inte att du låter hunden få chansen att rymma, tänk om han blir påkörd!
 
Sv: Ge mig styrka :D

Som granne hade jag blivit skogstokig om det kommit en lös hund jämt och ständigt bara för att ägaren tycker synd om hunden.
På med linan bums, varje gång han smiter får han den bästa belöningen, mycket roligare än ditt trams med godis och leksaker.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Nu tycker jag du är otrevlig. Men du gillar inte mig så beror väl på det.
Grannhunden är oftare på våran gård än Ailu på deras och det står väl ingenstans att han sticker ofta eller hur många gånger han varit där?

Givetvis är du inte elak! Det låter ju hemskt att han rymmer ut på landsvägen. Jag förstår inte att du låter hunden få chansen att rymma, tänk om han blir påkörd!

Men buke...
Nej de fattar väl jag också att jag inte är elak. Det var skrivet med lite ironi.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Fast jag tror du ska lyssna på dom som rekommenderas långlina, det verkar ju vara det bästa under denna period för att hindra honom att sticka. Och försök få bort känslan av att du är elak.

Jo han har lina 90% av tiden han är ute.
Dom flesta gånger han sticker är när man byter från lina till koppel för att ta in/ut honom.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Så för att grannens hund rymmer till er är det okej att er hund rymmer till grannen?
Vägen då? Ingen oro över att han ska bli överkörd?
 
Sv: Ge mig styrka :D

Sätt fast kopplet innan du tar av linan och vice versa så kan han inte rymma.
 
Sv: Ge mig styrka :D

Låter som vår dansk-svenska. Han är nu 10,5 månad och har de senaste två veckorna vafit helt odräglig. På promenaderna kan han vara lös fortfarande men inte hemma. Han drar som en blixt efter bilar och cyklar. Helt tokig och lyssnar inte ett skvatt på mig.
Det är koppel som gäller. Tråkigt men vad ska man göra? Jag hoppas det är en fas och att han blir sig själv igen. Tonårsgrabbar liksom :)
 

Liknande trådar

C
Övr. Hund För en stund sedan smet min hund på sex månader ut genom ytterdörren när min klant till pappa inte såg vart hon var innan han gick ut...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp