Ge någon på moppo/moppen??

P

prallan

att ge någon på moppo är väl en omskrivning från Lady och Lufsen av att ge någon på moppen (som golvmopp, inte moped)? Eller?? Hittar inte ge någon på moppen när jag googlar..
 
Jag tror att det handlar om ett försök att spegla brytning i översättning, snarare än ett faktiskt uttryck av något slag. På engelska handlar dialogen inte alls om vare sig moppar eller mopeder:

Tony
: [to Lady and the Tramp in an Italian accent] Now-a, first-a we fix-a the table-a.
Joe: Here are-a your bones-a, Tony! [comes with a plate of bones]
Tony: OK-a. [look in confusion then hits the plate of bones in the air] BONES-A?! What's-a the matter-a for-a you-a, Joe?! I [rolls an R] break-a your face-a! Tonight-a, Butch-a, he's-a get-a the best-a in-a the house-a!
Joe: OK, Tony. You the boss-a. [sashays into the kitchen to cook Lady and the Tramp something fancy]
 
Jag tror att det handlar om ett försök att spegla brytning i översättning, snarare än ett faktiskt uttryck av något slag. På engelska handlar dialogen inte alls om vare sig moppar eller mopeder:

Tony
: [to Lady and the Tramp in an Italian accent] Now-a, first-a we fix-a the table-a.
Joe: Here are-a your bones-a, Tony! [comes with a plate of bones]
Tony: OK-a. [look in confusion then hits the plate of bones in the air] BONES-A?! What's-a the matter-a for-a you-a, Joe?! I [rolls an R] break-a your face-a! Tonight-a, Butch-a, he's-a get-a the best-a in-a the house-a!
Joe: OK, Tony. You the boss-a. [sashays into the kitchen to cook Lady and the Tramp something fancy]
Nej nej, jag var att det inte handlar om moppar eller mopeder :D Men uttrycket "jag ska ge dig på moppen" finns det? Och Lady och Lufsen gjorde om det med "italienska brytning" giva dig på moppo. Eller??
 
Nej nej, jag var att det inte handlar om moppar eller mopeder :D Men uttrycket "jag ska ge dig på moppen" finns det? Och Lady och Lufsen gjorde om det med "italienska brytning" giva dig på moppo. Eller??
Ge dig på moppen ska väl betyda slå dig/ge dig el liknande.
 
att ge någon på moppo är väl en omskrivning från Lady och Lufsen av att ge någon på moppen (som golvmopp, inte moped)? Eller?? Hittar inte ge någon på moppen när jag googlar..

Som andra påpekat är det ursprungliga uttrycket att ge någon på moppe. Det verkar varken ha med mopeder eller moppar att göra.

Och giva dig på moppo, som i Lady och Lufsen, är ett försök att härma en italiensk brytning.
 
Går till vad och köpa vad? :confused:
Om man googlar på Karra får man upp en massa bilder på lättklädda damer som tydligen är kända. Jag antar att det inte är dem ni brukar köpa (eller..? Så länge det är i pappersformat är det ok, annars är det olagligt vet ni väl!)


Här är vi ordentliga och går till affären och köper godis (min sambo envisas med gottis, men det låter ju som en körtel eller något sånt..). Mest för att ingen vettig människa kan säga så många "r" på raken.
 
Går till vad och köpa vad? :confused:
Om man googlar på Karra får man upp en massa bilder på lättklädda damer som tydligen är kända. Jag antar att det inte är dem ni brukar köpa (eller..? Så länge det är i pappersformat är det ok, annars är det olagligt vet ni väl!)


Här är vi ordentliga och går till affären och köper godis (min sambo envisas med gottis, men det låter ju som en körtel eller något sånt..). Mest för att ingen vettig människa kan säga så många "r" på raken.

Affären och köpa godis? Nä man går till tjorra och köper karra ju, godis kan man ev kanske köpa på affären men inte gottis :crazy:
 
Kiosken. Godis. Jäkla sörlänning. :cautious:
:D

Icke! Jag är smålänning heart and soul! Eller ja, en avkrok av Småland som ingen riktigt vet om den tillhör Småland, Halland eller Västergötland. Men jag föredrar Småland.
Sörmland.. Usch! Skäms! Så säger man inte :rage:


Jag veeet! Jag borde ha insett det redan för tio år sen, det blir inte bättre.. Jag tror han säger det bara för att jävlas.. Men han är ju så söt att titta på!
Får starta en omröstning, "Min sambo säger gottis men har ett fint skägg. Ska jag dumpa?"
 

Liknande trådar

Relationer Min man fyller 40 om en månad ungefär. Jag har ingen aning om vad jag ska ge honom! Han gillar modellflyg, flygplan. Har inte så...
2
Svar
25
· Visningar
1 860
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: VLMF
·
Juridik & Ekonomi Alltså om cykeln blir stulen när en är på jobbet, kan jobbet ge ersättning då? Eller gäller det enbart olycksfall? Googlat lite men...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: VLMF
·
Kläder & Bli fin Vill börja med att säga att jag kommer inte handla från Shein. Var och en gör som den vill men det är inte syftet med tråden. Dock får...
Svar
15
· Visningar
1 086
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp